Kwieke Rossini-humor in ZaterdagMatinee

De Radio Kamer Filharmonie en een sextet voortreffelijke zangers lieten zaterdagmiddag een Rossiniaans zonnetje in het Concertgebouw schijnen, met hun kwieke en geestige uitvoering van de ‘farsa comica’ La scala di seta in de operaserie van de NTR ZaterdagMatinee.

Olga Peretyatko (foto: Uwe Arens).

Ik heb me de afgelopen tijd afgevraagd hoe het toch mogelijk is dat operaliefhebbers elkaar zo fanatisch in de haren kunnen vliegen. Sinds zaterdagmiddag weet ik het antwoord: ze horen te weinig Rossini.

Luister je naar de grappende en grollende maestro uit Pesaro, dan klaart je door de kunst met grote K bezwaarde gemoed op om ruimte te maken voor dat wat Rossini je als geen ander helpt te doen: simpel genieten. Zijn komedies toveren een glimlach op ieders gezicht, ontlokken gegrinnik aan elke bezoeker en pompen de zaal non-stop vol met energie. Een perfect medicijn tegen al dat eigendunkelijke getwist over wiens smaak het lekkerst is.

In Rossini’s ‘jeugdwerk’ La scala di seta (hij was twintig toen hij het schreef) is dat ‘simpele genieten’ ruimschoots aanwezig. Dat begint direct bij de ouverture, waarin de maestro royaal uitdeelt uit zijn muzikale moppentrommel. Rondom het prachtige solistische samenspel van onder meer fluit en hobo grapt hij erop los met allerlei tierlantijntjes, uitmuntend en strak uitgevoerd door de Radio Kamer Filharmonie onder Alessandro De Marchi.

Die grappen in de orkestpartij blijven de hele eenakter lang terugkomen. Een heerlijk vlotte, energieke omlijsting van het typische commedia dell’arte-verhaal dat de zeskoppige cast ondertussen uitspeelt.

De ‘farsa cominca’, zoals de tekst van Giuseppe Foppa officieel heet, speelt zich af in en rond het huis van de oude voogd Dormont (de matige tenor Daniele Zanfardino – ik vond hem niet karaktervol genoeg voor de rol). Dormont wil zijn pleegdochter Giulia uithuwelijken aan rokkenjager Blansac, maar weet niet dat Giulia in het geheim al getrouwd is met Dorvil.

De dommige bediende Germano maakt de situatie nog twee keer zo gecompliceerd, maar gelukkig komt met hulp van Giulia’s nichtje Lucilla alles uiteindelijk op zijn pootjes terecht. Blansac is maar wat blij met de kokette Lucilla en Dormont geeft Giulia en Dorvil zijn zegen. Een happy end, waarin Rossini in de slotakkoorden van het orkest nog even een knipoog na geeft.

Middelpunt in zowel de opera als de cast was Olga Peretyatko. De Russische ster in wording gaf met pittig spel en onberispelijke zang een overtuigende vertolking van Giulia. Haar sopraan deed mij nog wat klein aan, maar haar watervlugge coloraturen, stralende stem en sterke gevoel voor komedie maakten beslist indruk.

Pietro Spagnoli (foto: Lelli en Masotti).

Haar geliefde Dorvil (de Roemeense tenor Bogdan Mihai) werd zeer enthousiast ontvangen door het Matinee-publiek. Zelf vond ik hem wat verkrampt overkomen. Snelle loopjes en hoge noten had hij zonder meer in huis, maar ze leken soms onder hoogspanning geproduceerd te worden. Het voelde niet zo comfortabel als bij andere tenoren die in het hooggebergte hun brood verdienen.

Meer had ik met de buffo’s Pietro Spagnoli (Blansac) en Luca Tittoto (Germano). Spagnoli bewees zijn ervaring in dit repertoire met een formidabele zangprestatie. En die stem… Zo’n klank en gewicht, daar kon alleen Tittoto zich aan meten.

Die Italiaanse bas kreeg in zijn rol van bediende de grootste portie humor toebedeeld van Rossini en maakte daar gretig gebruik van. Hij manoeuvreerde zijn zware geluid met humor én muzikaliteit door zijn partij. Wat mij betreft de smaakmaker van de uitvoering.

Sopraan Laura Cherici benutte eveneens met plezier de komische materie die Rossini haar aanreikte, in een lekker dik aangezette vertolking van Lucilla.

Het publiek versterkte het plezierige einde van de opera met een uitbundig gejuich en geklap. Een dik verdiende ovatie.

Op 27 april sluit de ZaterdagMatinee zijn operaserie af met een concertante uitvoering van La bohème. Zie voor meer informatie de website van het Concertgebouw.