Achtergrond

René Pape nu te koop. Als badeend!

Operazanger René Pape heeft een nieuwe, wat ongebruikelijke gedaante. Hij is bekend van Wagner-rollen als König Marke en Gurnemanz, van Sarastro in Die Zauberflöte en van zijn opnamen van Verdi en Beethoven. Nu verschijnt hij als PapeDuck, een heuse badeend. François van den Anker wilde weten waarom.

Daar is hij dan: de PapeDuck. (© Place de l’Opera)

Vergeleken met de wereld van de popmuziek is het in de opera niet gebruikelijk dat je bij een concert aan een kraampje merchandise als buttons, kalenders en sjaaltjes van de artiest kunt kopen. Wie even zoekt, vindt op internet wel een T-shirt met de afbeelding van Anna Netrebko, maar daar heeft de ster zelf vast weinig mee te maken. Een shirt met de hoesfoto van Elīna Garanča’s cd Meditation is wel op Amazon te vinden, maar is “currently unavailable”. Bij grote sterren koop je op hun website hooguit hun cd’s en dvd’s.

René Pape doet het anders: hij bracht onlangs een badeend op de markt die helemaal is gemodelleerd naar het voorkomen van de zanger. Bestellingen kunnen op zijn website worden gedaan en als de betaling rond is, reist het wonderlijke product van het distributiecentrum in het Amerikaanse Ohio naar elk gewenst adres op aarde. Duurt een dag of tien.

Het duurde iets langer voor we van de zanger antwoord konden krijgen op onze vragen over zijn opmerkelijke initiatief. Vermoedelijk is René Pape de eerste operazanger in de geschiedenis die als badeend vereeuwigd werd. Het zou het begin kunnen zijn van een kleine rage in de operawereld.

Dat hij een eigen badeend op de markt bracht, heeft alles te maken met zijn hobby: het verzamelen van badeenden. “Een jaar of vijf geleden ben ik begonnen met mijn verzameling”, vertelt de zanger. “Ze komen van overal op de wereld en ik breng ze mee uit de steden die ik aandoe voor optredens. Het zijn gekke souvenirs, grappige herinneringen aan de plaatsen waar ik geweest ben en aan wat ik daar beleefd heb.”

“Ze hebben thuis in Dresden zelfs een eigen badkamer”

Voor een internationaal opererend zanger als René Pape is het geen probleem op heel verschillende plaatsen nieuwe eenden voor zijn collectie te vinden. “Als je zo veel reist als ik, blijven je gedachten vaak als je thuis bent nog even in New York of Milaan of welke andere plaats je stem je naartoe bracht.”

Zijn collectie bestaat inmiddels uit zo’n zestig exemplaren, die in zijn huis in Dresden goed worden opgevangen als ze met de zanger zijn meegereisd. “Ze hebben thuis in Dresden zelfs een eigen badkamer.” Pape is niet de enige die badeenden verzamelt. De Amerikaanse Charlotte Lee bezit er bijvoorbeeld meer dan vijfduizend.

De Duitse bas, wiens bijnaam de ‘Black Diamond Bass’ luidt, is gerespecteerd in operahuizen overal ter wereld. Hij is vaak in Berlijn te horen en noemt de New Yorkse Metropolitan Opera zijn “thuis ver van huis”. Ondanks zijn status twijfelde hij niet of hij zoiets frivools als een badeend moest doen.

“Ik zie het vooral als een grappig experiment”, zegt Pape. “Toen de PapeDuck er eenmaal was en de eerste reacties erg positief waren, werd voor mij duidelijk dat de operawereld eigenlijk wel behoefte heeft aan zoiets. Het gaat er soms zo bloedserieus aan toe. Dit ding is gewoon voor de grap, om mensen een goed gevoel te geven. Ik heb vooral positieve reacties gekregen op de eend. De laatste tijd komen bezoekers van mijn optredens na afloop naar me toe om hun PapeDuck te laten signeren.”

De PapeDuck komt uit Ohio en reist naar elk gewenst adres op aarde. (© Place de l’Opera)

Als de bas zelf een badeend van zijn favoriete operakarakter zou kunnen bestellen, zou het er één worden van zijn favoriete rol: “Geen twijfel, dat zou de MefistoDuck zijn.”

De lancering van de PapeDuck zou zomaar de start kunnen worden van een nieuwe rage: bekende operasterren als badeend. Wie van zijn zingende collega’s hij zou adviseren een eigen model uit te brengen, daarover houdt Pape zich op de vlakte: “Ik denk als eerste aan Mozart, maar die heeft al zijn eigen badeend, dus die telt niet. Ik weet wel dat een aantal collega-zangers een exemplaar van de PapeDuck besteld heeft.”

Het gespetter en gekwaak in de wereld van opera en klassieke muziek is af en toe heel serieus, maar Pape constateert dat het soms ook reuze meevalt: “Het succes van mijn PapeDuck bewijst dat ook de operawereld over een goed gevoel voor humor beschikt.”

Op zijn website, waar de PapeDuck te bestellen is, roept Pape de kopers op om foto’s te maken van de avonturen van de badeend en die via social media te delen met de hashtag PapeDuck. Op Twitter hebben zich al PapeDucks gemeld vanuit Tokio, Wenen – in gezelschap van de man die zijn beeltenis leende – en in Rotterdam.

René Pape is binnenkort te zien als Mephistopheles in Szenen aus Goethes Faust van Robert Schumann bij de Staatsoper Unter den Linden in Berlijn. Andere optredens van Pape en de informatie over zijn PapeDuck zijn te vinden op zijn persoonlijke website.

Vorig artikel

Cité de l’Opera: Lucretia, Mime en Mimì

Volgend artikel

Loys nieuwe Figaro roept vragen op

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.

1 Reactie

  1. Maarten-Jan Dongelmans
    15 november 2017 at 13:16

    Grappig initiatief.