Buitenlands nieuwsNieuws

Nézet-Séguin volgt Levine op bij de Met

Yannick Nézet-Séguin wordt de nieuwe muziekdirecteur van de Metropolitan Opera. Hij volgt James Levine op, die de positie veertig jaar lang vervulde. De Canadese maestro begint zijn functie officieel pas in seizoen 2020/2021, maar zal vanaf nu al betrokken worden bij de artistieke planning van het New Yorkse operahuis.

Yannick Nézet-Séguin in de Met. (© Jonathan Tichler / Metropolitan Opera)
Yannick Nézet-Séguin in de Met. (© Jonathan Tichler / Metropolitan Opera)

Nézet-Séguin (41) wordt de derde muziekdirecteur in de geschiedenis van de Met, na Rafael Kubelik, die de functie één seizoen vervulde, en James Levine. Nézet-Séguin wordt verantwoordelijk voor de muzikale kwaliteit van de Met en zal leiding gaan geven aan het orkest, het koor en de muzikale staf. Verder zal hij samen met algemeen directeur Peter Gelb de Met-seizoenen programmeren en casten. Met dat laatste zal hij zich vanaf nu al gaan bezighouden.

Vanwege zijn lopende verplichtingen – Nézet-Séguin is momenteel chef van het Rotterdams Philharmonisch Orkest en het Orchestre Métropolitain in Montréal – zal de maestro vanaf seizoen 2017/2018 eerst aangesteld worden als ‘Music Director Designate’, voordat hij in 2020/2021 officieel muziekdirecteur wordt. Nézet-Séguins contract in Rotterdam loopt nog tot de zomer van 2018, zijn overeenkomst in Montréal eindigt aan het einde van seizoen 2020/2021.

Nézet-Séguin zal vanaf seizoen 2017/2018 twee opera’s per seizoen gaan dirigeren en vanaf 2020/2021 vijf opera’s per seizoen, naast diverse concerten met het Met-orkest. Volgend seizoen is hij ook al in New York te beleven. Dan dirigeert hij zijn eerste Wagner bij de Met: Der fliegende Holländer.

De dirigent omschrijft zijn aanstelling als een droom die werkelijkheid wordt. “Ik ben diep vereerd door deze kans om de legendarische James Levine op te volgen en te werken met het geweldige orkest, koor en team van wat in mijn ogen het beste operabedrijf ter wereld is.”

Peter Gelb zegt dat Nézet-Séguin “de juiste artiest op het juiste moment is om ons te leiden naar een nieuw en volgens mij glorieus hoofdstuk in de geschiedenis van de Met.”

Vorig artikel

Opera-inleider Len van Schaik jubileert

Volgend artikel

Von Otter zingt Schubert in de Doelen

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

3Reacties

  1. Maarten-Jan Dongelmans
    2 juni 2016 at 16:34

    Goede keus, deze dynamische Canadees, maar wel jammer dat Esa-Pekka Salonen genegeerd is. Yannick Nézet-Séguin zal er nog een zware dobber aan krijgen om zich te profileren tegenover de alomtegenwoordige Peter Gelb.

  2. Leen Roetman
    2 juni 2016 at 16:45

    Geweldig! Wat word ik hier blij van. Zo veel fantastische concerten door hem zien dirigeren. (Sinds 2008 heb ik vrijwel geen concert van hem in Rotterdam gemist.)
    Hij heeft beloofd om na zijn aftreden als chef dirigent in 2018 nog regelmatig voor het Rotterdams Philharmonisch Orkest te blijven staan. Ik hoop dat hij daar de tijd voor blijft vinden!
    En natuurlijk volg ik hem live in HD Met cinema.

  3. 5 juni 2016 at 10:15

    ja inderdaad geweldig hele goede dirigent.
    Mijnheer Audi weer een misser!!!!!@ waarom deze man zo weinig hier bij de opera. Was een geweldige Don Carlos.
    Zal wel niet meer komen ZONDE