AchtergrondFeatured

Opera van het jaar 2014: La troupe d’Orphée

La troupe d’Orphée, een productie van OPERA2DAY, is door de lezers van Place de l’Opera uitgeroepen tot Opera van het Jaar 2014. De productie won met overtuigende meerderheid de peiling, waarvoor vele honderden lezers de afgelopen tien dagen hun stem uitbrachten.

Er waren vijf producties genomineerd voor de titel Opera van het Jaar 2014. Uit een shortlist, samengesteld aan de hand van de voorkeuren van elf operakenners, kozen de lezers van deze website uiteindelijk met grote meerderheid de productie die OPERA2DAY in april en mei dit jaar in de Grote Kerk in Den Haag opvoerde.

De volledige uitslag:

1. La troupe d’Orphée (OPERA2DAY)
2. Der Ring des Nibelungen (De Nationale Opera)
3. Falstaff (De Nationale Opera)
4. Gurre-Lieder (De Nationale Opera)
5. L’étoile (De Nationale Opera)

Serge van Veggel, artistiek leider van OPERA2DAY en regisseur van La troupe d'Orphée, met de oorkonde van Opera van het Jaar 2014 (foto: Place de l'Opera).
Serge van Veggel, artistiek leider van OPERA2DAY en regisseur van La troupe d’Orphée, met de oorkonde van Opera van het Jaar 2014 (foto: Place de l’Opera).

Met La troupe d’Orphée bracht OPERA2DAY onder artistiek leider Serge van Veggel en muzikaal leider Hernán Schvartzman een ode aan de ‘troupes’, de reizende operagezelschappen die vanaf de zeventiende en tot in de negentiende eeuw langs Den Haag trokken om in tot theaterruimtes omgetoverde kaatsbanen voorstellingen te geven.

In de productie stond La descente d’Orphée aux enfers van Marc Antoine Charpentier centraal. Het project werd tot stand gebracht door OPERA2DAY, vocaal ensemble Vox Luminis en de junior-dansers van de Dutch Don’t Dance Division.

Artistiek leider Serge van Veggel werd vanmorgen vroeg overvallen met het nieuws. Het digitale stembureau was nog maar net gesloten toen een Place de l’Opera-redacteur bij hem aanbelde. Terwijl de theatraal-paarse rozen werden overhandigd en de oorkonde tevoorschijn kwam, realiseerde de regisseur van de winnende productie wat de drukte aan zijn voordeur betekende. “Buitengewoon blij en trots”, luidde zijn eerste commentaar.

Van Veggel zag de voorstelling recent nog terug bij de montage van de dvd en kan meteen terughalen wat voor hem de meest indrukwekkende scène was. “Het beeld van Orphée die in de slotscène wordt omringd door de leden van de ‘troupe’. Dat ontroerde me opnieuw.” Uit de reacties van de bezoekers van de zeven voorstellingen bleek dat het slot ook op hen grote indruk maakte.

Voor Serge van Veggel was het werken aan La troupe d’Orphée een bijzondere ervaring. “Als ik hierna om wat voor reden dan ook nooit meer een productie zou kunnen maken, dan ben ik toch heel erg dankbaar dat ik dit heb mogen doen.”

Het project was ambitieus en succes leek vooraf bepaald niet verzekerd. Bovendien was het repetitieschema complex en moesten er in de Nieuwe Kerk de nodige technische problemen worden opgelost, zoals het nathouden van de grasmat naast de eeuwenoude houten preekstoel.

Scène uit La troupe d'Orphée (foto: Hans Oostrum).
Scène uit La troupe d’Orphée (foto: Hans Oostrum).

In de voorstelling moest die grasmat door de zangers zelf omgedraaid worden. “Dat vroeg veel van ze”, zegt Van Veggel. “Maar het publiek waardeerde deze manier om de stap van de boven- naar de onderwereld te maken zeer.”

Het team dat de productie maakte, met onder anderen choreograaf Thom Stuart en scenograaf Herbert Janse, bleef tijdens de lastige repetitieperiode het geheel overzien, maar dat gold niet altijd voor de ensembleleden, vertelt Van Veggel. Totdat de montage in de Nieuwe Kerk begon. “Op dat moment zag je bijna letterlijk de lampjes bij hen aangaan. Toen dat eenmaal bereikt was, werden het mooie, hoewel nog wel zware weken.”

Terwijl de bekroonde regisseur voor een poster van La troupe d’Orphée poseert voor de foto met de oorkonde, concludeert hij: “Achteraf gezien hebben we risico’s genomen die wellicht onverantwoord waren, maar dat hoort erbij. Langs de rand van de afgrond is het uitzicht mooier. Het was de dood of de gladiolen.”

Vorig artikel

Reisopera wint Schaunard Award 2014

Volgend artikel

Gelukkig nieuwjaar, operaliefhebbers!

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.

5Reacties

  1. 30 december 2014 at 16:16

    Een ten volle verdiende onderscheiding voor OPERA2DAY en wie hun ‘Orphée’ niet meemaakte, heeft absoluut iets gemist! Wel een kleine aanvulling. Die rondreizende ’troupes’ die optraden in de Haagse kaatsbaan (overdekte tennisbaan) aan het Buitenhof, horen echt alleen maar thuis in het einde van de 17de eeuw. Daarna verhuisde het inmiddels vaste gezelschap van het ‘Théâtre Francais de la Haye’ naar een tot theater omgebouwde manège in de Casuaristraat en in 1804 kreeg het de beschikking over de Koninklijke Schouwburg, waar het gezelschap tot 1919 de vaste bespeler zou blijven met een gemiddelde van vier voorstellingen per week. Dat betekent bovendien dat Den Haag ruim drie eeuwen lang een ‘eigen’ Frans operagezelschap heeft gehad, waarschijnlijk de langste speelperiode van enig operagezelschap waar ook ter wereld!

    Paul Korenhof
    (auteur “Het Théâtre Francais in de periode 1804-1919”)

  2. Leen Roetman
    31 december 2014 at 15:23

    Een mooie onderscheiding. Gefeliciteerd. Wanneer verschijnt de DVD en hoe kan ik die bestellen?

  3. Herman Tjeenk Willink
    5 januari 2015 at 19:39

    Zeer terechte uitverkiezing door een groeiende ‘achterban’ ; een uiting van vertrouwen. Gelukgewenst dus. Beschouw het als een stimulans om met volle overtuiging door te gaan met het maken van bijzondere producties. Het jaar 2015 is goed begonnen!
    Herman TjW

  4. 16 januari 2015 at 11:09

    Beste Leen,

    Dank voor je felicitaties! We werken op dit moment aan de mogelijkheid om de DVD op onze website te bestellen. We verwachten dat dit vanaf eind deze maand mogelijk is.
    Via onze nieuwsbrief houden we iedereen hierover op de hoogte. Ben je al geabonneerd? Hier kun je je aanmelden: http://www.opera2day.nl/nieuwsbrief

    Het team van OPERA2DAY

  5. Maarten-Jan Dongelmans
    16 januari 2015 at 12:34

    @ OPERA2DAY: wat gaat de dvd kosten?