Home » Achtergrond, Buitenlands nieuws, Featured

Seizoen Salzburg: Pinksteren en zomer

4 april 2013 12 reacties

In Salzburg zijn de Osterfestspiele net achter de rug. De Pfingsfestspiele komen in zicht en men maakt zich op voor de uitgebreide zomerversie van het festival in de Oostenrijkse stad. Met Pasen was het Parsifal, met Pinksteren zal Norma centraal staan en komende zomer is het operaprogramma gevarieerd.

Stefan Herheim regisseert Die Meistersinger von Nürnberg (foto: Karl Forster)

Tijdens de pinksterdagen wordt de kern van het operaprogramma gevormd door de opera Norma op vrijdag 17 mei. Cecilia Bartoli zingt daarin de hoofdrol, met verder namen als John Osborn en Michele Pertusi in de cast. Norma zal worden geregisseerd door het duo Moshe Leiser en Patrice Caurier, het orkest Orchestra La Scintilla staat onder leiding van Giovanni Antonini. Half augustus keert de productie terug naar het Haus für Mozart voor een reprise met nog vijf voorstellingen.

In hun programmatoelichting richten intendant Alexander Pereira en bestuursvoorzitter Helga Rabl-Stadler zich tot ‘Salzburger Festspielfamilie’ als ze beschrijven hoe bij de programmering voor dit jaar de jubilea van Verdi en Wagner een rol speelden. Maar ze willen ook trouw blijven aan het repertoire van de in Salzburg meest gespeelde operacomponist. ‘Unsere Mozartpflege’ heet dat in het programma.

Vier werken van Verdi staan op de planning: Nabucco, Don Carlo, Falstaff en een niet vaak gespeelde Giovanna d’Arco met Anna Netrebko in de hoofdrol naast Plácido Domingo. De opera wordt driemaal concertant uitgevoerd.

Met Cosi fan tutte opent de Mozart/Da Ponte-cyclus die Salzburg de komende jaren gaat brengen, met Christoph Eschenbach (die Franz Welser-Möst vervangt) voor de Wiener Philharmoniker en Sven-Eric Bechtolf als regisseur.

Pfingstfestspiele (17 – 20 mei 2013):

Norma (V. Bellini)
Dirigent: Giovanni Antonini
Regie: Moshe Leiser en Patrice Caurier
Solisten: Cecilia Bartoli, John Osborn, Michele Pertusi, e.a.
Begeleiding: Orchestra La Scintilla
Vanaf: 17 mei 2013

Salzburger Festspiele (19 juli – 1 september 2013):

Gawain (H. Birtwistle)
Dirigent: Ingo Metzmacher
Regie: Alvis Hermanis
Solisten: Christopher Maltman, John Tomlinson, Laura Aikin, e.a.
Begeleiding: ORF Radio-Symphonieorchester Wien
Vanaf: 26 juli 2013

Lucio Silla (W.A. Mozart)
Dirigent: Marc Minkowski
Rege: Marshall Pynkoski
Solisten: Rolando Villazón, Olga Peretyatko, Marianne Crebassa, e.a.
Begeleiding: Les Musiciens du Louvre
Vanaf: 27 juli 2013

Falstaff (G. Verdi)
Dirigent Zubin Mehta
Regie: Damiano Michieletto
Solisten: Ambrogio Maestri, Fiorenza Cedolins, Elisabeth Kulman, e.a.
Begeleiding: Wiener Philharmoniker
Vanaf: 29 juli 2013

Die Meistersinger von Nürnberg (R. Wagner)
Dirigent: Daniele Gatti
Rege: Stefan Herheim
Solisten: Anna Gabler, Michael Volle, Georg Zeppenfeld, Markus Werba, e.a.
Begeleiding: Wiener Philharmoniker
Vanaf: 2 augustus 2013

Don Carlo (G. Verdi)
Dirigent: Antonio Pappano
Regie: Peter Stein
Solisten: Jonas Kaufmann, Anja Harteros, Thomas Hampson, e.a.
Begeleiding: Wiener Philharmoniker
Vanaf: 13 augustus 2013

Norma (V. Bellini)
Dirigent: Giovanni Antonini,
Regie: Moshe Leiser, Patrice Caurier
Solisten: Cecilia Bartoli, Rebeca Olvera, John Osborn, Michele Pertusi, e.a.
Begeleiding: Orchestra La Scintilla
Vanaf: 17 augustus 2013

Così fan tutte (W. A. Mozart)
Dirigent: Christoph Eschenbach
Regie: Sven-Eric Bechtolf
Solisten: Malin Hartelius, Luca Pisaroni, Gerald Finley, e.a.
Begeleiding: Wiener Philharmoniker
Vanaf: 21 augustus 2013

Jeanne d’Arc (W. Braunfels) – concertant
Dirigent: Manfred Honeck
Solisten: Juliane Banse, Bryan Hymel, Pavol Breslik, e.a.
ORF Radio-Symphonieorchester Wien
Vanaf: 1 augustus 2013

Giovanna d’Arco (G. Verdi) – concertant
Dirigent: Paolo Carignani
Solisten: Anna Netrebko, Plácido Domingo, Roberto Tagliavini, e.a.
Begeleiding: Münchner Rundfunkorchester
Vanaf: 6 augustus 2013

Rienzi, der letzte der Tribunen (R. Wagner) – concertant
Dirigent: Philippe Jordan
Solisten: Christopher Ventris, Georg Zeppenfeld, Sophie Koch, e.a.
Begeleiding: Gustav Mahler Jugendorchester
Vanaf: 11 augustus 2013

Nabucco (G. Verdi) – concertant
Dirigent: Riccardo Muti
Solisten: Željko Lučić, Dmitry Belosselskiy, Tatiana Serjan, e.a.
Begeleiding: Orchestra e Coro del Teatro dell’Opera di Roma
Vanaf: 29 augustus 2013

Die Entführung aus dem Serail für Kinder (W.A. Mozart)
Dirigent: Ben Gernon
Regie: Johannes Schmid
Vanaf: 7 augustus 2013

Die Zauberflöte für Kinder (W. A. Mozart)
Dirigent: Kai Röhrig
Regie: Ulrich Peter
Vanf: 8 augustus 2013.

Informatie over programma en kaartverkoop vindt u op de website van de Salzburger Festspiele.

door

12 reacties »

  • c.horsmeier zei:

    Wij waren 2 weken geleden met wintersport hebben we een dagje Salzburg gedaan. erg leuk.
    Zijn in het Festspielhaus geweest met rondleiding .
    Bij zo en kaarten shop geinformeerd naar de voorstellingen.
    Mooie folder meegekregen.
    Maar wat een prijzen zeg gemiddeld zo vanaf 238.00tot dik 600.00 euro.
    Is voor ons helaas niet te betalen met enkel AOW en klein pensioentje.
    Is echt voor de BoBo s.
    Gelukkig hier nog niet zulke prijzen .Maar ja je krijgt er wel wat voor wat een namen zeg, pracht programma, ben er jaloers op.

  • Antonio zei:

    Wat een programma! Misschien moest ik er weer eens heen…
    Giovanna D’Arco met Netrebko en Domingo?
    Jeanne D’Arc van Braunfels?
    En dan ook nog eens Norma met Bartoli en Osborn,geregisseerd door het fantastische duo Caurier/Leiser!
    Wat nog in het overzicht ontbreekt is het Requiem van Verdi onder Muti, met Kresimira Stoyanova, Elina Garanca en Piotr Beczala (15, 17 en 18 augustus)

    En nee, meneer Horsmeier, ik ben geen bobo, ook nooit geweest, maar ik heb al een paar opera’s in Salzburg meegemaakt.

  • Mauricio zei:

    Povero Bellini, Norma met Bartoli, dat wordt lachen…!!

  • Loesje zei:

    Een stukje uit een recensie van de concertante Norma in Dortmund:

    Die Bartoli plädiert nun ganz offen dafür, das Rad wieder zurück zu drehen: weg von der Dramatik und großen, oft viel zu schweren Stimmen hin zur ziselierten Stilübung. Die Bedingungen hierfür waren bei der konzertant aufgeführten «Norma» im Konzerthaus optimal bereitet: Mit dem Balthasar-Neumann-Ensemble und -Chor unter der Leitung von Thomas Hengelbrock stand eines der edelsten Originalklang-Ensembles auf der Bühne, das für transparenten, lichten Klang steht und in intimer Lautstärke über feinste Nuancen verfügt. Zudem hat man sich vorab in die Archive begeben und eine eigene Neu- Edition der Bellini-Partitur erstellt, die seinen Absichten angeblich näherkommen soll als die sonst übliche Ricordi-Ausgabe.

    Hengelbrock verstand sich perfekt auf die Kunst des dienenden Begleitens, kontrollierte perfekt die Dynamik und ließ dennoch manche Schroffheiten der Partitur aufblitzen. Doch trotz der optimalen Startbedingungen waren Bartolis Schwierigkeiten mit Bellinis gefürchteter Partie nicht zu überhören: In der oberen Mittellage tremolierte ihr Mezzo unruhig, verfehlte oft die Intonationsspur und ließ die geforderte Attacke vermissen. Auch in der Höhe flirrte die Stimme bedenklich dünn und entwickelte kaum je den gebieterischen Impetus, den der Charakter der stolzen Druidenpriesterin verlangt.

    Zeit Online juni 2010

  • Mauricio zei:

    Was te verwachten en wat de Archiven (sic) betreft wordt helaas het publiek zand in de ogen/oren gestrooid: er is maar een handschrift van Norma dat zich in het Bellini Museum bevindt in Catania. Ikzelf had onlangs het voorrecht om dit exemplaar in handen te hebben danzkij een buitengewoon vriendelijke curator aldaar. Hèt grote verschil betreft de toonsoort van Casta diva die door Bellini definitief in G gr.t. werd gecomponeerd nadat Giuditta Pasta hem bijna gek maakte met haar eisen om de cavatina iedere keer te veranderen.Ook het Guerra-koor is anders, er is geen herhaling van het adagio-gedeelte aan het slot. Het wachten is op de officiële (sic) kritische uitgave van Ricordi maar gezien de malaise in dat land is het zeer de vraag of deze ooit komt! In de tussentijd voelt iedereen zich helaas geroepen om met allerlei edities te knoeien en het resultaat te presenteren als de ultieme, authentieke Bellini, jammer.

  • Antonio zei:

    https://www.youtube.com/watch?v=Pzqp_pkgYyQ

    Ik kan niet zeggen dat ik het mooi vind.

  • Loesje zei:

    Antonio, dat is mild uitgedrukt. Die Casta Diva is tenenkrommend.

  • Antonio zei:

    Ja, Loesje. Vind ik ook.
    Maar ik wilde mij _mild_ uitdrukken…..

  • Leen Roetman zei:

    @c. horsmeier: Ik heb (o.a.) een kaart voor Die Meistersinger à 55 euro.
    Ik zit op de ene laatste rij balkon, maar ik zit er wel recht voor en de akoestiek is goed.

    “de Mozart/Daponte cyclus (…) met steeds Franz Welser-Möst voor de Wiener Philharmoniker’ > http://diepresse.com/home/kultur/klassik/1322582/Salzburger-Festspiele_Eschenbach-ersetzt-WelserMoest

  • Hans van Verseveld zei:

    Nadat ik de Norma opname uit Dortmund heb gehoord kan ik alleen maar zeggen: “Dat mens zingt VERSCHRIKKELIJK”. Onbegrijpelijk, dat ze steeds weer de kans krijgt om haar circuskunstjes te vertonen.
    De Norma (en eerder ook de Sonnambula)verdienen absoluut eersteklas sopranen en dat kun je toch van deze tremolerende Romeinse juffrouw echt niet zeggen.
    Overigens jodelt ook de door mij zeer gewaardeerde John Osborne er in Dortmund vrolijk op los. Bij hem heb ik het gevoel dat ik naar de Norma van andere componist zit te luisteren.

    Ik vrees dat firma Decca alweer klaar staat om dit wanprodukt uit Salzburg op CD uit te brengen. ’t Is dan wel geen Sutherland niveau, maar ’t levert wel veel centjes op.
    Bah!!

  • Spen zei:

    OH mensen toch. Ik vind Bartoli’s Norma nu al geweldig. Alleen al hoe geweldig ze de recitatieven zingt. De prachtige kleuren en woorden, vol, donker en koninklijk. Ik hoop dat het op tv word uitgezonden en dat het niet zo een vreselijke productie is als Giulio Cesare vorig jaar van hetzelfde regie duo.

  • c.horsmeier zei:

    Geachte Heer Roetman.
    Wat schitterend voor U .
    Ben bij 2 ticketbureau s geweest in Salzburg zelf maar bij beide niets meer, of heel duur.
    B.V Don Carlos en het Requiem van Verdi.
    Vind het persoonlijk in Wenen bij de Staatsoper beter gaan.
    Veel plezier en mooie voorstelling .
    Ga wel volgend jaar weer proberen .
    maar waar ?

    Vriendelijk groet Chris.H.

Laat uw reactie achter!

Hieronder kunt u een reactie geven op dit artikel.

Operaliefhebbers: wees aardig voor elkaar. Houd het taalgebruik netjes en blijf bij het onderwerp.