FeaturedOperarecensie

Omroepkoor schittert in vroom KCO-concert

Het Groot Omroepkoor was gisteravond de spil in een vroom programma van het Koninklijk Concertgebouworkest. Op sublieme wijze vertolkten de zangers de Psalmensymfonie van Stravinsky en het requiem van Mozart. Een sterk solistenkwartet voegde daar nog enkele knappe vocalen aan toe.

Mariss Jansons (foto: Marco Borggreve).

Het Groot Omroepkoor treedt regelmatig aan in Amsterdam om de Grote Zaal van het Concertgebouw tot in de verste welvingen met beeldschone zang te vullen. In opera’s is dat vaak in een zijdelingse rol, maar gisteravond stond het koor volop centraal, in een concert van het Koninklijk Concertgebouworkest.

Voor de pauze zongen de begaafde zangers en zangeressen de Psalmensymfonie van Igor Stravinsky, een sterk religieus, prachtig mediterend, soms zelfs mysterieus werk. Hun interpretatie was hecht van klank, eendrachtig in expressie en doorspekt van grote beleving. In één woord subliem.

Mariss Jansons legde met het bijzonder bezette orkest (onder meer twee piano’s en geen violen) geweldige accenten. De Letse dirigent had oog voor de kleinste details en hield het geheel perfect in balans.

In het bekende requiem van Mozart was die balans iets minder aanwezig, vond ik. Ik vond het orkest in articulatie vrij zwaar en breed spelen, waardoor het koor af en toe overschaduwd werd. Ook mengden de violen niet altijd in het geheel, door een te hard en te ‘bazig’ spel.

Op die ruwe kantjes na gaven het orkest en Jansons naar mijn idee echter een krachtige uitvoering. Vooral het ‘Confutatis maledictis’, het geliefde ‘Lacrimosa’ en het ‘Sanctus Dominus Deus Sabaoth’ stonden als een huis.

En het koor was ook in Mozart geweldig op dreef. Het zong wederom met veel bezieling en een rijke diversiteit aan klanken. De engelensopranen waren goed voor diverse kippenvelmomenten en ook de tenorsectie had een opvallend sterke inbreng.

Het orkest had een ervaren cast met uitstekende Mozart-stemmen bijeengebracht. Tenor Mark Padmore zong soms wat zwaar aangezet en glijdend, maar liet verder zijn verfijnde klank rijkelijk door Mozarts muziek vloeien. Gerald Finley gaf stevig en vol gestalte aan de baspartij, Bernarda Fink liet een voortreffelijke altstem horen en sopraan Genia Kühmeier was als een stralende, blinkende kroon op het kwartet.

De Psalmensymfonie en het requiem worden nog tweemaal opgevoerd, op vrijdag 16 september en zondag 18 september. De uitvoering op zondag wordt om 14.00 uur uitgezonden op Radio4. Zie voor meer informatie de website van het Koninklijk Concertgebouworkest.

Vorig artikel

Opera in de media: week 38

Volgend artikel

Peking Opera in het Tropentheater

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.