AchtergrondBinnenkortBuitenland

Cité de l’Opera: Lucretia, Mime en Mimì

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 115.

Opera met auto
Het tv-programma Podium Witteman besteedt met passende regelmaat aandacht aan klassiek-vocale muziek. Afgelopen zondag klonk Haydn naast een Fiat 500.

https://twitter.com/PodiumWitteman/status/930344609825415173

Komende generaties
Nieuw kabinet, nieuwe zorgen dan wel geruststellingen rond het beleid op cultuur.

But still they come
Het begon als een hoorspel in de jaren dertig van de vorige eeuw, werd een succesvol popalbum van Jeff Wayne en is nu een opera: War of the Worlds. De nieuwe opera werd geproduceerd door de LA Philharmonic.

Tetra wordt trio
Het is een opmerkelijk experiment, de bewerking van Wagners Ring des Nibelungen tot drie delen met elk de naam van één van de karakters. De delen heten respectievelijk Hagen, Siegfried en Brünnhilde. Marcel Beekman zingt Mime in de productie. Vanaf 1 december zal blijken of het werkt.

LICHT werpt schaduw vooruit
Tot het moment dat het Holland Festival in 2019 de productie aus LICHT zal brengen wordt er door de jonge musici druk gestudeerd op de partituren en de muziek van Stockhausen. Er is nu een speciale Facebookpagina.

Papa Can You Hear Me?
Het oratorium dat componist Michel Legrand ooit componeerde voor Barbara Streisand werd nu op plaat gezet door Natalie Dessay.

Opera Vlaanderen begint kroeg
Buiten het gebouw van Opera Vlaanderen in Antwerpen is het een bende, vlak ernaast komt een kroeg. Maar dan wel één met een ‘curator’. Popjournalist en operafan Marcel Vanthilt vervult die rol in december.

Happy Birthday Stuart
We begrepen al nooit hoe het kon dat Ryan Gosling ook nog zo leuk Siegfried, Florestan en Lohengrin zong.

Jong talent
Enoa, een samenwerking van operahuizen, -academies en -producenten, is gericht op het opleiden en ontwikkelen van jong operatalent. Voor Nederland doet De Nationale Opera mee in het netwerk. Er is sinds kort een nieuwe website, waar onder meer een interview met Willem Bruls te vinden is.

Schreeuwkussen en valium voor begeleiders
Musici hebben soms een ‘rider’, een lijstje met wensen voor de kleedkamer.

Bartoli schrijft
Grafologisch onderlegden kunnen aan de slag met het handschrift van zangeres Cecilia Bartoli. Op maandag 27 november doet ze, met collega Sol Gabetta, het Amsterdamse Concertgebouw aan.

Juan ook in Amsterdam
Aardige man, zeggen Nederlandse collega’s over tenor Juan Diego Flórez, die ze kennen van de opleiding aan het Curtis Institute of Music in Philadelphia. Hij is in Europa en bezoekt op 26 november – een dag voor Bartoli – het Amsterdamse Concertgebouw.

https://twitter.com/jdiego_florez/status/929675216208441344

Dodenherdenking leeft in de UK
In Groot-Brittannië staat de periode rond Remembrance Sunday in het teken van de herdenking van gesneuvelde soldaten in de Eerste Wereldoorlog en later. Dit lied uit de cyclus A Shropshire Lad van George Butterworth past daar heel mooi bij.

https://twitter.com/MarrShow/status/929665234054266880

Lucretia in aantocht
De Dutch National Opera Academy (DNOA) bereidt zich de komende maanden voor op de opera The Rape of Lucretia, die in januari in première gaat. Vrijwel de hele (deels dubbele) cast was aanwezig bij een prikkelende masterclass door tenor en Britten-kenner John Mark Ainsley.

Een opleiding bij DNOA biedt kansen op een mooie loopbaan, zo weten inmiddels namen als Thomas Oliemans, Judith van Wanroij en Florieke Beelen. De aanmelding voor nieuwe studenten is nog open.

https://twitter.com/DNOA_NL/status/930376539082018816

Crespin herdacht met uitgave
Tien jaar geleden overleed de Franse sopraan Régine Crespin. Reden voor Warner om een boxset uit te brengen met opera en lied. Het repertoire loopt uiteen van Schumann en Berlioz tot Verdi en Poulenc. De tien cd’s kosten bij het grote Duitse verzendhuis nog geen 35 euro.

Is er een Mimì in de zaal?
Sopraan Eleonora Buratto was bij de recente première van de Zemlinksy/Puccini-double bill bij De Nationale Opera (DNO). Niet als zangeres, maar in het publiek. Vanaf 1 december zingt ze bij DNO Mimì in La bohème.

Terugblik op het werk van Chéreau
Vanaf 18 november is in de Parijse Opéra Garnier een expositie te zien rond het werk van regisseur Patrice Chéreau.

https://twitter.com/operadeparis/status/930374909943042048

Vorig artikel

Gerhaher en Cheung geven liedrecital

Volgend artikel

René Pape nu te koop. Als badeend!

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.