AchtergrondFeatured

Van der Hart over Saar en nieuwe muziek

Muziektheater Hollands Diep uit Dordrecht bracht op 22 februari 2013 de wereldpremière van De Stilte van Saar. De titelrol in die voorstelling wordt gezongen door sopraan Jennifer Claire van der Hart. Een gesprek over haar rol en haar liefde voor modern muziektheater.

Jennifer Claire van der Hart als Saar (foto: Rob van Herwaarden).

“Ik hoefde niet lang na te denken toen ik gevraagd werd voor de rol van Saar. Ik heb al eerder met regisseur Cilia Hogerzeil en Hollands Diep gewerkt en dat waren altijd geweldige ervaringen. Ik speel een meisje van 17 en voor het eerst heb ik er profijt van dat mensen me altijd jonger schatten dan ik ben.”

Jennifer zong met VOCAALLAB in verschillende producties van Hollands Diep. “Als je me vraagt wat de meest gedenkwaardige voorstelling uit mijn loopbaan tot nu is, zeg ik natuurlijk Saar, maar verder zeker ook de rol van Fadime in Lege Wieg/Bos Besik in 2010, ook bij Hollands Diep. Dat was mijn eerste dragende rol, in een prachtig verhaal op mooie muziek.”

De zangeres werkt graag met Cilia Hogerzeil. “Wat Cilia zo bijzonder maakt voor mij, zijn haar gevoel voor menselijkheid en compassie. Het is altijd een geweldige ervaring; ze is heel duidelijk, maar zoekt samen met jou net zo lang tot je er vertrouwen in hebt en het er prachtig uitziet. Ze weet het beste in mensen naar boven te halen. Ze werkt erg fysiek en dat vind ik prettig. Zo gauw je uit je hoofd en in je lijf gaat zitten, kun je ook met je stem veel meer bereiken. Bij De Stilte van Saar hebben we een week met een coach gewerkt aan lichaamstaal, dat was voor iedereen een verrijking.”

Saar is, zo probeert de zangeres haar rol te schetsen, een meisje dat worstelt met ‘normaal’ zijn. In haar stilte is ze op zoek naar zichzelf. “Voor mij is ze nieuwsgierig en creatief. Er zit van alles in, maar het komt er niet uit. De figuur van de Vlieg brengt haar in contact met haar verlangens en driften, de dingen die ze wil ontdekken maar niet durft.”

“Het thema spreekt me aan, ik ben zelf een jaar geleden aan zenmeditatie gaan doen, precies omdat ik het gevoel had niet meer te weten wie ik nou echt was in de drukte van alledag en net als Saar behoefte had uit te vinden wie ik ben.”

“Hoewel Saar is gecreëerd door de librettist, de componiste en de regisseur, neem ik mezelf natuurlijk mee in de rol. Ik zoek naar emoties en lichaamstaal die ik kan begrijpen en die van mij zijn. Nu ik de voorstelling twee keer gespeeld heb, voelt het heel goed. Vocaal was het een grote uitdaging, omdat de componiste echt de extremen van de stem heeft gebruikt. We hebben tot op de generale repetitie nog dingen aangepast, maar het staat nu echt.”

Kwetsbaarheid

Voorafgaand aan de voorstellingen van De Stilte van Saar treden deelnemers van een workshop op. Zij hebben zelf liedjes gemaakt over het thema van de productie. “Die jongeren zijn tussen de 16 en 24 jaar en maakten liedjes die ik ongelofelijk ontroerend vond. Het hielp mij ook om met de juiste stemming de voorstelling in te gaan. De kwetsbaarheid die ze toonden, is heel bijzonder. Dat moeten wij in onze voorstelling proberen te evenaren.”

Scène uit De Stilte van Saar (foto: Rob van Herwaarden).

Jennifer van der Hart is afgestudeerd aan de Messiaen Academie, in oude én nieuwe muziek. “Nieuwe muziek vormt voor mij een intellectuele uitdaging. Ik ben al op mijn vijftiende begonnen met muziektheater en na mijn zangstudie heb ik me bij VOCAALLAB gespecialiseerd in nieuwe muziek, omdat ik het interessant en nodig vind dat het er is, dat componisten de huidige wereld weergeven in muziek. En dat er ook mensen zijn die dat willen en kunnen uitvoeren.”

“Je moet hiervoor veel investeren en de juiste toon vinden en dat vind ik inspirerend. Maar er staan ook madrigalen van Monteverdi op mijn planning en ik werk met Lunapark, een avontuurlijk ensemble dat zijn stijl omschrijft als ‘digital folk music’. Er komen een paar nieuwe producties met VOCAALLAB. Genoeg te doen dus.”

De voorstelling De Stilte van Saar is nog tot en met 10 maart te zien in het Energiehuis in Dordrecht. Informatie over data en tijden vindt u op de website van Hollands Diep. Lees ook de recensie van Place de l’Opera.

Vorig artikel

Kaufmann spant de kroon met Wagner-cd

Volgend artikel

Opera in de media: week 10

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.