Operarecensie

Dr. Miracle: verbluffend muziektheater

Met Dr. Miracle’s last illusion brengt OPERA2DAY een voorstelling waarin verschillende theatrale disciplines en muzikale stijlen op betoverende wijze samenkomen. Na een aantal eerdere voorstellingen in Den Haag toert het gezelschap nu met de voorstelling door het land.

Scène uit Dr. Miracle's last illusion. (© Morten den Boer)
Scène uit Dr. Miracle’s last illusion. (© Morten den Boer)

Dr. Miracle’s last illusion speelt rond 1900 en vertelt het verhaal van Dr. Miracle, een illusionist (en Wagner-fan) die op macabere wijze gefascineerd raakt door de dood. Het begint met een mislukte truc: de rondreizende goochelaar doorboort per ongeluk een vrouwelijke vrijwilliger. Wanneer hij het leven uit haar ziet wegstromen, meent hij een glimp op te vangen van gene zijde.

De overgang tussen leven en dood doet hem denken aan de ‘Liebestod’ van Isolde en Miracle verlangt naar meer. Wat volgt, is een reeks fatale experimenten op vrouwelijke slachtoffers met het doel de overgang van het tijdelijke naar het eeuwige nader te bestuderen. Zo sterft één zijn slachtoffers aan een vergif tijdens een date met Miracle en slaat een ander slachtoffer, onder hypnose gebracht door Miracle, de hand aan zichzelf in de veronderstelling haar psychiater doodgestoken te hebben.

Op het toneel brengt regisseur Serge van Veggel de disciplines muziektheater en illusionisme op spectaculaire wijze bij elkaar. De (zwijgende) rol van Dr. Miracle wordt vertolkt door illusionist Woedy Woet, die de meest indrukwekkende en verbluffende trucs uitvoert. De scènes worden aan elkaar gekoppeld door een voice-overstem van Miracle.

Scène uit Dr. Miracle's last illusion. (© Morten den Boer)
Scène uit Dr. Miracle’s last illusion. (© Morten den Boer)

In muzikaal opzicht is de voorstelling een pastiche, een lappendeken van verschillende muzikale fragmenten, die in een nieuwe context een andere, betekenisvolle rol vervullen. Zo zingt het tweede, door vergiftiging hallucinerende slachtoffer van Miracle ‘Ah! Non credea mirarti’ uit Bellini’s La sonnambula. Het derde slachtoffer, dat meent haar psychiater doodgestoken te hebben, zingt heel toepasselijk Lady Macbeths ‘Una macchia è qui tuttora’.

Gezongen wordt er door drie sopranen. Lucie Chartin blinkt uit met haar indrukwekkende vocale acrobatiek in Offenbachs ‘Les oiseaux dans la charmille’, terwijl Kristina Bitenc ontroert met een warm en etherisch klinkend ‘Ah! Non credea mirarti’. Martina Prins neemt het zwaardere repertoire voor haar rekening en zingt op imponerende wijze het fragment uit Macbeth én Isoldes ‘Liebestod’.

Het twaalfkoppige New European Ensemble levert een vurige, spannende bijdrage onder dirigent Hernán Schvartzman. Mede dankzij de uitstekende arrangementen van Daniël Hamburger klonk er een warmbloedige ‘Liebestod’ uit de bak.

OPERA2DAY heeft in zijn tienjarige bestaan naam gemaakt met de speelse en nieuwe manieren waarop het het operarepertoire brengt. Met deze operapastiche verrijkt het gezelschap wederom op zeer geslaagde en unieke wijze het Nederlandse operalandschap.

Dr. Miracle’s last illusion is tot en met 12 april te zien. Zie voor de volledige speellijst de website van OPERA2DAY.

Vorig artikel

MiR speelt indrukwekkende Passagierin

Volgend artikel

Cité de l’Opera: Gerald, Jenni en Otto

De auteur

Laura Roling

Laura Roling

5Reacties

  1. c.horsmeier
    7 februari 2017 at 10:58

    even wat anders is er al iets bekend over het eerste op[treden in Nederland Van Jonas Kaufmann op 4 juni concertgebouw amsterdam hoor er niets over c.horsmeier @ snelnet.net

  2. Rudolph Duppen
    7 februari 2017 at 11:48

    Kaartverkoop begint vandaag om 16.00. Verkoop van de Robeco serie vandaag al begonnen. Renée Fleming zingt op 28 augustus Barber en Richard Strauss (Daphne).

    Dr. Miracle lijkt me een zeer spannende voorstelling.

  3. Rudolph Duppen
    7 februari 2017 at 11:50

    Prins Igor (DNO) vandaag met 50% korting. Een niet te missen voorstelling te oordelen naar de uitvoering uit de Met.

  4. Tine Jonker
    7 februari 2017 at 13:11

    Deel uitmakend van het klankbord had ik het genoegen te genieten van solisten en het orkest. Met name viel vooral de jonge sopraan op niet alleen haar stem maar ook haar mimiek en bewegingen waren acrobatisch. Opera2day proficiat voor jullie allemaal!

  5. Rudolph Duppen
    7 februari 2017 at 16:02

    Chris nog enkele kaarten via de site ven Het Concertgebouw.