Binnenkort

Villazón debuteert in Concertgebouw

Tenor Rolando Villazón treedt op zaterdag 2 mei voor het eerst op in het Concertgebouw in Amsterdam. Ter gelegenheid van zijn nieuwe cd Händel zal hij aria’s van Händel zingen.

(Foto: Felix Broede / Deutsche Grammophon).
(Foto: Felix Broede / Deutsche Grammophon).

Ondanks zijn wereldwijde faam liet de Mexicaanse tenor zijn geluid nog niet eerder klinken in het Concertgebouw. Georg Friedrich Händel is de componist met wie hij zijn debuut wil maken. Hij zingt aria’s uit onder meer Ariodante, Rodelinda, Serse en Tamerlano.

De begeleiding komt van de Gabrieli Players onder leiding van Paul McCreesh, tevens de oprichter van het ensemble. Sopraan Rebecca Bottone treedt aan voor enkele duetten, bij wijze van extraatje.

Villazón en de Gabrieli Players doen diverse plaatsen in Europa aan met het concert. Op de donderdag voor het optreden in Amsterdan doen ze bijvoorbeeld Berlijn aan. En na Amsterdam volgen onder meer nog Parijs, Hamburg en Valladolid.

Villazón is één van de populairste tenoren van de afgelopen jaren. Vooral als duo met Anna Netrebko boekte hij een aantal triomfen bij het publiek. Hij zingt regelmatig in de grote operahuizen zoals de Metropolitan Opera in New York en de Opéra Bastille in Parijs.

In 2009 heeft Villazón zich naast zijn Händel-werk vooral gestort op Werther van Massanet. Hij zong de rol in de Opéra Bastille in Parijs eerder dit jaar en zingt hem later nog in Wenen, Baden-Baden en München.

Kapotgezongen

Maar ondanks alle roem kun je je niet aan de indruk onttrekken dat er iets mis is met Villazón. Vorig jaar was hij al een tijdje afwezig en dit seizoen kenmerkt zich door vele afzeggingen van zijn hand. Bij de Metropolitan Opera staakte hij zelfs twee producties voortijdig: L’Elisir d’Amore en eerder Lucia di Lammermoor. Ook in Baden-Baden annuleerde hij een voorstelling.

In de wandelgangen wordt er dan ook hoofdschuddend gezegd dat de Mexicaan zijn stem kapotgezongen heeft. Misschien nog niet eens door zijn eigen schuld, maar door de immense druk die op hem is gelegd als ‘eindelijk weer een nieuwe tenor’.

In een onlangs op Place de l’Opera gepubliceerd interview vertelde Mauricio Fernández, casting director van de ZaterdagMatinee, dat elke veelbelovende tenor tegenwoordig meteen zwaar geëxploiteerd wordt door zijn omgeving, omdat de jaren vijftig en zestig een sterke honger naar toptenoren hebben achtergelaten.

„Maar tenoren zoals toen heb je nu niet meer”, zei Fernández. „Toch wordt iedereen gemeten aan wat eraan vooraf ging. Dat is fout. Ieder heeft zijn eigen stem. Er wordt roofbouw gepleegd op de tenorstem.”

Vooralsnog heeft Villazón het concert in Amsterdam in zijn agenda laten staan. Het begint om 20.15 uur. Meer informatie staat op www.concertgebouw.nl.

Vorig artikel

Place de l'Opera volledig vernieuwd

Volgend artikel

Andrea Rost: ‘Ik wil graag toerist zijn’

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.