AchtergrondFeatured

Opera Trionfo doet wat niemand doet

Met onbekend repertoire en jonge zangers trekt Jeanne Companjen met Opera Trionfo geheel haar eigen lijn. Dat doet ze nu al meer dan tien jaar en met De Gelaarsde Kat verandert daar komend seizoen niets aan. „Ik wil ieder jaar iets doen wat niemand doet.”

Jeanne Companjen zit op het moment van spreken midden in de uitvoeringsperikelen van L’Isola disabitata, een opera van Joseph Haydn die Opera Trionfo deze week in samenwerking met het Grachtenfestival uitvoerde in Felix Meritis in Amsterdam.

In oktober begint Opera Trionfo te reizen met De Gelaarsde Kat.
In oktober begint Opera Trionfo te reizen met De Gelaarsde Kat.

De korte, klein bezette opera is het eerste affiche dat Trionfo dit seizoen aflevert. Een productie die overduidelijk stoelt op de twee pijlers van het gezelschap: jong en onbekend. Want alles wat Trionfo produceert, is jeugdig gecast en valt buiten het gangbare repertoire.

En dat houdt Companjen graag zo. „Ik wil ieder jaar iets doen wat niemand doet”, zegt ze. „Ik probeer een bepaald genre in de markt te zetten waar men in Nederland weinig aandacht aan besteedt.”

Zo heeft zich in de loop der jaren een Trionfo-repertoire ontwikkelt dat bestaat uit titels als Les Mamelles de Tirésias van Poulenc, Viva la Mamma van Donizetti, Zaïde van Mozart en Les Aventures du Roi Pausole van Honegger.

Companjen vindt het bijzonder dat ze al die titels heeft kunnen produceren. „Eerst heb je niks en nu hebben we al voor de derde keer subsidie gekregen.”

Il Trionfo

De oud-zangeres en zangdocente begon Opera Trionfo in 1998 omdat ze voelde dat er behoefte aan was. Ze gaf op dat moment les aan een conservatorium en merkte onder de studenten dat ze nog weinig benul hadden van wat de echte zangwereld inhield en wat er theatraal van hen verwacht zou worden.

Companjen vroeg daarom Jan Bouws om een opera te regisseren voor de studenten. Het stuk, Il Trionfo dell’Onore van Scarlatti, werd een groot succes. Aangezien de operastudio’s van de Reisopera en De Nederlandse Opera precies in dat jaar ophielden te bestaan en de mogelijkheden voor jonge zangers om voorzichtig de zangwereld in te stappen daardoor nihil werden, besloot Companjen het project voort te zetten.

‘De mensen van nu zijn beter dan toen ik begon’

Destijds zocht ze de opera’s speciaal uit met het oog op de ontwikkeling van de jonge zangers, maar inmiddels is Trionfo een bekend gezelschap en doen vele zangers auditie om in een productie mee te mogen doen. Ideaal voor Companjen om de aanwas van nieuwe artiesten in de gaten te houden.

Talent is er zeker in Nederland, zegt ze. „De mensen van nu zijn beter dan toen ik begon. Er zijn hele leuke jonge stemmen. Maar ze hebben te weinig tijd om het vak door en door te leren. Het gaat allemaal zo snel, de opleidingen zijn zo haastig.”

Ze begrijpt dat veel jonge zangers naar het buitenland verkassen omdat ze te weinig mogelijkheden hebben in Nederland. Er zijn immers niet zoveel plekken waar jeugdig operatalent een kans krijgt. „Waar het vooral aan ontbreekt, zijn reisproducties”, zegt Companjen. „Het dag na dag optreden, dat is iets wat jonge zangeres moeten leren. Ik denk dat dat één van de redenen is waarom wij subsidie krijgen, wij trekken door het land.”

Intuïtie

Het komende seizoen brengt Opera Trionfo El Gato con Botas (De Gelaarsde Kat) van Xavier Montsalvatge, de Nederlandse première van het stuk. De Spaanse componist zette het bekende sprookje van Charles Perrault in 1948 op muziek. ‘Een opera met poëtische charme; een juweeltje van begin tot eind’, zo omschrijft Trionfo het werk in een folder.

companjen
Jeanne Companjen.

Als kat heeft Companjen de jonge Laila Sbaiti gecast. De sopraan maakte afgelopen seizoen deel uit van Opera Studio Nederland won het Deutekom Operaconcours. Eric Slik zingt de molenaar en verder zijn er rollen voor Sonja Volten, Wiebe-Pier Cnossen en Niklaus Kost.

Voor de regie heeft Companjen iets nieuws bedacht: ze heeft de Duitse Susanne Knapp uit Berlijn gehaald om de productie te ensceneren. „Ze is een jonge vrouw, heel begaafd.”

Gevraagd waarom ze nu juist dit werk koos als Trionfo-productie van 2009/2010, antwoordt ze simpelweg: „Omdat ik het leuk vind.”

Companjen vindt het prachtig om onbekende werken voor het Nederlandse voetlicht te brengen en is er trots op dat dat zo goed lukt. Tegelijk blijft ze bescheiden. „Ik wil gewoon opera maken, dat is het.”

Wat betreft de toekomst zijn er vele ‘juweeltjes’ waar ze naar uit kan kijken. In het komende seizoen staat er naast De Gelaarsde Kat de uitgave van een cd van Les Aventures du Roi Pausole (de productie van vorig jaar) gepland. Die moet in elk geval in de herfst uitgebracht zijn.

Ook wil Companjen graag blijven samenwerken met het Grachtenfestival om mooie dingen te doen langs de Amsterdamse grachten. Verder staat in 2010 Mirandolina van Martinu gepland en het jaar daarop waagt Trionfo zich aan een oude Franse opera onder leiding van Jed Wentz en zijn ensemble. Voor de verre toekomst wordt er een werk gecomponeerd op basis van een oud Chinees verhaal.

Het zijn stuk voor stuk unieke stukken, wat het originele karakter van Opera Trionfo nog maar eens onderstreept. „Ach ja, zo modderen we wat aan”, lacht Companjen.

El Gato con Botas reist van 20 oktober tot en met 30 december door Nederland. Zie voor meer informatie over de productie en het gezelschap www.operatrionfo.eu.

Vorig artikel

Opera over de grens

Volgend artikel

Verdrinken in de klanken van Novikova

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.