Binnenkort

Trailer: Le nozze di Figaro van Opera Zuid

Opera Zuid presenteerde op zaterdag 22 mei in Eindhoven een nieuwe productie van Le nozze di Figaro. De komende tijd trekt het gezelschap door het land met Mozarts meesterwerk. In een trailer geeft Opera Zuid een voorproefje. ‘Leef mee met de lusten en lasten van overspel.’

Le nozze di Figaro is de vierde en laatste productie van Opera Zuid dit seizoen. Zoals gebruikelijk reist het gezelschap heel het land door met de voorstelling.

Scène uit de productie (foto: Opera Zuid).

De Mozart-opera is geregisseerd door een jong team, bestaande uit Sybrand van der Werf (eerder bij Opera Zuid te zien met Tsaar Saltan), Nynke van den Bergh, Ilmer Rozendaal en Robin Coops.

De voorstelling wordt muzikaal begeleid door het Brabants Orkest onder leiding van Dirk Vermeulen. Het koor van het Conservatorium Maastricht is ingestudeerd door Tjalling Wijnstra, de kapelmeester van het gezelschap.

De diverse rollen worden ingevuld door jonge, voornamelijk Nederlandse solisten. Willem de Vries zingt graaf Almaviva, Johanni van Oostrum is zijn vrouw, de gravin. Martijn Sanders is gecast als Figaro, Kim Savelsbergh zingt Susanna.

Andere solisten zijn Karin Strobos (Cherubino), Margo Weiskam (Marcellina), Mark Omvlee (Basilio en Curzio), Per Bach Nissen (Bartolo), Steve de Schepper (Antonio) en Saskia Voorbach (Barbarina).

Een klein voorproefje van de productie is te zien in de trailer die Opera Zuid maakte. Zie hieronder.

Le nozze di Figaro is tot en met 19 juni twaalf keer te zien in diverse theaters in het land. Op 6 juli zal de productie semiscenisch worden opgevoerd in het Concertgebouw, als onderdeel van de Robeco Zomerconcerten. Zie voor meer informatie de website van Opera Zuid.

Vorig artikel

Opera Zuid-oprichter Kivits onderscheiden

Volgend artikel

Händels Admeto in samoerai-gewaad

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

2Reacties

  1. k.Proost
    9 juni 2010 at 13:07

    Gisteravond Le nozze bijgewoond in Rotterdam.
    De voorstelling verdient maar één predikaat: schitterend.
    Terecht ontving het gezelschap een minutenlang applaus van een dankbaar publiek.

  2. François
    10 juni 2010 at 21:52

    Grotendeels eens met K. Proost. Mooie voorstelling, die in zijn transparante aanpak een groot publiek kan aanspreken, een opera waar je ook minder heftige opera-liefhebbers heen kan sturen. Dus waar dat nog kan: vooral gaan! Zang erg goed, iedereen zingt met groot gemak en combineert dat met aangenaam toneelspel. De zangeressen Karin Strobos (Cherubino) en Kim Savelsbergh (Susanna) die het ook al zo goed deden in de vorige Opera Zuid-productie Hänsel und Gretel, zijn beiden prima op dreef. Martijn Sanders is een stoere Figaro die stem en looks heeft voor die rol. Meeste indruk op mij maakte Johanni van Oostrum als de contessa. Ze speelt en zingt met een statig soort dramatiek, een ‘Frau mit Vergangenheit’.
    Orkest klonk lekker transparant, bijna kamermuziek-achtig, en dat vind ik bij Mozart echt een grote plus. Kon niet in de orkestbak kijken dus ik gok dat het vrij veel musici waren die heel mooi klein speelden.
    De minpunten zijn er ook. De actie zakt in het tweede deel een beetje in, al begint dat tweede deel zo actief met de scene waarin Figaro ontdekt wie zijn ouders zijn. Die scene is een tikje hilarisch maar vliegt volkomen uit de bocht. Ik waande me even bij het Mestreechs Vollekstejater. Het gegooi met sla aan het einde, ook niet echt sjiek.
    Minste punten scoorden bij mij decor en kostuums, het leek wel musical. De kleding was modern maar had een hoog Trevira 2000-gehalte.
    En hééeééééél erg: de boventitels. Het viel me ook al op bij de vorige productie. Daar deden de titels alsof een van de spelers iemand typeerde als ‘zingend als Beyoncé’, kan ik me nog herinneren.
    Deze keer zou de graaf zingen dat Susanna met een ‘lulhannes’ ging trouwen. En vond iedereen dat de tuinman die over zijn geknakte petunia’s komt klagen ‘zo stoned als een garnaal’ was.
    Dat zongen ze natuurlijk niet. Zelfs bij het voornoemde sla-gooien maakten de boventitels gewag van het ‘verkroppen’ van iets.
    Suffe guitigheden die afdoen aan de muzikale, theatrale en operale kwaliteit van deze Nozze.
    De winnaars van de kaarten die op deze site te winnen zijn voor de semi-scenische uitvoering in Amsterdam slaan twee vliegen in één klap: mooie muziek zonder het middelmatige decor in een prachtige zaal.
    Al vrees ik het ergste voor de boventitels…..