BinnenkortNieuws

Lunchconcert met studenten van DNOA

Vaste prik op de dinsdag tijdens het theaterseizoen: de lunchconcerten bij De Nationale Opera in Amsterdam. Komende dinsdag, 12 december, is er geen solorecital, maar een optreden door solisten uit The rape of Lucretia, de opera van Britten die de Dutch National Opera Academy in januari presenteert.

De studenten van DNOA met mentor John Mark Ainsley. (© Dutch National Opera Academy)

Al enkele weken wordt er in Amsterdam en Den Haag gerepeteerd voor de jaarlijkse winterproductie van de Dutch National Opera Academy (DNOA). Ditmaal is gekozen voor de kameropera The rape of Lucretia van Benjamin Britten. Die componeerde het werk net na de Tweede Wereldoorlog. De première was in Glyndebourne in de zomer van 1946. Britten schreef de titelrol voor de stem van Kathleen Ferrier.

DNOA biedt een tweejarig masterprogramma voor jonge operazangers, met veel aandacht voor de integratie van zang en acteren. Naast de docenten van de samenwerkende conservatoria van Den Haag en Amsterdam zijn er geregeld gastdocenten. Voor de komende Britten-productie werkte de Britse tenor John Mark Ainsley enkele dagen intensief met de studenten aan hun rollen.

De productie, die wordt geregisseerd door DNOA-directeur Maria Riccarda Wesseling en onder muzikale leiding staat van Karel Deseure, gaat op 17 januari 2018 in première. Binnenkort leest u we meer over op Place de l’Opera.

Volgens de Facebook-pagina van de lunchconcerten zal Nina van Essen, die afwisselend met Deborah Saffery de hoofdrol zingt, dinsdag meewerken aan de presentatie. Ook Serena Perez (Bianca), Judith Weusten (Lucia) en Jasper Leever (Tarquinius) zijn aanwezig. De twee gastzangers in deze productie, Emmanuel Franco (Junius) en Alexander de Jong (Collatinus), werken ook mee aan het concert in de hal van Nationale Opera & Ballet. De zangers worden op piano begeleid door Mirsa Adami.

Het lunchconcert op dinsdag 12 december begint om 12.30 uur. Er staat vaak al vroeg een rij voor de deuren van Nationale Opera & Ballet, dus tijdig aanschuiven is aan te bevelen. Zie voor meer informatie over het werk van DNOA www.opera-academy.nl.

Vorig artikel

Futuristische Bohème in de bioscopen

Volgend artikel

Unieke Telemann luidt de eindtijd in

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.