Het sneeuwt Puccini in Amsterdam

Wat is La bohème toch een wonderwerk. Het verhaal is doodeenvoudig, soms op het ongeloofwaardige af, maar met Puccini’s noten erbij weet het me altijd volledig te bedwelmen. Ook nu weer in Amsterdam, waar De Nationale Opera een nieuwe Bohème-productie met een uitmuntende bezetting in première bracht.

Scène met Grazia Doronzio als Mimì (foto: Monika Rittershaus).

La bohème was de allereerste opera die ik in zijn geheel hoorde. Bij toeval stuitte ik in een cd-winkel met vooral popmuziek op een dubbel-cd waar Giacomo Puccini’s vierakter volledig op stond. Ik kocht hem met mijn zakgeld en draaide hem keer op keer op keer af, soms tot ergernis van mijn ouders, die toch liever Bach hoorden…

Meestal zat ik tijdens het luisteren met mijn neus in het dikke tekstboekje, om zo het verhaal woord voor woord te kunnen volgen en er mijn eigen ‘enscenering’ bij te fantaseren. Met dank aan de buitengewoon realistische muzikale schilderingen van Puccini kon ik het romantische drama daadwerkelijk tot in detail voor me zien.

Die steenkoude zolderkamer bijvoorbeeld, waar het verhaal van de vier vrienden, de bohemiens, zo onschuldig begint. Prachtig hoe je in de muziek kunt horen dat het vuurtje dat ze proberen aan te wakkeren met het manuscript van Rodolfo oplaait en daarna weer langzaam uitdooft. En hoe warm en lyrisch is vervolgens de entree van Mimì! Alsof een engel over de drempel stapt en alle vorst laat smelten, inclusief de vorst op je eigen hart.

Het is een tikje onrealistisch dat Mimì en Rodolfo hierna in minder dan een kwartier gaan van ‘vertel eens wat over jezelf’ naar ‘ik houd van je’, maar Puccini lukt het om zelfs dat aannemelijk te maken. De vonk die tussen deze arme jongeman en dit arme meisje overspringt, brengt hij zo gepassioneerd en herkenbaar onder ‘woorden’ in zijn muziek dat de verrukte liefdesbetuiging ‘O soave fanciulla’ niet meer dan een logisch gevolg is. Natuurlijk vallen ze elkaar in de armen!

Precies dit, die onverwoestbare zeggingskracht van Puccini’s muziek, maakt La bohème in mijn ogen één van de sterkste opera’s uit het repertoire. “Puccini wint altijd”, zei Massimo Cavalletti, de Marcello in deze productie, eerder dit jaar in een interview in Libretto. Daar sluit ik me van harte bij aan. Puccini is niet klein te krijgen, zelfs als je dat met opzet probeert…

Scène uit de tweede akte van La bohème (foto: Monika Rittershaus).

Van dat laatste is bij De Nationale Opera (DNO) absoluut geen sprake. Het Amsterdamse gezelschap heeft opperbest castingwerk geleverd voor deze eindejaarsproductie. Zo bewijst Cavalletti zijn eigen woorden met een bijzonder rijk en gul gezongen Marcello. Wat een stem heeft deze bariton! In volume, maar ook in expressiviteit. En hij weet zijn rol nog goed te acteren ook.

Atalla Ayan is een voorbeeldige Rodolfo. Alles klopt bij hem, van zijn uiterlijk en spel tot zijn lyrische, jeugdig-onstuimige tenor. Zijn trefzekere hoge noten zijn heerlijke krenten in de pap.

Sopraan Grazia Doronzio vind ik een innemende Mimì. Haar stem klinkt in de hoogte wat eenkleurig, maar haar middenregister is een weelde van klank. De naïviteit en puurheid van Mimì zijn prachtig van haar gezicht te lezen en in de sterfscène ontroert ze zeer. Daarin lijkt ze vocaal ook helemaal los te komen.

Joyce El-Khoury is een kranige Musetta. Ze zingt haar rol met een kordate stem en stijl, die uitstekend mengt met de grote zang van Cavalletti. De twee hebben beslist chemie, vocaal en theatraal.

De Nederlandse bariton Thomas Oliemans zingt een verdienstelijke Schaunard en Gianluca Buratto een prima Colline, maar regisseur Benedict Andrews heeft van hen weinig kleurrijke karakters gemaakt. Colline is een beetje een grijze muis en Schaunard loopt vooral erg ‘popie jopie’ te doen, uitgedost als een nogal sjofele musicus. Beide personages hadden wat mij betreft wel wat charmanter en romantischer uit de verf mogen komen.

Ik had sowieso meer verwacht van de regie van Andrews, in negatieve dan wel positieve zin. Nu bleef het ertussenin hangen. Andrews volgde vrij nauwkeurig de originele verhaallijn, maar de steriele decors (Johannes Schütz) en enigszins ordinaire kostuums (Victoria Behr) haalden veel geur en kleur uit het drama. Met de jurken van Mimì en Musetta was weinig mis, maar de heren vormden een weinig attractieve groep. Rodolfo zag er bijvoorbeeld uit alsof hij rechtstreeks uit een hardrockcafé kwam gelopen. Dan was de pyjama van Marcello (eerste twee akten) nog beter.

Scène uit de vierde akte van La bohème (foto: Monika Rittershaus).

De band tussen de vier werkte Andrews soms op een wat kinderachtige wijze uit. Natuurlijk zijn de vrienden speels en willen ze vrij zijn van grenzen en beperkingen, maar in deze enscenering leken ze nu en dan meer op jolige tieners dan op bohemiens.

Die kanttekening laat onverlet dat het verhaal op een heldere, transparante manier werd overgebracht. En de set van de derde akte had wél veel atmosfeer, dankzij de mist, het koude buiten en het warme binnen en de vele, vele sneeuwvlokjes.

Op de bok voor het Nederlands Philharmonisch Orkest, het DNO-koor en Kinderkoor De Kickers stond de Italiaanse maestro Renato Palumbo. Ik had moeite om in zijn lezing van de partituur mee te komen. Zeker, hij behandelde Puccini’s muziek met veel bezieling en kon daarbij bogen op voortreffelijke klanknuances van het orkest. Maar hij permitteerde zich wel erg veel vrijheid in de frasering van de melodieën. Voortdurend remde hij af, trok hij op, remde hij af, trok hij op. Het leek me erg vermoeiend voor de zangers en musici en haalde voor mij als luisteraar dikwijls de vaart uit een scène.

Zoals een goed gastheer betaamt, had Palumbo echter het beste voor het laatst bewaard. Op slimme wijze werkte hij in de slotscène toe naar de apotheose. Met korte pauzes, goedgekozen vertragingen en veel pianissimo hielp de dirigent de zangers om het tragische einde van Mimì te laten binnenkomen. Dat lukte. Ik had kippenvel. En een brok in mijn keel.

La bohème is nog tot en met 30 december te zien bij De Nationale Opera in Amsterdam. Een warme aanbeleving voor deze koude decembermaand! Zie voor meer informatie www.operaballet.nl.

Metropolitan Opera zendt Meistersinger uit

Opera in de media: week 50