Krachtige Duc d’Albe krijgt matig slot

Donizetti’s onvoltooid gebleven Le duc d’Albe kreeg in 2012 een wereldpremière bij Opera Vlaanderen, waarbij een beroep was gedaan op Giorgio Battistelli om er een einde aan te breien. De kritieken waren gemengd, maar zeker niet negatief. Na het bijwonen van de reprise, die dinsdag 21 november van start ging, heb ik zelf wel zo mijn bedenkingen.

Scène uit Le Duc d’Albe bij Opera Vlaanderen. (© Annemie Augustijns)

Donizetti werkte in 1840 aan Le duc d’Albe, een opdrachtwerk voor de Parijse Opéra, maar moest zijn werk staken ten gunste van La favorite, de grand opéra die ik vorige week in Luik bezocht. Over toeval gesproken.

Het duurde vervolgens meer dan veertig jaar voordat onder leiding van Matteo Salvi, een leerling van Donizetti, een voltooide versie van Le duc het licht zou zien. Omdat het libretto van Scribe inmiddels op kernpunten was gebruikt voor Verdi’s Les Vêpres Siciliennes, werden de namen van de hoofdpersonen, Hélène en Henri, veranderd in Amelia en Marcello. Dat paste ook beter in de Italiaanse versie die ervan gemaakt werd. Elke binding met Parijs was immers verdampt.

De plot draait om het gegeven dat Henri de verloren bastaardzoon blijkt te zijn van de hertog van Alva, onder wiens leiding de Nederlandse gewesten moeten worden gezuiverd van ketterij. Daarbij ging het er, zoals bekend, zeer hard aan toe. Hélène is de dochter van de graaf van Egmont, die samen met zijn collega Horne op de Grote Markt is onthoofd om de opstandige edelen een lesje te leren. Zij heeft gezworen hem te wreken. Henri is een opstandig type, opgegroeid zonder vader, die zich maar al te graag bij de op handen zijnde geuzenopstand wil aansluiten.

Alva heeft inmiddels vernomen dat deze drieste jongeling zijn verloren zoon is en geeft opdracht hem te ontzien. Dat wekt argwaan bij de geuzen en dreigt zijn prille liefdesrelatie met Hélène te verstoren. Iedereen wordt opgepakt en ter dood veroordeeld, behalve Henri. In een bloedstollende scène dwingt Alva zijn zoon om hem ‘vader’ te noemen als prijs voor Hélènes leven. Zij op haar beurt dwingt Henri om zijn vader te doden als prijs om haar terug te winnen. Uiteindelijk probeert de doortastende jonge vrouw het zelf, maar Henri werpt zich op als menselijk schild voor Alva en sterft.

De productie van regisseur Carlos Wagner is betrekkelijk ingetogen. Aardige vondst is het beeld van de madonna met kind in de pose van het Vrijheidsbeeld. In een filmbeeld wordt hierop ingezoomd, waarna het in ‘duizend stukken’ uiteenspat. Daar hebben we de Beeldenstorm die de aanleiding is geweest voor koning Filips II om de repressie van de ketterij in deze uithoek van zijn rijk te verhevigen. Verder laat Wagner wat grote afbeeldingen van soldaten zien en zijn er wat automatische wapens in beeld.

Het openingsbeeld is feitelijk het meest gruwelijk. Een groot aantal dode slachtoffers van Alva’s optreden ligt op de grond. Zij worden door familieleden in lijkwaden gewikkeld en meegenomen.

Bariton Kartal Karagedik wist indruk te maken als vertolker van de titelrol. Hij zette een krachtig personage neer dat volledig overtuigd is van zijn eigen – zeer grote – reputatie als veldheer en vertrouweling van de koning. In zijn beleving zijn executies de enige manier om een opstandige bevolking in het gareel te krijgen, of het nu religie of wereldse zaken betreft.

Het plotselinge weerzien met de zoon die hij feitelijk nooit heeft gekend, zorgt voor scheuren in zijn harnas, waardoor hij onzeker wordt in zijn optreden. Dat er een opvolger klaarstaat en hij naar Portugal moet afreizen om daar zijn kunstje te gaan doen, is feitelijk zijn redding.

Karagedik heeft een prettig timbre en een tamelijk groot bereik, waardoor hij in alle situaties betrekkelijk ontspannen kon zingen. Dat liet veel ruimte voor zijn acteren, uiteenlopend van gewelddadig optreden jegens zijn ondergeschikten tot op zijn knieën smeken voor zijn zoon om hem als vader te accepteren en niet als vijand te zien.

Hélène kwam voor rekening van Ania Jeruc, een kordaat ogende sopraan die een prima typecast bleek te zijn. Qua stem leek ze me echter net iets te licht voor de rol van deze Vlaamse furie, die maar één doel heeft: de moordenaar van haar vader doden of te laten doden. Haar liefde voor Henri is ongeloofwaardig, hij is nauwelijks meer dan een werktuig in haar handen.

In emotioneel opzicht wint de scène tussen Henri en zijn vader het duidelijk van die tussen Henri en zijn geliefde. Jeruc kan een flinke stem opzetten, maar wordt onder spanning wat schreeuwerig. Is ze meer in haar comfortzone dan klinkt alles een stuk mooier. Een Violetta past haar beter dan Hélène.

Enea Scala zong de rol van Henri de Bruges en werd voor deze productie speciaal gesponsord door een Brugse Vriend van Opera Vlaanderen, zo viel te lezen op een inlegvel in het programmaboek. Scala is een lyrische tenor die al veel rollen in het belcantorepertoire op zijn naam heeft staan. In de rol van Henri was hij als een vis in het water. Nergens forcerend dankzij een relatief grote stem, steeds welluidend en met veel aandacht voor intonatie wist hij de voorstelling grotendeels naar zich toe te trekken. Een welverdiende ovatie na afloop was zijn deel.

En dan de bijdrage van Giorgio Battistelli… Hoe zou men reageren op een voorstel om een incompleet schilderij van Paul Gauguin te laten voltooien door Edward Hopper, in diens eigen stijl? Wat je krijgt, zijn twee incomplete schilderijen in verschillende stijlen. Zo ook de combinatie Donizetti-Battistelli. Daar waar het materiaal van Donizetti de melodielijnen al had aangegeven, was er in Battistelli’s bijdrage niet echt sprake van een stijlbreuk, al schrok ik wel even op bij het begin van de derde akte. Het slot van de opera is echter van een heel andere orde. Daar werkte Battistelli volledig met eigen materiaal, waardoor je als luisteraar flink moest schakelen van de ene naar de andere opera.

Op zich stoort mij de muziek van Battistelli niet in het minst, maar de overgang maakte het bijna onverteerbaar. Komt bij dat de opera na de grote scène waarin Hélène ongewild Henri doorsteekt en Alva treurt om zijn dode zoon – net herwonnen, nu alweer verloren – gewoon beëindigd had kunnen worden. Nu kwam er nog een grote koorscène waarmee kennelijk een soort catharsis werd beoogd. Overbodig en ook nog eens nodeloos lang, in een sterk afwijkend muzikaal idioom. Was men maar bij Salvi’s versie gebleven.

Het koor onder leiding van Jan Schweiger leverde een mooie bijdrage, al vond ik de Spaanse soldaten in de eerste scène wel erg hard doorkomen. Je kunt soldaten ook indruk laten maken zonder hen te laten schreeuwen.

Het orkest van Opera Vlaanderen stond onder leiding van Andriy Yurkevych. Een lastige opgave om op één avond muziek te spelen die zozeer door verschillende stijlen wordt gekenmerkt. Hulde voor het resultaat.

Le duc d’Albe is nog tot en met 6 december te zien in de Opera Gent. Zie voor meer informatie de website van Opera Vlaanderen.

Philips Symfonie Orkest brengt Mahler 8

Bartoli en Gabetta brengen Dolce Duello