Home » Nieuws

DNO herneemt Zauberflöte in 2014/2015

Amsterdam10 januari 2013 10 reacties

De Nederlandse Opera gaat al in seizoen 2014/2015 de productie van Die Zauberflöte hernemen. De Mozart-opera werd in december tien keer uitverkocht in Het Muziektheater opgevoerd. Vanwege dat succes komt de productie versneld terug.

Scène uit Die Zauberflöte (foto: Clärchen en Matthias Baus).

Die Zauberflöte was een coproductie met de English National Opera en het Festival d’Aix-en-Provence en werd gemaakt in samenwerking met het theatergezelschap Complicite van regisseur Simon McBurney.

De reacties waren lovend. “Die Zauberflöte behoort tot de succesvolste DNO-producties van de afgelopen seizoenen”, schrijft het gezelschap. “Door pers en publiek werd die uitermate enthousiast ontvangen.”

Vanwege het succes besloot DNO om de productie sneller dan gebruikelijk op zijn programma te laten terugkeren. In seizoen 2014/2015 moet de eerste reprise plaatsvinden.

door

10 reacties »

  • Loesje zei:

    Moet ik dit opvatten als ‘luisteren naar het publiek’ of als luisteren naar de accountant? Mocht de publieksvariant de juiste zijn dan heb ik nog wel een paar suggesties.

  • Leon zei:

    Getver, ik hoop wel met wat betere zangers en een andere dirigent. Marc Albrecht sloeg wat mij betreft veel te veel op hol.

  • kersten zei:

    Je hoort altijd dat het contracteren van een topcast zo’n vijf jaar vooruitkijken vergt!!

  • kersten zei:

    Die Zauberflöte gemist hebbend, verheug ik me voorlopig op de in
    december as. geplande TV-uitzending van deze DNO-productie.

  • Anna K zei:

    Ik vond het ook niet zo geslaagd en behalve Tamino en Papageno geen een van de zangers echt goed. Albrecht vond ik gewoon slecht. Ik was ook niet kapot van de regie en weet zeker dat ik het niet nog een keer wil zien.

  • Statler zei:

    Bent u niet een beetje te streng voor Marc Albrecht, Anna K.?
    Ik heb hem horen vertellen dat hij als Duits dirigent niet erg uitkeek naar een Zauberflöte. Dit als gevolg van zijn ervaring met producties van middelmatige kwaliteit die in Duitsland bij repertoiregezelschappen zonder veel repetitietijd zo nu en dan het programma moeten vullen. Vervolgens voegde hij er de meer sociaal wenselijke opmerking aan toe dat het in Amsterdam natuurlijk allemaal heel anders zou zijn en dat hij er veel vertrouwen in had.
    Natuurlijk had hij liever de Ring voor zijn rekening genomen, maar die was natuurlijk al aan Haenchen vergeven voordat Albrecht in beeld kwam. Maar goed, met Der Schatzgräber en Die Meistersinger toch geen slecht seizoen. Alleen zal zijn enthousiasme voor Die Zauberflöte toch wel een tikje minder zijn geweest dan voor die andere twee. Daar komt bij dat de dirigent soms enige tijd letterlijk met de armen over elkaar staat te wachten tot de muziek eindelijk weer eens aan de beurt komt. Al die ‘showstoppers’ komen niet echt ten goede aan de muzikale flow en dat gaat ten koste van de spanning.

  • Waldorf zei:

    Wat betreft die ‘showstoppers’, kunnen die bij de reprise misschien wat korter? Laat bijvoorbeeld dat eindeloze gedoe met dat ‘flessenorgel’ weg en kort het geklets wat in. En een speelvlak dat wat minder wiebelt zou ook geen kwaad kunnen, komt de concentratie van de zangers zeker ten goede.

  • Loesje zei:

    Het is al bijna veertig jaar geleden dus mijn geheugen kan me behoorlijk parten spelen, maar de enige Zauberflöte waar ik echt leuke herinneringen aan heb is die van Ingmar Bergman.

  • kersten zei:

    @Loesje: vind ik in elk geval nog steeds de beste operafilm ooit.
    Tik ‘Zauberflöte Ingmar Bergman’ in en geniet weer!

  • marisca zei:

    Geweldig!!!! Bijna een jaar na dato ben ik nog steeds vol van de uitvoering van december ’12. In 2014/15 wil ik weer!

Laat uw reactie achter!

Hieronder kunt u een reactie geven op dit artikel.

Operaliefhebbers: wees aardig voor elkaar. Houd het taalgebruik netjes en blijf bij het onderwerp.