FeaturedOperarecensie

Opera Zuids Tosca kan niet overtuigen

Ik draag Opera Zuid een warm hart toe. Met weinig middelen heeft het gezelschap de meest fantastische producties gebracht: Faust, Kát’a Kabanová, Madama Butterfly… Helaas valt de nieuwe Tosca van het gezelschap niet in die categorie.

Daniel Henriks en Capucine Chiaudani waren niet meer dan fatsoenlijk (foto: Morten de Boer).
Daniel Henriks en Capucine Chiaudani waren niet meer dan fatsoenlijk (foto: Morten de Boer).

Hoe graag ik het ook zou willen, voor deze Tosca kan ik niet warm lopen. Bezuinigen moet, dat snap ik wel, maar bezuinigen betekent niet dat je ook moet beknibbelen op kwaliteit, toch?

Het inzetten van plaatselijke amateurkoren is natuurlijk leuk, zeker voor de koorleden en hun familie en vrienden, maar het is niet voldoende voor een professioneel operagezelschap.

In de scène voorafgaand aan de binnenkomst van Scarpia schrijft Puccini kinderen voor. Dat doet hij niet voor niets: de overgang van de lachende, hoge kinderstemmen naar de onheilspellende akkoorden en beangstigende eerste noten van de baron boezemen je angst in. Maar niet bij Opera Zuid. In plaats van kinderen kregen we vier volwassen kerels te horen. Weg beklemming, dag Puccini! Een klein kinderkoortje kost toch heus niet zo veel?

De regie is vrij traditioneel, met min of meer herkenbare (hoewel zeer summiere) decors en kostuums en de obligate gebaartjes die we al ettelijke keren hebben gezien.

Helaas: zonder concepten hebben we tegenwoordig geen opera. Dat vindt Nicola Glück blijkbaar ook: haar Tosca gaat niet over de zangeres en superster Tosca, maar over het lijden van de Marchesa Attavanti. Floria en haar minnaar zijn maar bijzaak.

Over het zingen kan ik kort zijn: het was weinig soeps, al speelden de omstandigheden daar wel een rol bij. De oorspronkelijke Tosca, Rossana Potenza, moest één week voor de première plaatsmaken voor Capucine Chiaudani. Op haar cv staat dat zij de rol al eerder heeft gezongen, maar er wordt niet vermeld waar.

Haar Tosca steeg niet boven een gemiddeld provinciaals niveau uit, maar ik wil haar nog het voordeel van de twijfel geven. Het kan ook aan de omstandigheden liggen. Zeker omdat het artistieke team het haar niet makkelijk maakte. Ze moest alle akten volbrengen in dezelfde gifgroene jurk (groen is jaloezie?), die ook nog eens slecht zat. Een diva die bij een feestelijk gala in dezelfde jurk komt opdagen als ’s morgens in de kerk? Of moet ik dat ook op het conto van de bezuinigingen schrijven?

Adriano Graziani (Cavaradossi) was duidelijk verkouden. Toch lukte het hem om zijn rol iets van een ‘Cavaradossi-gloed’ te geven. Nog niet zo lang geleden was hij als een fantastische Pinkerton te bewonderen, dus ik twijfel er niet aan dat hij, zodra hij zijn verkoudheid te boven komt, een gloedvolle Mario gaat neerzetten.

De Marchesa Attavanti kreeg in deze productie een veel grotere rol toebedeeld, goed vertolkt door Marjolein Bonnema (foto: Morten de Boer).
De Marchesa Attavanti kreeg in deze productie een veel grotere rol toebedeeld, goed vertolkt door Marjolein Bonnema (foto: Morten de Boer).

De Duitse bariton Daniel Henriks was een fatsoenlijke Scarpia, maar dan zonder enige uitstraling. Nee, voor hem zou ik niet bang zijn, laat staan dat ik mij erotisch tot hem aangetrokken zou voelen.

De enige die ik echt goed vond, was Elmar Gilbertsson als Spoletta. En Marjolein Bonnema als de Marchesa Attavanti. Nee, Puccini heeft voor haar geen noten geschreven, maar Nicola Glück wist beter. De arme zus van Angelotti was alle drie de akten op de bühne aanwezig. In de eerste bad ze in de kerk, legde de verkleedkleren voor haar broer neer en deed mee aan Te Deum. In de tweede was ze de bediende van Scarpia (sic!) en in de derde mocht ze nog een mopje meezingen: nadat ze verkracht, geschopt en geslagen was, hief ze liggend het herdersliedje aan…

Oh ja, er waren ook nog vluchtelingen (afgekeken van Herheims Onjegin?) Geen idee wat zij op de Engelenburcht deden en hoe ze daar überhaupt terechtkwamen…

Het orkest begeleidde onder Stefan Veselka ordentelijk, maar zonder passie.

Tosca van Opera Zuid is nog tot en met 25 juni in de Nederlandse theaters te zien en wordt op 1 juli semiscenisch opgevoerd in het Concertgebouw. Zie voor meer informatie de website van Opera Zuid.

Hieronder de trailer van de productie:

Vorig artikel

LA Opera doopt nieuwe opera Dulce Rosa

Volgend artikel

Operazanger doet aanzoek in Lohengrin

De auteur

Basia Jaworski

Basia Jaworski

3Reacties

  1. Olivier Keegel
    23 mei 2013 at 21:13

    OMG, Basia! Ik heb al kaarten, voor Sittard of all places… Marchesa Attavanti die het herderslied zingt? 2 kaarten t.e.a.b. !

  2. kersten
    10 juni 2013 at 21:34

    Ik ben het geheel eens met Basia`s recensie van Tosca door
    Opera Zuid. En kan meedelen dat haar verwachting dat Adriano
    Graziani na zijn verkoudheid een gloedvolle Mario zou
    neerzetten, is uitgekomen. Wel wilde ik nog opmerken dat
    invalster Capucine Chiaudani, zoals zij vanuit de Italiaanse
    provincie haar Tosca recht uit het hart het akoestisch
    luisterrijke Enschedese Wilminktheater in wist te zingen, mij
    plezierige momenten bezorde.

  3. Antonio
    11 juni 2013 at 09:50

    Het is jammer dat Opera Zuid Franck van Laecke niet heeft uitgenodigd! Al zijn producties voor het gezelschap waren prachtig.
    In Alden Biessen heeft hij een prachtige Tosca gerealiseerd, wellicht een van de mooiste dat ik heb gezien.
    Ik zag dat hij volgend seizoen La Traviata bij Opera Zuid gaat doen – nou daar ben ik vanzelfsprekend er bij!