Binnenkort

DNO herhaalt megaopera van Berlioz

De Nederlandse Opera begint zondag 4 april aan een reprise van Les Troyens, een monsterlijk grote opera van Hector Berlioz. De regie is van Pierre Audi, dirigent is Berlioz-kenner John Nelson en in de cast zingt onder andere Eva-Maria Westbroek.

Scène uit Les Troyens (foto: Clärchen und Matthias Baus).

Wie van zins is de reprise van Les Troyens te gaan bezoeken, mag zich voorbereiden op een lange zit. Met de ‘grand opéra’ van Hector Berlioz ben je bijna zes uur zoet. Niet voor niets rept De Nederlandse Opera (DNO) over het ‘opus magnum’ van de Franse componist.

Het verhaal
Les Troyens is gebaseerd op de Aeneis van Vergilius. Het eerste deel van de opera (akte één en twee) gaat over het beroemde verhaal van het paard van Troje. De Grieken zijn na een tien jaar durende belegering van Troje teruggekeerd naar huis en hebben een reusachtig paard achtergelaten. De profetes Cassandre waarschuwt voor onheil, maar zij wordt niet geloofd.

Terwijl Énée (Aeneas) van de geest van Hector de opdracht krijgt om naar Italië te trekken en een nieuw rijk te stichten, valt Troje. Onder leiding van Cassandre plegen de achtergebleven Trojaanse vrouwen collectief zelfmoord.

Het tweede deel van de opera (akte drie tot en met vijf) gaat over de tijd die Énée met zijn Trojanen doorbrengt in Carthago en de liefdesgeschiedenis tussen hem en koningin Didon (Dido). Een verhaal dat bijvoorbeeld ook Henry Purcell inspireerde tot een opera (Dido and Aeneas).

Énée leidt het Carthaagse leger in de strijd tegen de Numidiërs en zegeviert. Didon komt daardoor steeds meer onder de bekoring van hem. Tijdens een jachtpartij geven de twee zich over aan elkaar, maar Mercure herinnert Énée aan zijn opdracht om naar Italië te reizen. Dat doet hij, waarna Didon zelfmoord pleegt.

De muziek
Les Troyens is statischer en klassieker in vergelijking met andere werken van Berlioz. Zijn muziek is beïnvloed door onder andere Gluck. Ook worden er linken gelegd met het werk van Spontini en Meyerbeer.

In de reprise van DNO neemt het Nederlands Philharmonisch Orkest de partituur voor zijn rekening. Op de bok staat de Amerikaanse dirigent John Nelson, die bekend staat als Berlioz-expert.

In Les Troyens is een belangrijke rol weggelegd voor het koor. Het huiskoor van DNO zal die rol vervullen, ingestudeerd door Martin Wright.

De regie
De productie is van de hand van Pierre Audi, artistiek directeur van DNO. Zijn werk ging in oktober 2003 in première in Amsterdam en werd warm onthaald. ,,Ziedaar het wonder van Amsterdam. En het wonder heeft een naam. Het heet Pierre Audi”, schreef Het Parool bijvoorbeeld.

En Trouw schreef: ,,Geen enkele beschrijving in woorden kan overigens recht doen aan de unieke theaterbeelden, de superieure belichting, de doordachte koorbewegingen en de subtiele decorveranderingen die gedurende deze heerlijk lange en fantastische droomvoorstelling aan het oog voorbijtrekken.”

Hieronder een korte impressie van de productie.

De solisten
De opvallendste naam in de uitgebreide cast is natuurlijk de Nederlandse sopraan Eva-Maria Westbroek, die na haar optreden als Minnie in La fanciulla del West in december 2009 terugkeert bij DNO. Zij zingt de rol van Cassandre.

De Amerikaanse tenor Bryan Hymel zingt de rol van Énée. Hij maakt zijn debuut bij DNO. Hij is verbonden aan de Academy of Vocal Arts in Philadelphia en zong eerder rollen als Max in Der Freischütz, Alfredo in La Traviata en Boris in Kát’a Kabanová.

De Zwitserse mezzosopraan Yvonne Naef zingt Didon. Zij zong in 1995/1996 al eens bij DNO als Eine Kranke in Moses und Aron en zong bij operahuizen als de Metropolitan Opera, de Scala en de Wiener Staatsoper.

Andere solisten zijn onder andere Jean-Francois Lapointe, Nicolas Testé, Alastair Miles, Greg Warren en Valérie Gabail.

Hieronder nog een illustratie van Berlioz’ muziek: het liefdesduet ‘Nuit d’ivresse’, gezongen door Gregory Kunde en Susan Graham.

Les Troyens is van 4 april tot en met 2 mei acht keer in Het Muziektheater in Amsterdam te zien. Zie voor meer informatie de website van De Nederlandse Opera.

Vorig artikel

Unieke stem Maniaci overtuigt met mate

Volgend artikel

DiDonato’s rolstoel-Rosina is fenomenaal

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.