AchtergrondFeatured

Helga Schmidt trots op historische Ring

In 2007 begon het gloednieuwe Palau de les Arts Reina Sofía aan een futuristische productie van Der Ring des Nibelungen van Wagner. De productie verscheen onlangs in Nederland op dvd en Blu-Ray. Place de l’Opera stelde een paar vragen aan intendant Helga Schmidt over deze historische productie.

Het Palau de les Arts Reina Sofía in Valencia (foto: Tato Baeza / Palau de les Arts Reina Sofía).

Het Palau de les Arts Reina Sofía is een zeer opvallend cultureel gebouw in Valencia, ontworpen door Santiago Calatrava en bedoeld om opera, muziek, ballet en theater onder één dak samen te brengen.

Sinds de opening in oktober 2005 is Helga Schmidt intendant. Ze was eerder intendant van het Royal Opera House in Londen en artistiek adviseur bij het Concertgebouw in Amsterdam.

Waarom besloot u de volledige Ring te produceren?
,,Toen ik in 2000 aangesteld werd en een schaalmodel van het nieuwe theater zag, zei ik tegen het bestuur dat er zeer hoge kwaliteit moest komen. De programmering moest zich kunnen meten aan de schoonheid en het majestueuze van het gebouw, vond ik. Het leek mij daarom het beste om de volledige Ring te gaan plannen. Dat was de ambitie die ik zocht, het niveau waar ik voor wilde gaan.

Naast ambitieus was het ook een soort plicht. Het was de eerste keer dat de volledige Ring van Wagner geënsceneerd werd uitgevoerd in een Spaans operahuis. Het was dus een historisch moment.”

Ging er veel voorbereiding in zitten?
,,Ja, jaren van overleg, ontmoetingen, audities en dergelijke. We zijn naar tal van plaatsen gereisd voor audities. Zo vonden we onze Wotan, Juha Uusitalo, in Finland, waar hij piccolo speelde in een orkest. Nu wordt hij overal gevraagd in de operawereld.

Ook het orkest hebben we helemaal nieuw samengesteld, samen met Zubin Mehta. Dat was ook wel spannend. Je denkt dat je goed bezig bent, maar je houdt altijd twijfels, tot je bij de eerste repetitie echt kunt horen of het goed is. Dat was wel een emotioneel moment voor mij.

Ik heb bewust voor een lange voorbereiding gekozen. Ik wilde niet onder tijdsdruk werken, ik wilde de tijd nemen om het project te laten rijpen.”

Hoe kwam u erbij om theatergezelschap La Fura dels Baus voor de enscenering te vragen?
,,Ik kende La Fura al een tijd, sinds de jaren negentig. Ik dach dat hun aanpak goed zou kunnen werken bij een stuk als de Ring. Carlus Padrissa, de leider van de groep, kende de Ring niet. Ik gaf hem een video van de productie van Patrice Chéreau en daarna was hij direct zeer enthousiast.

De productie kwam naar mijn idee precies op het goede moment. Het is echt een Ring van deze eeuw. Het breekt niet met de traditie, maar La Fura is wel zeer avant-gardistisch aan het werk gegaan.”

Hoe waren de reacties?
,,Fantastisch. Zowel de internationale als de lokale pers en ook de mensen in de zaal: iedereen was enthousiast. We hebben Die Walküre zelfs voor 6000 mensen uitgezonden op een plein, omdat mensen geen kaarten meer konden krijgen. Ik weet ook nog dat op één avond een koppel naar me toe kwam dat speciaal uit San Francisco was gekomen om de productie te zien. Dat vind ik mooi.”

Was het een duur project?
,,Heel duur ja, maar het exacte bedrag ben ik vergeten. Uiteindelijk loonde het echter wel.”

Gaat u in de toekomst nog iets met de productie doen?
“Ik heb geprobeerd de producties bij andere operahuizen aan te bieden, maar de meeste huizen willen het liefst een eigen Ring produceren. Maar de productie is ook in Florence opgevoerd en wij openen het seizoen in 2013 met de volledige cyclus.

In 2013/2014 wordt de productie ook opgevoerd in Osaka, Japan, bij de opening van een nieuw operahuis. Het oude operahuis daar werd ooit met een productie van Wieland Wagner geopend. Ze wilden nu openen met de belangrijkste Wagner-productie van deze tijd.”

Lees ook de recensies van Place de l’Opera over de diverse delen van de Valencia-Ring:

Das Rheingold
Die Walküre
Siegfried
Götterdämmerung

Vorig artikel

RPhO verlengt contract Nézet-Séguin

Volgend artikel

Droomcast brengt La Juive in Tel Aviv

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

2Reacties

  1. 25 april 2010 at 16:36

    Zelfs zonder operatickets loont het de moeite om naar Valencia af te reizen! Wat een gebouw! De hele wijk is trouwens van adembenemende spectaculaire architectonische schoonheid! Als er een Nobelprijs architectuur zou bestaan: Calatrava! Wat een genie, wat een bevlogenheid, visionair en bovendien ook nog een aardige man die als een kind zo blij zijn speeltjes laat verkennen als hij merkt dat je oprecht interesse en oog voor details hebt. Als er een Santiago Calatrava fanclub bestaat wordt ik lid! 🙂

  2. 25 april 2010 at 16:38

    Oops… en natuurlijk ben ik gespannen benieuw om de Cyclus over 3 jaar te gaan zien!