CD-recensiesFeatured

Opera Rara brengt fantastische Fantasio

In Offenbachs eigen dagen was de ‘opéra comique’ Fantasio bepaald geen succes, maar op de nieuwe opname van Opera Rara is daar niets van te merken. Het werk sprankelt je boxen uit!

FantasioRossini noemde hem ‘de kleine Mozart van de Champs-Élysées’ en na zijn overlijden ging hij de geschiedenis in als de ‘vader van de operette’. Jacques Offenbach (1819-1880) was een grootheid in zijn tijd en componeerde maar liefst zeshonderd werken.

Het grote publiek zal Offenbach vooral kennen van Les contes d’Hoffmann, een opera die hij niet eens afmaakte. Verder worden enkele van zijn operettes (Orphée aux enfers, La Belle Hélène, La Vie Parisienne) met enige regelmaat opgevoerd. Lange tijd bleef het daar echter bij, ook omdat veel van zijn oeuvre niet was uitgegeven.

In 1999 kwam hier verandering in, toen de Franse musicoloog Jean-Christophe Keck bij Boosey & Hawkes een monumentale editie van alle werken van Offenbach in hun oorspronkelijke versie begon uit te geven. Van een Offenbach-revival spreken gaat te ver, maar de operawereld is hierdoor zeker geïnteresseerd geraakt.

Een jaar of twaalf geleden heeft Anne Sofie von Otter een cd vol met Offenbachs heerlijkheden opgenomen, een cd die aan mij een hartenkreet ontlokte: “Ik ben de eerste om een complete Fantasio toe te juichen, want de hier gepresenteerde ballade en het duet smaken naar meer. Wat een mooie muziek is dit!”

En ziehier: het onvolprezen label Opera Rara heeft mijn gebeden verhoord. Men (lees: Jean-Christophe Keck) is teruggegaan naar de allereerste Parijse versie uit 1872, ondanks dat dat voor de nodige hoofdbrekens zorgde. In december 2013 werd de opéra comique live uitgevoerd, waarna het dit jaar in de studio werd opgenomen voor de cd.

Het verhaal in het kort: om in de nabijheid van zijn geliefde prinses Elsbeth te kunnen komen, verkleedt Fantasio, een jonge student uit München, zich als nar. En passant weet hij een oorlog met Mantua te voorkomen, waardoor hij als beloning in de adelstand wordt verheven.

Sarah Connolly is een warmbloedige, melancholische en waar nodig ferme Fantasio en voor de rol van Elsbeth had men geen mooiere sopraan kunnen kiezen dan Brenda Rae. In hun duet bereiken de Britse en de Amerikaaanse een volmaakte symbiose. Twee stemmen die elkaar strelen en met elkaar verstrengeld raken, adembenemend mooi!

Ook alle andere solisten, waaronder Russell Braun, Brindley Sherrat en Neal Davies, zijn heerlijk om naar te luisteren en samen met het voortreffelijk zingende Opera Rara Chorus vinden ze in Sir Mark Elder (artistiek directeur van Opera Rara) en het Orchestra of the Age of Enlightenment de beste ondersteuning.

Voor iedereen die zo genoten heeft van L’étoile bij De Nationale Opera: luister naar het door het koor geïnitieerde ‘Quand l’ombre des arbres’ gevolgd door Elsbeths aria ‘Cachons l’ennui’ aan het begin van de tweede akte, dan weet u waar de meeste deuntjes van Chabrier vandaan kwamen…

Een must, deze opname!

Hieronder spreken Sarah Connolly en Sir Mark Elder over Fantasio:

Hieronder zingen Sarah Connolly (Fantasio) en Brenda Rae (Elsbeth) een duet tijdens de opnamesessie:

Vorig artikel

Winnaars Opera News Awards bekend

Volgend artikel

Pure zangvreugde bij de African Angels

De auteur

Basia Jaworski

Basia Jaworski