AchtergrondBuitenland

Cité de l’Opera: Jay, Jamie en Juan

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter, Facebook en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Vandaag aflevering 6.

De Ring aan de Rijn
Twitter kan voorlopig nog 140 tekens aan, maar dat haalde een ultrakort berichtje van de Deutsche Oper am Rhein afgelopen week bij lange na niet:

Met deze link liet het operahuis weten welk megaproject er vanaf de zomer van 2017 in het theater in Düsseldorf staat. Wie fanatiek Wagner-fan is en er de tijd en het geld voor heeft, weet nu dus waar hij of zij over drie jaar en twee weken heen moet: naar de première van Götterdämmerung – daarmee eindigt de serie.

Dietrich W. Hilsdorf zal de nieuwe productie van Der Ring des Nibelungen regisseren. Tussen 23 juni 2017 en 27 oktober 2018 gaan de verschillende delen van de Ring in première op de bühne van het theater aan de Rijn. Er zijn al enkele namen bekend voor de beeldbepalende rollen in de Ring-cyclus, zoals Linda Watson die Brünnhilde zal zingen, Simon Neal als Wotan en Michael Weiniusin in de wellicht zwaarste rol: Siegfried. Huisdirigent Axel Kober, de Generalmusikdirektor van Düsseldorf, heeft Bayreuth-ervaring en zal de productie leiden.

Het Klassieke Hart van Juan Diego
Vanwege de Hart & Ziel Lijst is er deze week geen Klassiek Hart op de ochtend van Radio 4. Maar ter compensatie vindt u hier het klassieke hart van tenor Juan Diego Flórez. Het bestaat uit onder anderen Bach, Beethoven en Rossini:

https://twitter.com/SinfiniMusic/status/652490786806833152

Moustache van Bastiaan
Is het een voorloper voor de aanstaande novembermaand, sinds een paar jaar omgedoopt tot Movember vanwege de snorren die mannen dan massaal laten staan om aandacht te vragen voor mannenziekten als prostaatkanker?

Nee, het is voor een rol. Everink zingt tot februari afwisselend met Henryk Bohm de rol van Pizarro in Fidelio van Beethoven in de opera van Koblenz. Dirigent Enrico Delamboye werd in Duitsland geboren maar had Nederlandse ouders en werd in ons land opgeleid. Dat schept een band.

Calleja gerustgesteld
Vermoedelijk vrezen alle zangers, van heel beroemd tot heel onbekend, uiteindelijk het oordeel van het publiek en de critici. Wat vinden de mensen in de zaal? Wat zeggen Biëlla, Peter, Thea of één van de recensenten van Place de l’Opera? Alle zangers dus. Op één na. Joseph Calleja hoeft zich nooit meer af te vragen wat men vindt. Die vraag is met een tweet voor altijd beantwoord:

https://twitter.com/kellsminells/status/650854329059016704

Sonya op Wall Street
Sonya Yoncheva zingt deze weken in New York de rol van Desdemona in Otello van Verdi. De Metropolitan Opera is niet zo gek ver verwijderd van Wall Street, en als de Wall Street Journal dan interesse in haar heeft voor de lunchshow van het online videokanaal, dan is ze daar te gast. Tanya Rivero ondervraagt haar over de rol en haar werk en ineens weten we waar de Met-sterren die in de pauze van de Live in HD-opera’s hun collega’s interviewen de inspiratie vandaan halen. “Thank you soooo much for being here.”

Jay Hunters mommy
Jay Hunter Morris werd enkele jaren geleden op een vrij laat moment ingeschakeld om de rol van Siegfried te zingen in Der Ring des Nibelungen bij de Metropolitan Opera in New York. Hij praatte er in de live in HD-vertoning enthousiast over, in een Texaans accent dat we sinds de gloriedagen van de tv-serie Dallas niet meer gehoord hadden. De Texaan is nu in Los Angeles voor een productie van Moby-Dick van componist Jake Heggie, waarin hij de rol van kapitein Ahab zingt. De stad hangt vol reclamevlaggen voor de opera, liet Jay zijn moeder even per Twitter weten.

Philippe als hipster
Afgelopen week werd in Parijs een nieuwe productie van de opera Theodora van Händel opgevoerd in het Théâtre des Champs-Élysées. Countertenor Philippe Jaroussky hield bij de voorbereiding van de opera een ‘journal de bord’ bij. De rest van de wereld noemt dat een blog. Hij kreeg eindelijk een baard en kan zich tijdens de uitvoeringen zo toch even een echte hipster voelen. De productie is op 7 november in het Amsterdamse Concertgebouw te zien, vermoedelijk met een countertenor zonder baard.

Ariadne in Londen
Deze week brengt het Royal Opera House in Londen een herneming van de opera Ariadne auf Naxos, met de Finse sopraan Karita Mattila in de titelrol. Lothar Koenigs dirigeert het orkest en die kon wel wat goede raad van de componist gebruiken:

https://twitter.com/TheRoyalOpera/status/652090689132593152/photo/1

Jamie Dubsmasht
Mezzosopraan Jamie Barton is hipper dan hip en waarschijnlijk één van de weinige operasterren die actief gebruikmaakt van Dubsmash. Met die app voor de smartphone maak je een Instagramfilmpje van een stukje playback – in Amerika noemen ze dat lipsyncing – op een fragment van een bekend nummer. Het was de laatste maanden een wereldwijde trend. Wij werden er enorm vrolijk van en dagen bij deze de Nederlandse operasterren uit hun eigen Dubsmash online te zetten. Dames en heren, hier is vast de handleiding.

Vorig artikel

Met vervolgt biosseizoen met Verdi's Otello

Volgend artikel

Gilgamesj.Superheld! is bijna klaar

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.