Home » Achtergrond, Featured, Nieuws

Opera Top Tien 2009 | Redactie

31 december 2009 Geen reacties

Na ampel beraad heeft de redactie van Place de l’Opera de uitvoering van Guillaume Tell tijdens de ZaterdagMatinee uitgeroepen tot beste operaproductie van 2009. Lees verder voor de volledige top tien, incluis toelichting.

Eén van de gezichten van 2009: John Osborn (foto: Clärchen en Matthias Baus).

Eén van de gezichten van 2009: John Osborn (foto: Clärchen en Matthias Baus).

2009 was een jaar met een paar duidelijk gezichten. Bijvoorbeeld het gezicht van John Osborn, die driemaal zeer overtuigend voor de dag kwam in Amsterdam. Hij zong een spetterende hoge f in I puritani, was uitmuntend in La Juive en bekroonde zijn triomfen met een optreden in Guillaume Tell, waarmee hij het publiek op de stoelen kreeg.

Het gezicht van Marina Poplavskaya mocht er ook zijn. Ze bekoorde velen als Violetta in La Traviata en kwam later in het jaar terug voor Guillaume Tell, waarin ze liet zien een zeer snel rijzende ster te zijn.

En wat te denken van de gezichten van Carlo Rizzi en Ed Spanjaard? Beide dirigenten komen twee keer voor in onderstaande top tien. Rizzi met La fanciulla del West en La Juive, Spanjaard met Das Rheingold en een double bill van Franse opera’s.

Artiesten genoeg die 2009 een mooi gezicht wisten te geven. Uit dat vele moois selecteerde de redactie van Place de l’Opera tien producties. Daarbij is gelet op zowel de muzikale kwaliteit als de originaliteit van de voorstellingen. Bovendien is rekening gehouden met ongelijkheid in budgetten.

1. Guillaume Tell (Rossini) – ZaterdagMatinee
Muzikale leiding: Paolo Olmi
Regie: concertante
Uitmuntende uitvoering van deze zonderlinge opera van Rossini. Solisten als Michele Pertusi, Marina Poplavskaya en John Osborn zongen de sterren van de hemel, koor en orkest waren briljant.

2. La fanciulla del West (Puccini) – De Nederlandse Opera
Muzikale leiding: Carlo Rizzi
Regie: Nikolaus Lehnhoff
Een regelrechte Hollywood-film op het operatoneel. Lehnhoff maakte van Puccini’s opera een visueel spektakel dat van a tot z boeide. De cast, met Eva-Maria Westbroek, Lucio Gallo en Zoran Todorovich, vulde de plaatjes uitstekend in.

3. La voix humaine (Poulenc) en L’Enfant et les sortilèges (Ravel) – de Doelen
Muzikale leiding: Ed Spanjaard
Regie: Neil Wallace en Rieks Swarte
Een bijzondere double bill. Eerst gaf Nelly Miricioiu een zinderend solo-optreden in de korte opera van Poulenc, vervolgens gaf Rieks Swarte op zeer creatieve wijze de kinderopera van Ravel vorm. Het Limburgs Symfonie Orkest speelde prachtig en de jonge solisten waren prima.

4. Das Rheingold (Wagner) – Nationale Reisopera
Muzikale leiding: Ed Spanjaard
Regie: Antony McDonald
De Reisopera verbaasde met deze opening van haar vijfjarige Ring-project. McDonald vertelde het verhaal van Das Rheingold op slimme, meeslepende en moderne wijze. Het Orkest van het Oosten was zeer spannend onder leiding van Spanjaard en op de cast was niets aan te merken. Een groot succes in Enschede.

5. La Traviata (Verdi) – De Nederlandse Opera
Muzikale leiding: Paolo Carignani
Regie: Willy Decker
Een minimalistische regie van de Verdi-klassieker, die echter juist door die ‘kaalheid’ heel veel psychologische diepte had. De solisten waren daarbij uitstekend, met een hartveroverende Marina Poplavskaya als Violetta en een nette Ismael Jordi als Alfredo.

6. Die Meistersinger von Nürnberg (Wagner) – ZaterdagMatinee
Muzikale leiding: Jaap van Zweden
Regie: concertante
Na Guillaume Tell waarschijnlijk het grootste succes van de ZaterdagMatinee in 2009. Jaap van Zweden kreeg het publiek dolenthousiast met zijn leiding van het Radio Filharmonisch Orkest. Het Omroepkoor was ijzersterk en Robert Holl blonk uit als Hans Sachs.

7. La Juive (Halévy) – De Nederlandse Opera
Muzikale leiding: Carlo Rizzi
Regie: Pierre Audi
Een zeer sterk gecaste productie in een fraaie regie van DNO’s artistiek directeur Pierre Audi. John Osborn liet als Léopold zien dat hij één van de beste tenoren van dit moment is, Angeles Blancas Gulín maakte als Rachel een indrukwekkend debuut en Dennis O’Neill raakte heel wat snaren als Éléazar.

8. Schatten uit de opéra-comique (Massé en Offenbach) – Barokopera Amsterdam
Muzikale leiding: Frédérique Chauvet
Regie: Alain Patiès
Een double bill van twee korte Franse werken (Les Noces de Jeannette en Une Demoiselle en Loterie) die velen niet opmerkten, maar die van zeer hoge kwaliteit was. Heel humoristisch en levendig geregisseerd door Patiès en sprankelend gezongen door een jonge, Franstalige cast.

9. Faust (Gounod) – Opera Zuid
Muzikale leiding: Per-Otto Johansson
Regie: Frank Van Laecke
Een intense productie van Gounods opera, met twee aktes die je naar de keel grepen. Vocaal was er een heel knap optreden van Anja Van Engeland als Marguérite en een sterke vertolking van Méphistophélès door Harry Peeters.

10. Così fan tutte (Mozart) – Dutch National Opera Academy
Muzikale leiding: Henrik Schaefer
Regie: Elsina Jansen
Waarschijnlijk de productie die het in 2009 het meeste verdiende om meer aandacht te krijgen. Gehinderd door het etiket ‘Academy’ speelde de productie zich in de schaduw af, maar de kwaliteit was bewonderenswaardig hoog. De jonge solisten zongen zeer tekstbewust en acteerden uitstekend en de regie van Jansen was fris en erg muzikaal.

Wat net buiten de boot viel

Die Entführung aus dem Serail (Mozart) – Concertgebouw
Muzikale leiding: Koen Kessels
Regie: Frank Van Laecke

Tsaar Saltan (Korsakov) – Opera Zuid
Muzikale leiding: Antony Hermus
Regie: Sybrand van der Werf

The Tempest (Adès) – ZaterdagMatinee
Muzikale leiding: Markus Stenz
Regie: concertante

door

Laat uw reactie achter!

Hieronder kunt u een reactie geven op dit artikel.

Operaliefhebbers: wees aardig voor elkaar. Houd het taalgebruik netjes en blijf bij het onderwerp.