FeaturedLezersrecensie

Prachtige zwakzinnigheid in Lucia

De Robeco Zomer Concerten in het Amstrerdamse Concertgebouw brachten op zondagmiddag 1 juli de concertante uitvoering van Lucia di Lammermoor, zoals die de afgelopen weken door het land heeft getoerd met dank aan de onvolprezen Reisopera. Lezer Hans van Verseveld was erbij.

Petya Ivanova (foto: M. Laznik).

Onder leiding van de Italiaanse dirigent Antonino Fogliani begon Het Gelders Orkest tot mijn schrik een beetje op orkaankracht, maar dat duurde slechts heel even. Zodra de zangers aan hun partijen begonnen, werd er aangenaam gemusiceerd en op een enkel moment na, werden de solisten gelukkig niet overstemd, hetgeen heel wel mogelijk is, omdat het orkest de afgelopen weken natuurlijk constant in de bak heeft gezeten en nu ineens op een wijd open podium speelt.

De prima maestro had de belcantozaken kundig in de hand. Of hij ook verantwoordelijk is voor de bijna geheel complete Lucia, weet ik niet, maar voor een echte Donizetti-fanaat is het altijd een feest om het werk zo compleet mogelijk te horen.

Uiteraard zongen alle solisten uit het hoofd, wat de interpretatie ten goede komt, maar vreemd genoeg stond het koor met de partituur in de hand en dat lijkt mij na zoveel weken op de bühne een beetje onzinnig. Maar dat is kinnesinne van mijn kant. Ze zongen overigens heel erg goed.

Alle partijen, van klein tot groot waren fantastisch en hier en daar zelfs fenomenaal bezet. Roland Wood als het onaardige broerje van Lucia had een stem als een klok en de hier en daar geïnterpoleerde hoge noten deden mij aan onze eigen Jan Derksen denken, die daar ook niet vies van was. Het geluid van Roland Wood was echter strakker, metaliger en leniger dan dat van onze onvergetelijke Jan Derksen.

Zeer opvallend klonk de Finse bas Mika Kares in de rol van Raimondo. Een enorm geluid dat de zaal met gemak vulde. Gezien zijn Scandinavische afkomst zal voor deze zanger de Grande Inquisitore in Verdi’s Don Carlo zeker in het verschiet liggen, aangezien veel operahuizen graag zo’n noorderling voor die rol wensen.

Peter Auty als Edgardo zong met het grootste gemak zijn moeilijke tenorpartij. Hier en daar een ietsepietsie ruw, maar menig tenor verslikt zich in deze zware Donizetti-partij, die aan het slot van de opera nog even twintig minuten gas moet geven.

Ook de kleine rollen waren meer dan voortreffelijk bezet, waarbij de Alisa van Rea Claudia Kost en de Arturo van Gregory Warren opvallende prestatie leverden.

Het gaat in de Lucia natuurlijk om de tragische hoofdrol en die was in handen van de Bulgaarse sopraan Petya Ivanova. Dit vehikel voor coloratuursopraan kent vele hele goede voorgangsters, zoals Maria Callas, Dame Joan Sutherland, Renata Scotto en Cristina Deutekom. De partij kent helaas ook heel veel afschuwelijke tijdgenoten, waarvan ik de namen niet zal noemen, maar er wordt wat af gepiept en gekraakt door hele beroemde zangeressen van nu!

Ivanova begon direct met grote souplesse aan haar fonteinaria en naarmate haar lange partij vorderde, werd het steeds maar mooier. Ze bleef sterk overeind tegenover de krachtige stemmen in de duetten met Enrico en Edgardo, om ten slotte grandioos zwakzinnig haar waanzinaria ten beste te geven. Iedere hoge noot, en dat zijn er heel veel in de Lucia-partij, stond als een huis.

Een heerlijke belcantomiddag in Concertgebouw, waar ik tevergeefs heb gezocht naar Halbe Zijlstra, die de Reisopera zonodig de nek om moet draaien. Zou deze minister echt wel weten wat hij aanricht? Droevig en treurig, dat dat kan geschieden in een land dat miljarden spendeert aan allerlei zaken in en buiten Europa omwille van onze reputatie in de wereld!

Vorig artikel

Soltesz leidt weergaloze Walküre in Essen

Volgend artikel

Sopraan Evelyn Lear overleden

De auteur

Hans van Verseveld

Hans van Verseveld

9Reacties

  1. 2 juli 2012 at 10:50

    Dank voor deze mooie recensie. Ik was er zelf ook bij en kan me helemaal vinden in deze woorden. Ook ik had een geweldige middag.

  2. Gert Gubbi
    2 juli 2012 at 11:16

    Ik heb het terugnemen van het volume van het orkest door de dirigent niet zo waargenomen als de recensent, voor mij was het allemaal even hard en kon ik vanaf mijn plek op rij 12 toch vaak de solisten In het geweld niet horen. Waarom zat het koor niet op het zijpodium? Dan waren ze veel beter te horen geweest. Het was inderdaad een geweldige operamiddag. Ik verbaas me erover dat zoveel vaste operamatineebezoekers deze prachtige uitvoering niet bezoeken. Er is opnieuw een mooie opera aanstaande donderdag in het Concertgebouw, Madama Butterfly.
    En dat het concert met Nelly Miricioiu, ook wel genoemd de Koningin van de Matinee, op 16 augustus in het Concertgebouw, nog steeds niet uitverkocht is verbaast mij hogelijk! Laat deze gelegenheid om eer te bewijzen aan deze sopraan, die al bijna dertig jaar met veel succes regelmatig in het Concertgebouw optreedt, niet voorbij gaan!

  3. Michelle
    2 juli 2012 at 11:23

    Ik kan uitleggen waarom het koor partituren gebruikt hebben. Er waren ongeveer 15 koorzangers toegevoegd aan dit uitvoering in Amsterdam en die mensen hadden slechts 1 repetitie, dus niet genoeg om alles uit hoofd te leren. Ook tegen over het spelen op het toneel tijdens te tournee het koor moest ook weten waar ze staan/zitten moest in het concertante uitvoering in A’dam.

  4. Shmulik Lipniski
    2 juli 2012 at 11:25

    Helemaal mee eens. Prachtige uitvoering, Kares was inderdaad fantastisch en de rest deed daar niet veel onder. Jammer dat de zaal niet vol was.
    En, meneer van Versveld, u heeft toch niet de illusie dat het zou helpen indien onze staatssecretaris aanwezig was ? heeft u bij enige politieke partij iets gelezen over terugdraaien van de bezuinigingen ? ik niet.

  5. Johan
    4 juli 2012 at 12:40

    Wat een zuur, arrogant recensie van Roeland Hazendonk in Het Parool gisteren.
    Waarom?
    Heeft hij een hekel aan de reisopera? Klinkt zo.

  6. Laurens
    6 juli 2012 at 21:53

    Wat mij opviel was dat met name de Lucia maar ook de Edgardo vocaal zoveel beter tot hun recht kwamen dan bij de scenische uitvoering in Utrecht anderhalve maand geleden. Zou het de geweldige acoustiek van het Concertgebouw zijn of hadden ze in Utrecht gewoon hun avond niet? En ook ik was aangenaam verrast dat het duet Edgardo – Enrico begin derde acte nu wel gezongen werd, waar het in de productie gecoupeerd werd. Dat lag dus niet aan de dirigent en de zangers!

  7. henk kramer
    8 juli 2012 at 15:07

    Heerlijke avond gehad met Lucia.Ik denk dat wij in de toekomst hopelijk nog veel zullen horen van de voortreffelijke Petya Ivanova.
    Wonderlijk dat die piepkleine Oosteuropese vrouwtjes met hun prachtige stemmen de europese bühnes veroveren. En dat gesecondeerd door een voortreffelijk cast o.a. Mika Kares, Peter Auty,en Roland Wood.
    Constateerde vele blije mensen om mij heen.
    In schril contrast hiermee de vocaal teleurstellende uitvoering van madame Butterfly een week later. Ben na de pauze weggegaan, kon zelfs het un bel di niet meer verdragen. Hierover later..

  8. Basia Jaworski
    8 juli 2012 at 21:22

    Merkwaardig…….
    Hoe heeft u Un bel di kunnen horen als u na de pauze bent weggegaan?

    Voor degenen die _wel_ genoten hebben (ondergetekende incluis), of het gemist hebben en willen zelf oordelen: nog steeds terug te zien op

    http://www.omroepbrabant.nl/?epg%2F3811262%2FOpera+op+de+Parade+-+Madama+Butterfly.aspx

  9. Herman
    4 maart 2013 at 23:49

    hallo,
    ik ben op zoek naar Michelle en Gregory Warren ??
    eerst even uitleggen; ik heb 3 jaar terug een oud stalen zeiljacht gekocht die ik helemaal heb moeten strippen en weer opnieuw moeten opbouwen, ik ben erg nieuwsgierig naar het verleden van de boot, info hierover kan ik nergens vinden, tijdens het strippen vond ik een enveloppe verstuurd vanuit America en gericht aan: Michelle en Gregory Warren in Amsterdam, deze namen kom ik ook tegen in deze (oude)lezersrecensie.
    misschien zijn zij de oude eigenaren van de boot en kunnen zij mij er meer over vertellen, kortom zou ik graag in contact met ze komen.
    vr.gr.
    Herman
    Wierden (Twente)