Buitenland

Kremer verovert Leeds in Andrea Chénier

Het regent positieve recensies voor Annemarie Kremer. De Nederlandse sopraan staat sinds 19 januari bij Opera North op het toneel als Maddalena in Andrea Chénier. De reacties op haar optreden in de productie van Annabel Arden zijn stuk voor stuk juichend.

Annemarie Kremer als Maddalena bij Opera North. (© Robert Workman)
Annemarie Kremer als Maddalena bij Opera North. (© Robert Workman)

Maddalena is een jonge artistocrate die alles verliest in de Franse Revolutie, terwijl de dichter Andrea Chénier en de revolutionair Gérard ondertussen om haar liefde strijden. In haar productie voor Opera North in Leeds focust regisseur Annabel Arden op de chaos van revolutie en de rol van de kunstenaar in een tijd van sociale en politieke onrust.

Opera North heeft de hoofdrollen bezet met Rafael Rojas (Chénier), Robert Hayward (Gérard) en de Nederlandse sopraan Annemarie Kremer (Maddalena). Kremers vertolking kon in de Engelse pers op veel bijval rekenen. “From her girlishly winning smile to the engaging, strong woman in control of her own destiny, it is a convincing characterisation”, schrijft The State of the Arts in zijn recensie. “Het voice (…) is impressively even over a large compass.”

Vooral de bekende aria ‘La mamma morta’ uit de derde akte kon op veel bewondering rekenen. The Guardian vond Kremers interpretatie een “riveting musical monodrama in its own right”, Bachtrack was oprecht ontroerd en The Press omschreef haar aria als “superbly sustained and gently nostalgic”.

Andrea Chénier wordt nog een aantal maal opgevoerd in Leeds, Newcastle, Nottingham en Salford Quays. Zie voor meer informatie de website van Opera North. Op Soundcloud.com is een fragment van Kremers optreden te horen:

Na Andrea Chénier reist Kremer af naar Dresden, waar ze haar debuut maakt aan de Semperoper als Ursula in een productie van Mathis der Maler.

Vorig artikel

Win vrijkaarten voor Quasthoff en Boesch!

Volgend artikel

Cecilia Bartoli wint de Polar Music Prize

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

5Reacties

  1. 10 februari 2016 at 14:06

    onbegrijpelijk dat de Nat,Reisopera haar Ariadne auf Naxos heeft afgeblazen nu komt er een andere sopraan die mij totaal onbekend is.
    Trouwens in hun programma 2016-17 enn 17-18 helemaal geen Nederlands e zangers vreemd zo weinig budget en alles komt uit Engeland.
    Zelfs voor de kleinste rolletjes ZONDE en JAMMER.
    Mijn vraag WAAROM????????

  2. Rudolph Duppen
    10 februari 2016 at 15:54

    Vroeger trad Opera North nog weleens in Rotterdam op. Ik herinner me een prachtige Attila en Billy Budd. Ik had deze Andrea Chénier graag gehoord. Volgend jaar maakt Annemarie Kremer haar debuut aan de Met. Ik ben benieuwd in welke opera. Inderdaad jammer dat haar Ariadne auf Naxos is afgeblazen.

  3. kersten
    10 februari 2016 at 18:01

    Misschien is zij intussen te beroemd en dus te duur geworden. Zoiets overkwam Opera Forum, voorganger van de Reisopera, ook al eens met de voor de titelrol in Don Giovanni gecontracteerde Michele Pertusi.

  4. Fransje
    10 februari 2016 at 22:14

    @chris horsmeier: de reisopera heeft weldegelijk Nederlanders ingehuurd voor Ariadne. Caroline Cartens en Zinzi Frohwein komen toch echt uit ons kikkerlandje. Hoe exotisch hun namen ook mogen klinken.

  5. 11 februari 2016 at 10:04

    ja klopt maar ook Karin Strobos als de componist.
    Maar goed als dit alles is.