Home » Binnenkort, Buitenlands nieuws, Nieuws

Dit weekend op tv: Domingo als Rigoletto

Mantua2 september 2010 13 reacties

Plácido Domingo maakt dit weekend zijn debuut als Rigoletto in Verdi’s gelijknamige opera. Niet in een theater, maar op de buis. Diverse tv-zenders uit verschillende landen zullen op zaterdag en zondag de opera uitzenden, gefilmd op locatie in Mantua.

Rigoletto wordt de tweede baritonrol die Plácido Domingo in zijn repertoire opneemt, nadat hij eerder de wereld rondging met Simon Boccanegra, ook van Verdi. De rest van de cast bestaat onder andere uit Vittorio Grigolo (de hertog), Julia Novikova (Gilda), Ruggero Raimondi (Sparafucile) en Nino Surguladze (Maddalena).

De tv-voorstelling wordt geproduceerd door Andrea Andermann en geregisseerd door Marco Bellocchio op locatie in Mantua. De maestro is Zubin Mehta.

De opera wordt niet in één keer uitgezonden. Op zaterdagavond staat akte één op het programma. Akte twee volgt op zondagmiddag, waarna de productie zondagavond wordt afgesloten met de laatste akte.

Vele tv-zenders zullen de bijzondere productie uitzenden. Het initiatief komt van RAI Uno, daarnaast is de opera te zien bij onder meer ZDF, France 3, ORF, RTBF en BBC2. Zie de website van de verschillende zenders voor de exacte tijden van de uitzendingen. Die kunnen per zender verschillen.

Hieronder alvast een impressie van de productie in twee filmpjes:

door

13 reacties »

  • Nelly Barendregt zei:

    Onbegrijpelijk, en wat een teleurstelling dat het niet in Nederland wordt uitgezonden. Maar misschien op een later tijdstip de complete opera? (zoals in 1992 met “Tosca”, dat toen vanuit Rome op de drie tijdstippen en vanaf de locaties waar de opera speelt ook niet live werd uitgezonden maar later)Maar daarmee gaat natuurlijk wel het speciale karakter van zo’n unieke live-uitvoering verloren. Maar gelukkig kunnen we naar buitenlandse zenders kijken.

    Nelly Barendregt

  • Anna K. zei:

    Helemaal mee eens, Nelly!
    Wel een kleine opmerking: die Tosca werd wel degelijk ook op Nederlandse televisie live uitgezonden! Ik weet het zeker. Ik was toen net een paar weken eerder naar Nederland gekomen en zat samen met een paar vrienden live naar te kijken. Na de tweede acte zijn we bij elkaar blijven slapen, want de derde begon immers om een uur of vijf/zes ’s ochtends. We moesten wel een wekker zetten.

  • Steven SURDÈL zei:

    Het is inderdaad genant: Engeland, Duitsland, Oostenrijk, België en Frankrijk zenden deze Rigoletto uit – en Nederland blijkbaar niet. Dat zegt veel over de onverschilligheid, of eerder: de geestelijke armoede van een natie die de mond vol heeft van Europa en tegelijk met de rug naar Europa leeft. Een natie waar men denkt het hoogste bereikt te hebben door zich te profileren als een soort filiaal van de Verenigde Staten. Over Fransen en Duitsers leven hier de engste vooroordelen, die nog versterkt worden doordat steeds minder mensen hun kranten kunnen lezen. En dat terwijl veel Amerikanen, Engelsen, Fransen en Duitsers zonder meer de moeite nemen om Nederlands te leren als dat hun werk vergemakkelijkt. Na dertig jaar uitgekleed onderwijs lijkt onze televisie steeds meer op een kinderkamer, omringd door de uitgelezen salons van onze ooms en tantes bij de buren. Povero Rigoletto!

  • Steven Surdèl zei:

    Niet om het een of ander, maar na twee aktes te hebben gezien kan het wat mij betreft al niet meer stuk. Dit is esthetische grandeur op zijn Italiaans, in een origineel decor met (zo te zien) eigentijdse kostumering, en bovenal een Placido Domingo die iedereen les geeft hoe je tegelijk kunt zingen en acteren. Iedere geste, iedere oogopslag is op zijn plaats, vooral wanneer hij zich in het begin aan de zijde van de Hertog onaantastbaar waant bij het beschimpen van de Mantovaanse edelen. Slechts heel af en toe lijkt zijn leeftijd (bouwjaar 1941) hem parten te spelen, wanneer hij een lange passage al te snel ‘neemt’ omdat de noodzakelijke ademsteun niet meer die van een jongeman is. Een beetje minder fraai vind ik de vele close-ups waarbij zweet en spuug door het beeld spatten, maar daarover kan iedereen van smaak verschillen.
    Ter vergelijking kan ik iedereen de Deutsche Grammophon DVD (073 093-9) aanbevelen met een live Rigoletto in het Metropolitain uit 1977 (o.l.v. Levine), toen Domingo nog de rol van de hertog zong, met aan zijn zijde een fenomenale Ileana Cotrubas als Gilda. Ook toen was zijn acteertalent superieur aan de jonge tenor die nu de hertog zingt, omdat deze wel de aan liefde verslaafde jongeman gestalte geeft, maar niet de schijnheilige vrouwenjager die hij ook moet uitstralen.
    Dames en heren van de Nederlandse publieke omroep: zou het nu werkelijk zo’n overbodige luxe zijn wat meer bewustzijn te kweken voor het Europees cultureel erfgoed, door de prachtige film van dit weekeinde eens integraal uit te zenden?

  • R.W.Boer zei:

    Deze schitterende opera op BBC2 gezien.(vanavond de 3e akte)
    Weet iemand of deze versie op DVD te koop is?
    Zo ja, graag e-mail naar rwsb36@gmail.com
    Dank

  • Anna K. zei:

    Ook ik geniet met volle teugen en alle zintuigen!
    Heerlijk!

    Aan R.W.Boer:
    nog niet (het is nog niet eens af!), maar het komt wel.
    I gok op Universal, maar ook Sony is niet uitgesloten.
    Wij wachten af, maar live is en blijft live …

  • Francois zei:

    De dame van de BBC die voor die omroep het tv spektakel aankondigde, sprak van 350 medewerkers. Grote kans dat alleen daarom al de uitzendrechten van zo’n productie budgettair onverantwoord zouden zijn voor onze omroepen.
    Dit soort grote tv-producties duiken nog wel eens op in de berichtengroepen op usenet. Ik zal dat in de gaten houden en wellicht is er dan voor de liefhebbers wel een dvd te maken van de 3 delen. Uitgave van een officiele dvd wil nog wel eens een jaartje aanlopen.

  • Steven SURDÈL zei:

    Als de uitzending van deze Rigoletto voor onze publieke omroepen budgettair onverantwoord zouden zijn (wat ik best wil geloven), dan moeten de middelen toch wel erg versnipperd zijn. Want een nog kleinere publieke omroep als de Waalse RTBF (helaas uit mijn digi-kanalen verwijderd, terwijl ik daar, net als meer Limburgers, familie heb) schijnt de uitzending wèl te hebben overgenomen. Bovendien las ik in de aftiteling dat wereldwijd niet minder dan 138 TV-stations Rigoletto rechtstreeks hebben uitgezonden.

    Tijd dus voor een ingrijpende herschikking van onze publieke omroep, die juist dat (voor reclame ongevoelige) publiek zou moeten bedienen dat bij de commerciële omroepen steevast buiten de boot valt. Krijgen we tenminste eens wat meer variatie op de beeldbuis. Want als we in plaats van al die geldverslindende eenheidsworst bij de KRO, NRCV, EO, VARA, TROS en AVRO één NOS zouden hebben, dan zou die NOS misschien wel hetzelfde kunnen als de BBC en de RTBF dit weekeinde.

  • Anna K. zei:

    148 landen, Steven! Honderachtenviertig!
    Inclusief bijna alle landen uit de voormalige Oostblok en Zuid Amerika.En dan heb ik heb het niet eens over landen zoals Spanje, Italie, Duisland, Frankrijk en Oostenrijk.
    Op zijn minst heel erg vreemd ….

  • Steven SURDÈL zei:

    Nou, over Spanje, Frankrijk, Italië, Duitsland en Oostenrijk hoef je je toch niet verbazen: die landen hebben vanouds een vaste band met de opera, getuige de prachtige theaters die daar vaak al 150 jaar staan.

    Er wordt wel eens gezegd dat de doorsnee-Nederlander (die volgens Maxima – en mij – niet bestaat) simpelweg geen antenne heeft voor wat de Fransen ‘grandeur’ noemen. Men vindt het al gauw ‘aanstellerij’, ‘elitair’ en bovendien (jawel) véél te duur. En mijn voormalige hoogleraar, een priester-kunsthistoricus die boos was dat het Latijn van de Hl.Mis werd vervangen door het Nederlands, ging zelfs zover openlijk te schrijven ‘Tja, wat wil je ook: koeien leer je geen wijn drinken.’ Een lage, gemene uithaal die ik mij van tijd tot tijd nog herinner, zoals ook nu bij het uitblijven van Rigoletto op de Nederlandse buis.
    Maar ik weiger te geloven dat meneer de professor gelijk had, want tot in de jaren ’60 moet er in Amsterdam nog een vereniging van liefhebbers van de Italiaanse opera hebben bestaan die veel leden kende. Laten we het er dus maar op houden dat de invloed van TV, Engelstalige popmuziek en uitgekleed onderwijs die oude, mondain-Europese belangstelling gewoon uit het beeld heeft gedrukt. Jammer hoor, zeker nu Europa eens wat meer een cultuurhistorische rijkdom mag uitstralen in plaats van vooral een economische vrijmarkt.

  • Nelly Barendregt zei:

    Voor wat hij in Mantua presteerde met zijn debuut in deze rol en de zware omstandigheden, kan ik alleen maar zeggen “BRAVO PLÁCIDO!” en de hoop uitspreken dat hij deze rol ook nog in theaters zal gaan zingen.

    Nelly Barendregt

  • pim tuunter zei:

    goedenavond iedereen

    ik heb het grote plezier gehad een opname te kunnen maken
    van deze mooie Rigoletto.
    hij werd uitgezonden op ZDF Theaterkanal (een satelliet zender)

    prachtig!

    Genoten van met name de zang van Grigolo, waarvan ik al wat opnames had
    ook Domingo was geweldig in zijn rol als acteur.

    hij zong mooi, maar hij is wel baritonaal, maar geen bariton
    dat was voor mij wel wat jammer, maar nogmaals uitstekend geacteerd
    de dames rollen mochten er ook zijn en de Monterone, ook al is het een kleine rol werd prima vertolkt

    Jammer dat Raimondi geen diepe bas is.
    hij mist het satanische in zijn stem om de moordenaar sparafucile
    te vertolken. zijn acteren was wel goed gelukkig.
    Toch wel zeer genoten!!

    pim tuunter

  • Trudy zei:

    Ik heb de opera opgenomen, maar kan hem niet kopiëren jammer genoeg, want ik zou hem graag op dvd hebben. Is die misschien ergens te koop?
    Ik heb tijdens het kijken mijn ziel en zaligheid verloren. Wat een prachtige uitvoering. Ik was op dat moment de dochter en de vader en voelde hun pijn (ik ben toch al 80 jaar). Immens goed.

Laat uw reactie achter!

Hieronder kunt u een reactie geven op dit artikel.

Operaliefhebbers: wees aardig voor elkaar. Houd het taalgebruik netjes en blijf bij het onderwerp.