AchtergrondFeatured

Solo Musica zet de artiest op de troon

Om als klein klassieke muzieklabel je plek te veroveren tussen de grote jongens, moet je origineel zijn. Solo Musica is origineel. Bij het label van Hubert Haas krijgen artiesten alle ruimte om hun eigen projecten vorm te geven. ,,Ze hoeven geen product te maken dat het label van hen vraagt, ze maken het product dat ze zelf willen.”

Hubert Haas.

Hubert Haas is een doorgewinterd manager in de muziekindustrie. Hij werkte jarenlang voor verschillende kleine en grote labels in de klassieke muziekwereld (waaronder EMI in Keulen) en begaf zich ook enige tijd in het rockcircuit, voor een label uit Parijs. In 2005 richtte hij Solo Musica op, gevestigd in München.

Er zijn veel labels op klassieke muziekgebied. Waarom een nieuwe?
,,Ik heb een totaal ander businessmodel. Grote labels als EMI en Universal nemen alle rechten van artiesten in handen en kunnen alles met zo’n artiest doen. Opnames, concerten, enzovoort. In mijn model behoudt de artiest alle rechten. Hij is de eigenaar van de opname die we maken, hij heeft de cd’s en de rechten in handen. Ikzelf zorg er enkel voor dat de opnames op de markt komen en gepromoot worden.

Artiesten betalen in dit model wel mee aan een deel van de kosten, maar het voordeel is dat ze zelf de controle over alles hebben. Ze hoeven geen product te maken dat het label van hen vraagt, ze maken het product dat ze zelf willen.”

Hoe reageren artiesten op dit model?
,,Steeds meer artiesten bellen me op omdat ze van me gehoord hebben en graag meer over mijn model willen weten.”

Hoe heeft het label zich de afgelopen jaren ontwikkeld?
,,Goed. Ik heb het heel langzaam opgebouwd en inmiddels heb ik een degelijke catalogus. Onlangs heb ik een deal gesloten met Naxos voor de wereldwijde distributie. Nu zijn onze opnames ook verkrijgbaar in bijvoorbeeld Amerika en Japan, landen waar klassieke muziek nog steeds te verkopen is. Want dat is in Duitsland steeds minder het geval, aangezien er steeds minder verkooppunten zijn.”

Wat kenmerkt de opnames van Solo Musica?
,,Het belangrijkste is dat het speciale projecten moeten zijn. Dat is je enige kans als klein label. Vorig jaar zijn we bijvoorbeeld begonnen met de serie ‘Birth of all string instruments’. We hebben eerst een cd gemaakt waarop cellist Julius Berger op zijn antieke Amati-cello de oudste cellomuziek speelde en maakten daarna een album over de geboorte van het strijkkwartet. Die cd won een Echo Klassik. Binnenkort volgt de ‘geboorte van de viool’.

Ook zijn we begonnen om muziek en literatuur te combineren in opnames. We zoeken dan Duitse artiesten die niet alleen de muziek van bepaalde componisten uitvoeren, maar ook in hun huid kruipen door bijvoorbeeld teksten uit brieven en dagboeken voor te lezen. Zo hebben we projecten rond Robert en Clara Schumann en Alma Mahler gedaan. In het theater werkt de formule goed, maar bij mijn weten heeft nog niemand iets dergelijks op cd uitgebracht.”

Richt u zich op een bepaalde tak van de klassieke muziek?
,,Nee, in principe kan het van alles zijn. Wel doen we veel kamermuziek, omdat dat betaalbaar is. Voor grote projecten zoals opnames met orkest hebben we sponsors nodig.”

En vocale muziek?
,,Ik heb in het begin één of twee opnames gemaakt met Diana Damrau. Maar het is vrij duur, zeker als je orkestbegeleiding nodig hebt. Bovendien is dit gebied aardig gedekt door de grote labels. Niettemin denk ik er nu weer over om het op te pakken, al zal het niet ons grootste genre worden.”

Wat zijn uw plannen voor de toekomst?
,,Ik wil de projecten met muziek en literatuur verder uitbreiden, dat is mijn grootste plan. Die uitgaven kan ik niet alleen in de muziekbusiness aanbieden, maar ook in de luisterboekenbusiness.

Verder wil ik meer gebruik gaan maken van de online mogelijkheden. Veel labels zijn daar nog niet echt op gericht. Maar iedereen heeft tegenwoordig een pc thuis, ook de oudere mensen, dus het lijkt mij veel belangrijker om deze mogelijkheden te benutten dan om scheepsladingen cd’s naar winkels te verslepen.”

De uitgaven van Solo Musica worden in Nederland verspreid door C&S Entertainment. Zie ook de website van Solo Musica.

Vorig artikel

Vlaamse jongeren maken eigen Semiramide

Volgend artikel

Ariadne auf Naxos op z'n Brits

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.