AchtergrondFeatured

YouTube-portret: Met Verdi op de loop

Als Wagner op de hak genomen wordt, kan de eveneens jarige Verdi natuurlijk niet achterblijven. Ook met de muziek van de Italiaanse maestro is men soms op de loop gegaan. Een paar voorbeelden. Met dank aan YouTube.

Karikatuur van Verdi uit 1860.
Karikatuur van Verdi uit 1860.

Eigenlijk hoef je bij dit onderwerp niet eens direct in de wereld van pop, rock en andere niet-operastijlen te duiken. In de operawereld zelf wordt namelijk al flink op de loop gegaan met het repertoire van Giuseppe Verdi. Er zijn weinig componisten van wie de populairste aria’s zó’n eigen leven zijn gaan leiden. En hoeveel operakoren zijn er niet die bij ieder concert het slavenkoor uit Nabucco staan te brullen?

Maar goed, dat geschiedt allemaal nog in de ‘veiligheid’ van een klassieke setting. Daarbuiten kom je echter ook veel Verdi tegen, en dan vooral diezelfde hits.

‘La donna è mobile’ uit Rigoletto spant de kroon, getuige bijvoorbeeld deze bekende tv-clip van Ristorante (wat pizza met de hertogs vrouwenfilosofie van doen heeft, kun je je natuurlijk afvragen).

De bekende acteur Nicolas Cage deed eveneens een duit in het zakje van La donna’s faam door vrolijk mee te lallen met de aria in de film The Family Man.

Niet minder bekend is het al eerder genoemde slavenkoor uit Nabucco: ‘Va, pensiero sull’ali dorate’. Het bereikte zelfs de lessenaar van de Italiaanse popartiest Zucchero, die niemand minder dan Luciano Pavarotti uitnodigde om het deuntje samen te zingen.

Erg grappig is het meer klassieke loopje dat komiek en musicus Victor Borge (1909-2000) met de aria ‘Caro Nome’ uit Rigoletto nam. Hieronder één van de keren dat hij de act opvoerde, samen met sopraan Marilyn Mulvey.

Echt pop wordt het in deze bewerking van ‘Addio del passato’, Violetta’s aria uit de slotscène van La Traviata. Het stuk wordt uitgevoerd in een cross-overbewerking van de popgroep Naria.

Nog een stapje verder gaat het in onderstaande ‘rock tribute’ aan de componist, waarin bekende fragmenten uit La forza del destino in een rock- en metaljasje zijn gehezen.

Tot slot mag onderstaande, door zowel de tenor als Verdi zelf geheel onbedoelde tarzan-variant op de aria ‘Celeste Aida’ in dit overzicht niet ontbreken. Over ‘op de loop gaan’ gesproken…

Vorig artikel

Scala brengt Un Ballo in Maschera

Volgend artikel

Aix-en-Provence kijkt vooruit naar 2014

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.