Binnenkort

Drie opera’s tijdens Holland Festival

Op 1 juni gaat het Holland Festival 2010 van start. Op operagebied zijn er drie producties geprogrammeerd. Verder zijn er vier muziektheatervoorstellingen en tal van voorstellingen op het gebied van onder meer theater, dans en muziek.

Het Holland Festival brengt ieder jaar in juni vele producties uit allerlei kunstdisciplines naar Amsterdam. Vorig jaar trok het festival meer dan 70.000 bezoekers, verspreid over 39 producties met in totaal 94 voorstellingen.

Opera
Artistiek directeur Pierre Audi, tevens artistiek leider van De Nederlandse Opera, heeft dit jaar drie operaproducties geprogrammeerd. Op maandag 7 juni gaat de nieuwe opera A Dog’s Heart in wereldpremière, een opdrachtwerk van De Nederlandse Opera (DNO).

Alexander Raskatov, componist van A Dog's Heart (foto: Lionel Erpelding).

De Russsische componist Alexander Raskatov baseerde zijn werk op de satirische novelle Hondenhart van Michail Boelgakov. Het gaat over een straathond die tot mens gemuteerd wordt. DNO belooft een opera ‘met veel fantasie en een rijkdom aan emoties’. In de cast zitten veel Russische zangers.

DNO speelt eind juni in samenwerking van het Holland Festival nog een tweede opera: Don Chisciotte in Sierra Morena van de Italiaanse componist Francesco Conti. Daarin worden twee liefdesgeschiedenissen verweven met het beroemde verhaal van Cervantes.

René Jacobs leidt de Akademie für Alte Musik Berlin. De regie komt van Stephen Lawless. In de cast namen als Stéphane Degout, Inga Kalna, Mark Tucker, Johannette Zomer en Judith van Wanroij. De productie was eerder te zien tijdens de Innsbrucker Festwochen der Alte Musik in 2005.

In samenwerking met het Festival d’Aix-en-Provence presenteert het Holland Festival op 13 juni de wereldpremière van een nieuwe versie van de dansopera Pygmalion van Jean-Philippe Rameau. De Trisha Brown Dance Company werkt hierbij samen met het koor en orkest van Les Arts Florissants onder leiding van William Christie.

Voor de pauze zijn er fragmenten uit Rameau’s Hippolyte et Aricie te horen, na de pauze volgt Pygmalion, dat gaat over een beeldhouwer die verliefd wordt op zijn een beeld dat hij zelf gemaakt heeft.

Karolina Blixt, Sophie Karthäuser, Ed Lyon en Emmanuelle de Negri verzorgen de zang van de voorstelling. De regie en choreografie komt van Trisha Brown.

Muziektheater
Wat muziektheater betreft, zijn er vier producties te zien. Het grote religieuze muziekdrama Curlew River van Benjamin Britten zal tweemaal opgevoerd worden. Het werk werd in 1964 voor het eerst tijdens het Holland Festival gespeeld, nu komt de Franse regisseur Olivier Py met een nieuwe enscenering.

Onder de titel Noh with bonfire is een stuk noh-theater te zien, een traditionele vorm van Japans muziektheater uit de veertiende eeuw. Het wordt gecombineerd met een een klucht. De cast wordt aangevoerd door veelvuldig prijswinnaar Umewaka Rokuro Gensho.

Sopraan Shannon Mercer zingt in de voorstelling Love Songs veertig liefdesgedichten die door de Servisch-Canadese componiste Ana Sokolovic op muziek zijn gezet. Het Holland Festival noemt het een ‘muzikale achtbaan die niet onberoerd laat’.

Asko|Schönberg brengt samen met sopraan Elizabeth Atherton en tenor John Graham Hall twee werken van de Engelse componist Sir Harrison Birtwistle, samengevoegd in de voorstelling The Corridor. De mise-en-espace wordt verzorgd door Pierre Audi zelf.

Zie voor de vele andere voorstellingen binnen andere genres en ook voor de speeldata van de genoemde voorstellingen de website van het Holland Festival.

Vorig artikel

Muziektheater presenteert seizoen 2010/2011

Volgend artikel

1,7 miljard euro naar kunst en cultuur

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

5Reacties

  1. Ricci
    26 mei 2010 at 00:03

    dat holland festival stelt onder audi toch echt NIKS meer voor toch niet als je een wat conservatievere liefde voor het operagenre hebt.
    De glamour van peter diamand is reeds lang weg, opdoeken mag van mij

  2. Kevin
    26 mei 2010 at 10:17

    It’s not exactly something that can get the ‘classic opera crack’ very excited, is it? I wonder who the “doel groep” for these titles is. Not anyone I know, and I know quite a lot of opera fans. They must all be the wrong group.

  3. Francois
    26 mei 2010 at 22:28

    Naast het ruime aanbod aan klassieke opera dat we in Nederland kennen, is er óók het Holland Festival dat iets anders programmeert. Niet dat zoiets nou heel origineel is. De komende Rotterdamse Operadagen hier ter stede zijn nogal vernieuwend op een aantal punten en ook in het aanbod van het Festival Oude Muziek zitten soms hele bijzondere vorm-moderniteiten.
    Nog maar een paar jaar geleden bracht het Holland Festival de Dido and Aeneas van de Akademie fur Alte Musik uit Berlijn, met de spectaculaire zwembassins. Heel modern, maar zelfs de bewoonster van Paleis Huis ten Bosch – toch geen symbool van vooruitstrevendheid – was enthousiast, zag ik uit een ooghoek.
    En deze zomer verheug ik me zeer op de productie van Les Arts Florrisants, die hier in het HF gaat nog zelfs voor de uitvoering in het prestigieuze Aix-en-Provence te zien zal zijn.
    Het HF is niet bedoeld voor het bedienen van classic opera cracks. Nog maar even niet opdoeken, wat mij betreft. Voor klassieke opera zijn genoeg andere gelegenheden, dunkt me.

  4. 27 mei 2010 at 22:02

    Een festival als het Holland Festival is er hoofdzakelijk om werken te programmeren die normaal gesproken niet vaak te zien zijn. Geïmporteerde producties op het gebied van muziek en muziektheater.
    Voor de klassieke opera is de reguliere programmering van de operagezelschappen in ons land en in de landen om ons heen goed gevarieerd.
    Juist een festival biedt de gelegenheid om kennis te nemen van nieuw werk. ik ben blij aan de opera A Dog’s Heart mee te doen. De ervaring leert, dat muziektheater en opera liefhebbers nog wel eens verrast kunnen worden door nieuw muziektheater. Het geeft een nieuwe dimensie aan klassieke werken.
    In A Dog’s Heart zien we poppenspelers, acteurs, dansers, het fenomenaal zingende VocaalLab met jonge professionele zangers. In de hoofdrol de Russische bariton Sergej Leiferkus. Van harte aanbevolen. Als u het gezien heeft kunnen we erover discussiëren.mooie muziek van Alexander Raskatiov en een inventieve regie van Simon McBurney. annett andriesen

  5. Francois
    27 mei 2010 at 22:51

    Ben benieuwd naar A Dog’s Heart, op zondag 13 juni, al ben ik geen hondenliefhebber…
    Vocaallab werkte onlangs mee aan de door Seung-Ah Oh gecomponeerde opera Lege Wieg / Bos Besik. Ook zo’n kleine (kleiner dan DNO-formaat) opera die mij zeer beviel, en waarover ik eigenlijk een bezoekers-recensie had willen schrijven.
    Je kunt moeiteloos naar 3 La Bohemes komend seizoen en verschillende Cosis, in Nederland en omgeving. Goed dat er ook iets als A Dog’s Heart is. Annet veel plezier en vocale gezondheid als ‘patient’ in Amsterdam:-)