Topmuziek van B’Rock en Lenneke Ruiten

Kort voordat Nederland gaat kennismaken met Lenneke Ruiten in een grote operarol op het podium van Nationale Opera & Ballet was de sopraan in Den Haag voor één van die andere kanten van haar talent: Bach. Met alt Wiebke Lehmkuhl en begeleid door B’Rock maakte ze volmaakte muziek.

Lenneke Ruiten (foto: Marco Borggreve).
Lenneke Ruiten (foto: Marco Borggreve).

Binnenkort kunnen we ook in Nederland (na Brussel, Wenen, Milaan en Salzburg) gaan beleven wat Lenneke Ruiten in een geënsceneerde opera presteert. Natuurlijk, ze zong in ons land al eerder wat kleinere operarollen, was een stralende Fiordiligi in de semiscenische Così fan tutte die vorig jaar door het land reisde en deed Händel in de Stadsschouwburg. Maar begin december komt daar een traptrede bij: ze zingt een hoofdrol in Hänsel und Gretel bij De Nationale Opera.

Gisteravond was Lenneke Ruiten met B’Rock en collega Wiebke Lehmkuhl in de Nieuwe Kerk in Den Haag te zien in een programma dat Bachs vocale parels heette. B’Rock, afgelopen mei met een speelse voorstelling rond Mozart in Praag bij Operadagen Rotterdam te horen, bestaat deze maand tien jaar. Het in Gent opgerichte orkest speelt al een decennium door heel Europa. Soms klassieke Bach en Vivaldi, maar vaak ook wordt het experiment aangegaan, zoals Songs of War met Claron McFadden.

B’Rock heeft een hippe uitstraling en zit vol met jonge musici, maar musiceert met grote trouw aan wat oude meesters als Vivaldi, Bach en Pergolesi ooit op perkament zetten. Dat bleek al meteen in de eerste maten van het Salve Regina van Pergolesi. Die waren zo trefzeker en schitterend van klank en werden zo zorgvuldig gespeeld dat alleen al die paar seconden de reis naar de Nieuwe Kerk aan het Spui waard maakten. Een grote beheersing van de instrumenten, de weldadige klank die de locatie mogelijk maakt en de hyperprecieze directie van Christopher Bucknall telden op tot een uitstekend begin van de avond.

Bucknall heeft een hele gedetailleerde stijl van dirigeren. Het is alsof hij de partituur op een denkbeeldig doek voor hem schildert. Het helpt de musici ongetwijfeld en geeft bovendien het publiek inzicht in hoe de muziek die Bach en zijn tijdgenoten met een ganzenveer noteerden tot leven komt via de dirigent.

Naast Lenneke Ruiten was de Duitse Wiebke Lehmkuhl de andere soliste. Solo in het Salve Regina en na de pauze in duet in Bachs Tilge, Höchster, meine Sünden. Haar eerste optreden had in mijn oren iets meer volume mogen hebben, maar de alt maakte hele fraaie, haarscherpe lijnen, had een pure klank en bewoog als vanzelfsprekend mee met de begeleiding.

Na een pittig concerto van Vivaldi was het de beurt aan Lenneke Ruiten, geflankeerd door Fruzsi Hara op trompet. De Hongaarse was al eens in ons land voor een semester opleiding in Amsterdam en voor optredens bij de Nederlandse Bachvereniging. Haar spel gaf in het eerste en laatste deel van Jauchzet Gott in allen Landen een fraai accent aan de muziek van Bach en de zang van Ruiten.

Ruiten was hier op en top de jonge sopraan die in het werk van Bach afwisselend juichend leven blies in een ‘Alleluja’ en kalme bespiegeling bracht in een recitatief. Als u zich ooit heeft afgevraagd hoe de engeltjes in uw kerstboom zouden klinken, gaf de sopraan hier het antwoord: zo.

Het deel na de pauze bestond uit Tilge, Höchster, meine Sünden. Zo’n tien jaar nadat Pergolesi zijn Stabat Mater componeerde, kwam het stuk in handen van Johann Sebastian Bach, die er op een andere tekst, Psalm 51, een bewerking van maakte. Het is interessant te bedenken hoe die partituur vanuit Italië in Leipzig belandde, lang voordat zo’n bestand via WeTransfer verzonden kon worden.

Alt en sopraan kregen in duet en afzonderlijk de kans hun kwaliteit te laten horen en het mengde allemaal uitstekend met B’Rock. Bach vulde de Nieuwe Kerk, waar ademloos – en vrijwel zonder gehoest – geluisterd werd. Lehmkuhl stond er steviger dan in het eerste deel en Lenneke Ruiten liet horen en zien hoe je een sopraanpartij van Bach tot leven brengt, de teksten uitspreekt en met een hele zuivere sopraan tot achter in de kerk hoorbaar blijft.

Het Haagse Zuiderstrandtheater programmeert het komende seizoen meer concerten in de Nieuwe Kerk aan het Spui, waaronder de serie Barok in de Nieuwe Kerk. Zie voor meer informatie de website van het Zuiderstrandtheater.

Fat of Acne and Oregano

Grootse Netrebko opent Live in HD-serie