CD-recensies

Prohaska herdenkt Eerste Wereldoorlog

Met 25 soldatenliederen herdenkt Anna Prohaska op haar derde solo-cd, Behind the lines, dat honderd jaar geleden de Eerste Wereldoorlog uitbrak. Het is een kunstzinnige selectie, die het veelzijdige talent van de Oostenrijkse sopraan ruimschoots bewijst.

Behind the linesAnna Prohaska heeft een talent voor de dramaturgie van een cd-concept, stelt haar label Deutsche Grammophon in de promotie rond Behind the lines. Daar hebben ze mijns inziens helemaal gelijk in.

Voor haar album heeft de zangeres niet ‘eenvoudigweg’ een paar liedcycli gecombineerd of wat liederen uitgezocht bij een breed thema als ‘de liefde’ of ‘de natuur’. Aan de hand van diverse studies naar de Eerste Wereldoorlog en soldatenliederen is ze tot een doordacht en hecht concept gekomen: 25 Duitse, Engelse, Franse en Russische liederen, die samen de periode van de Dertigjarige Oorlog tot de Tweede Wereldoorlog omvatten en als het ware 25 ‘kleuren’ van het soldatenleven laten zien.

De rode lijn door de liederen is de tragedie die oorlog in het persoonlijke leven van mensen aanricht. Maar die lijn krijgt heel verschillend gestalte: met oude of juist hele moderne muziek, kort (minder dan een minuut) of juist breed uitgesponnen, tonaal of atonaal, luchtig of melancholisch… De contrasten zijn groot. En toch is er eenheid.

Prohaska toont zich een liedmeesteres door met perfect gecontroleerde stem de muziek van de in totaal vijftien verschillende componisten zonder uitzondering raak te interpreteren. De zwaarmoedigheid in Rachmaninoffs ‘De soldatenvrouw’ is net zo overtuigend als de haast akelige ondertoon in het moderne ‘Kriegslied eines Kindes’ van Hanns Eisler.

Haar Schubert (‘Kriegers Ahnung’ en ‘Ellens Gesang’) is, zeker ook door het spel van Eric Schneider op de piano, voortreffelijk en ‘Wandring in this place’ van de zestiende-eeuwse componist Michael Cavendish doet je geheel verstillen. En zo zijn er nog veel meer hoogtepunten op te noemen.

Dit is één van de origineelste en sterkste recitalprogramma’s die ik de afgelopen jaren gehoord heb. Het doet veel beloven voor het recital dat Prohaska op 21 april 2015 in het Concertgebouw komt geven. Al zingt ze dan jammer genoeg niet deze selectie liederen.

Dit album is op Spotify.com te beluisteren.

Vorig artikel

1984: Lorin Maazels enige opera

Volgend artikel

'Opera meets the blues' in Concertgebouw

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.