Home » Achtergrond, Featured

Wat komt er na de cd? (2)

Dordrecht2 november 2012 7 reacties

Sinds 1982 verwent de cd ons met krasvrije opnames van ruim 70 minuten lang, genoeg voor opera-aktes en liederencycli. Maar hoe lang gaat dat nog voortduren? Met het oog op de huidige ontwikkelingen lijkt het schijfje zijn langste tijd te hebben gehad. Vele nieuwe mogelijkheden om klassieke muziek te beluisteren dringen zich op. Een serie over de toekomst van de cd. Of wat er dan ook voor in de plaats zal komen.

Klaas Bart van Nes in zijn winkel (foto: François van den Anker).

In de komende twee afleveringen komen twee ‘idealisten’ aan het woord, beide gedreven door de muziek maar met een andere praktijk. De één is handelaar in cd’s, de ander runt een platenmaatschappij waar opnamekwaliteit centraal staat. Volgende week is het woord aan Jared Sacks, deze week spreken we met Klaas Bart van Nes van de winkel Dordrecht Klassiek.

De langspeelplaat verdween (al blijft een kleine groep liefhebbers geïnteresseerd in de eigen klank van vinylpersing), de cd kwam, de Super Audio CD kwam, maar de platenwinkel was er en bleef. Dordrecht Klassiek is zo’n winkel, in een verkeersvrije straat in het centrum van Dordrecht.

Eigenaar Klaas Bart van Nes begon de zaak nadat hij als verkoper in andere muziekwinkels ervaring had opgedaan. Hij zag kansen, als muziekliefhebber en als ondernemer. Ruim vier jaar geleden opende hij zijn deuren. Niet voor altijd, dat wist hij toen ook al. ,,Je kunt eigenlijk niet meer dan een paar jaar vooruitkijken. Alleen omdat ik mijn geld niet verdien voor dure vakanties en auto’s kan ik het volhouden.”

Fijnproevers

Van Nes is met zijn winkel aangesloten bij Klassieke Zaken. Van de zestig leden van die vereniging staan tien winkels in de boeken als ‘klassieke speciaalzaak’. Van Nes’ winkel is daar één van. ,,Het lidmaatschap is handig. Er is het Klassieke Zaken Magazine, de inkoop van cd’s wordt gezamenlijk gedaan en er zijn de bekende, vaak aantrekkelijke aanbiedingen. Daarnaast heb ik ook belang bij de collegialiteit van de andere leden. Als ik een speciale cd voor een klant zoek, kan ik een collega-winkelier inschakelen. En je deelt natuurlijk als vakhandel met elkaar de zorgen over de markt.”

,,Het profiel van de klant in mijn winkel is 45+, goed onderlegd, al het nodige gehoord in de klassieke muziek, fijnproever. In de periode van de actie Aangenaam Klassiek, die altijd in het najaar wordt gehouden, komt er een iets breder publiek, maar mijn klanten kopen gericht én zijn bereid zich te laten verrassen.”

,,Natuurlijk bied ik ook de dozen aan die je veel in de winkels ziet liggen, maar de full price kwaliteits-cd verkoop ik het meeste en daar haal ik ook de meeste omzet uit. In mijn zaak kopen mensen die ene cd waar ze van gaan genieten en die jaren later nog van betekenis is. Iemand dat laten ervaren, dat is onder meer waar ik het voor doe. Ik geloof niet in prijsvechten. Deze winkel straalt uit dat je voor muziek een redelijke prijs betaalt.”

,,Niet voor iedereen is prijs heel bepalend. Mijn klanten kopen cd’s omdat ze het complete product in handen willen hebben, inclusief boekje en artwork.”

Advies

,,De meerwaarde van een cd-winkel zoals die van mij is de mogelijkheid om advies te krijgen. Mijn adviezen aan klanten gaan vaak over genres. Iemand houdt van opera en wil weten wat er nog meer interessant is voor hem.”

,,Met mijn ervaring heb ik meestal maximaal vijf cd’s nodig om raak te schieten. Na die maximaal vijf stappen weet ik wat een klant zoekt. Ik bestel ook wel eens een cd voor een klant in de verwachting dat hij hem mooi zal vinden. Als dat niet zo is, verkoop ik hem wel weer aan een ander.”

,,Op het gebied van opera lopen werken als Aida, Nabucco en Carmen goed, en het belcanto. Ik houd zelf van het lied. Schubert, Schumann, Brahms, Gerhaher, daar ben ik zelf erg gek van. Van de nieuwe cd van Henk Neven, The Sea, vlogen de eerste exemplaren die ik binnenkreeg echt weg.”

,,Er zal altijd publiek blijven voor muziek, maar hoe lang zij trouw blijven aan de vakhandel, laat zich moeilijk voorspellen.”

Downloaden

,,Ook platenmaatschappijen maken tegenwoordig rechtstreekse downloads van hun muziek mogelijk. Dat vind ik jammer, maar ik snap dat zij ook naar nieuwe verkoopkanalen zoeken.”

,,Of mijn klanten gratis downloaden? Daar krijg ik niet goed een vinger achter. Uit cijfers van een paar jaar geleden blijkt dat klassieke muziekliefhebbers relatief weinig downloaden van internet. Als antwoord op de trend zet ik wel minder bekend repertoire in mijn winkel, ook al levert dat ondernemersrisico op.”

,,Ik denk dat de branche steeds hype-gevoeliger zal worden. Aandacht in tv-programma’s en campagnes zorgt voor extra verkoop, kijk maar naar het succes van de nieuwe Bach-opname van Pieter Wispelwey.”

,,Voor mijn winkel geldt: een profiel hebben, naar buiten uitstralen dat je echt een klassieke speciaalzaak bent. Alles goedkoper maken is niet de oplossing, de meerwaarde van boekjes en producties is belangrijk, die maken de muziek tastbaar. Een mooie klassieke cd is een duurzaam product.”

,,Er zal altijd publiek blijven, de vraag is hooguit of een winkel dan rendabel is. Misschien moeten de fysieke winkel en de downloadfunctie integreren, al bedien je dan wel twee verschillende doelgroepen. Niet het grote geld maar de voldoening dat je mensen mooie muziek biedt, daar doe ik het voor.”

door

7 reacties »

  • fred zei:

    1.de platenzaak? heeft nog toekomst maar dan met gespecialiseerde uitgaven en als het prijs gewijs de competitie met internet kan weerstaan, liefhebbers browsen nu graag eenmaal in bakken
    2. donwloaden? Vreselijk, vre-se-lijk!!!!!!!!!! kwaliteit is nihil vergeleken met de cd, of de plaat en gespeeld met een degelijke versterker en goeie luidsprekers EN we hebben nood aan een degelijk boekje met uitleg, dus cd uitgaven zullen meer en meer degelijke boekjes moeten aanbieden cfr opera rara, clama, marston….

  • martin zei:

    Persoonlijk download ik veel, echter vrijwel alleen in ‘lossless’-kwaliteit. Inderdaad klinkt mp3 hoorbaar minder goed dan cd’s, maat voor flac- of ape-bestanden geldt dat veel minder. Met een mp3-speler die deze formaten ondersteunt (én een investering in een betere hoofdtelefoon dan de meegeleverde dopjes) is echt een prima geluidskwaliteit mogelijk. En scans van de boekjes worden meestal bijgeleverd…

    Natuurlijk blijft het fijn iets tastbaars in handen te hebben. Maar het is ook mogelijk complete dvd’s te downloaden! Na ze eventueel ‘geshrinkt’ te hebben brand ik ze zelf op enkellagige schijfjes.

    Blu-ray gaat mijn huidige technische mogelijkheden te boven, dus daar geef ik nog geld aan uit. Zo draag ik toch mijn steentje bij aan de muziekindustrie en kan ik tegelijk mijn geweten in slaap sussen… 😉

  • martin zei:

    maat=maar

  • Jopie Frank zei:

    De soort van geluidsdrager is van geen enkel belang.
    Het gaat om de orrspronkelijke opname. Ik heb opnames van 1930 en je geloofd niet hoe mooi die klinken en ik heb DDDDDDD opnames die klinken gewoon shit.

  • Peter Caesens zei:

    Ik ben vooral geïnteresseerd in verkoopscijfers. En in de vraag in hoeverre het nog rendabel is om het aanbod altijd voort uit te breiden.
    Alle uitvoeringen van alle composities van alle componisten. Want er is vraag naar. Maar de vraag wordt steeds meer versplinterd.

  • Laura zei:

    Ik koop nog wel eens een cd, maar eigenlijk nooit in een fysieke winkel. Ik denk dat de cd voorlopig nog wel blijft bestaan, maar dat he een tastbaarder product moet worden dan het momenteel is. Neem bijvoorbeeld wat Cecilia Bartoli met Sacrificium heeft gedaan: dat is letterlijk een boekwerk met een duidelijk aantoonbare meerwaarde.

    Downloaden doe ik eerlijk gezegd ook steeds minder. Het aanbod is gewoon ronduit mager. Voor mij is Spotify een uitkomst. Ik vind de kwaliteit uitstekend, en het aanbod is gewoon heel erg goed. Ik heb zelfs mijn mp3-speler met pensioen gestuurd omdat ik onderweg met mijn mobiel via Spotify naar muziek luister.

  • Herman Roovers zei:

    Deze trend komt overeen met die in de popmuziek. Er zullen altijd liefhebbers zijn die een fysieke cd met boekje in handen willen hebben. Hun aantal wordt echter steeds kleiner.

    Ook het aantal bezoekers (laat staan kopers..) in de vakhandel wordt kleiner. Ik kom er wel eens maar mijn smaak is vaak niet op voorraad en dan toch maar bestellen via internet.

    In de platenzaak word je nog wel eens verrast door een cd die in de winkel wordt gedraaid of al grasduinend in de bakken. Als de cd te duur is of te weining goede tracks bevat, noteer ik de gegevens (of via Shazam) en luister ik via mijn betaalde account van Spotify.

    Als de cd niet te vinden is op Spotify wacht ik tot de prijs op internet naar zo’n 10 euro is gezakt…

Laat uw reactie achter!

Hieronder kunt u een reactie geven op dit artikel.

Operaliefhebbers: wees aardig voor elkaar. Houd het taalgebruik netjes en blijf bij het onderwerp.