AchtergrondHeadline

Youtube-portret: Liefdesduetten

Met Roméo et Juliette zet De Nederlandse Opera deze maand de ‘opera der liefdesduetten’ op het toneel. Het werk van Gounod telt er maar liefst vier. Maar ook in vele andere opera’s zijn liefdesduetten onmisbaar. Een portret in beeld. Met dank aan Youtube.

Schilderij van Sir Francis Dicksee (1884), één van de vele afbeeldingen van Romeo en Julia.

Een overzicht geven van de vijf of tien mooiste liefdesduetten uit het operarepertoire is ondoenlijk. Ten eerste omdat het er zoveel zijn, ten tweede omdat het sterk aan smaak gebonden is welke je mooi vindt. Niettemin hieronder een selectie van zeven duetten, die in elk geval een beeld geven van de eindeloze liefdespracht waar opera de wereld mee verwend heeft.

Om te beginnen een fragment uit Roméo et Juliette. Leontina Vaduva en Roberto Alagna zingen de balkonscène in een beroemde productie van het Royal Opera House uit 1994. Charles Mackerras dirigeert.

 

Een sprong terug in de tijd: het duet van Nerone en Poppea uit de opera L’incoronazione di Poppea van Claudio Monteverdi, één van de bekendste duetten uit het barokrepertoire. Het wordt hier gezongen door Miah Persson en Sarah Connolly in het Gran Teatre del Liceu in Barcelona.

Een zeer bekend liefdesduet is ‘O soave fanciulla’ uit La Bohème, de grootse climax aan het einde van de aria’s ‘Che gelida manina’ van Rodolfo en ‘Si, mi chiamano Mimi’ van Mimi. Hieronder wordt het duet gezongen door twee grootheden uit het verleden: Jussi Björling en Renata Tebaldi.

Nog zo’n klassieker is ‘Parigi o cara’ uit La Traviata van Verdi. Hieronder het duet uit de monden van Plácido Domingo en Teresa Stratas, in de beroemde film die Franco Zeffirelli in 1983 van de opera maakte.

Eén van mijn persoonlijke favorieten is het duet tussen Silvio en Nedda uit Pagliacci van Leoncavallo. Hieronder wordt het gezongen door Thomas Allen en Adriana Maliponte in het Royal Opera House, 1976.

Het is wat minder ‘duet’ en de liefde is wellicht wat minder oprecht, maar ‘Mon coeur s’ouvre à ta voix’ uit Samson et Dalila van Saint-Saens wil ik toch zeker in het rijtje noemen. Helemaal als het wordt gezongen door een onweerstaanbare Shirley Verrett en Jon Vickers, hier in 1981 in Covent Garden.

Tot slot het duet ‘Mir ist die Ehre widerfahren’ uit Der Rosenkavalier van Richard Strauss. Octavian en Sophie, hier gezongen door Brigitte Fassbaender en Lucia Popp, vallen direct voor elkaar als Octavian een huwelijksaanzoek van baron Ochs komt overbrengen door middel van een zilveren roos.

Vorig artikel

Wisseling van de wacht in Washington

Volgend artikel

Roméo et Juliette als kil oorlogsverhaal

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

3Reacties

  1. Helen
    9 oktober 2010 at 19:17

    De stem bij “La Traviata” is waarschijnlijk van Placido Domingo, maar acteurs doen alsof ze zingen. VRESELIJKE UITVOERING/FILM!! Was er niets beters te vinden?

  2. Anna K.
    9 oktober 2010 at 23:23

    @Helen – heb je de film ooit gezien?

  3. Helen
    10 oktober 2010 at 13:14

    @Anna K.:
    Ja, ik heb de film gezien.
    Er zijn andere opnames (ook op dvd) op locatie (Tosca, Rigoletto) die fantastisch zijn, omdat ze live gezongen werden. Een paar weken geleden nog Rigoletto, ook hier besproken.
    Op Nederlandse tv. geen enkele aandacht voor, in 150 andere landen wèl!