Home » Nieuws

Drie castwissels in DNO’s Meistersinger

Amsterdam11 april 2013 27 reacties

Thomas Johannes Mayer, Ana Maria Martinez en Fabio Trümpy hebben hun optredens in belangrijke rollen in Die Meistersinger von Nürnberg bij De Nederlandse Opera afgezegd. Zij worden vervangen door James Johnson, Agneta Eichenholz en Thomas Blondelle.

Thomas Johannes Mayer houdt het bij Das Rheingold en Die Walküre, dit seizoen bij DNO.

De opera Die Meistersinger von Nürnberg van Wagner gaat op 4 juni in een nieuwe enscenering van David Alden in première bij De Nederlandse Opera (DNO). Chef-dirigent Marc Albrecht zal de voorstellingen leiden.

Mayer, Martinez en Trümpy waren gecast voor de rollen van Hans Sachs, Eva en David, maar hebben om ‘afzonderlijke, persoonlijke redenen’ moeten afzeggen, aldus DNO. Thomas Johannes Mayer is vanaf 20 april wel in Die Walküre te zien bij het Amsterdamse operahuis.

De rol van Hans Sachs zal nu ingevuld worden door de Amerikaanse bas-bariton James Johnson. Die zong zijn rol eerder bij onder meer de Metropolitan Opera in New York en de Deutsche Oper Berlin.

De Zweedse sopraan Agneta Eichenholz is aangetrokken op de rol van Eva te vertolken. Zij debuteert bij DNO. Verder zingt de jonge Belgische tenor Thomas Blondelle de partij van David. Ook hij debuteert in Amsterdam.

door

27 reacties »

  • Anna K zei:

    Dat heet een wisseling, zeg! Maar liefst twee hoofdrollen en een belangrijke bijrol! Arme casting director!
    Maar ik ben heel erg blij om James Johnson terug te zien!
    In 2000 zong hij bij ons Krol Roger van Szymanowski, met toen debuterende Piotr Beczala als Pasterz1.

  • Wiebke Göetjes zei:

    Voor die rol van Eva had ik ook wel 20 jonge Nederlandse sopranen kunnen aanwijzen…

  • Loesje zei:

    Daar heeft u wel een punt mevrouw Göetjes !

  • Mark-Jan zei:

    Eichenholz is een hele goede! Ben daar erg blij mee 🙂

  • Loesje zei:

    Voor Mayer was Sachs voor zover ik weet een roldebuut. En dat direct volgend op zijn reeks optredens in Die Walküre. De man werd overvraagd en er was sprake van overexposure. Ga maar na: 4 hoofdrollen binnen 11 maanden (netto 9 maanden speeltijd i.v.m. de zomervakantie)lopend van Wotan in Rheingold tot en met Wanderer in Siegfried.
    Met Johnson heeft men een ervaren Sachs aangetrokken en ook nog eens wat variatie in de casting aangebracht.
    Eva is de vrouwelijke hoofdrol maar niet vergelijkbaar met andere Wagner hoofdrollen. Ze staat minder lang op het toneel dan bijrol David en heeft echt niet zo vreselijk veel te zingen. Die twee wissels zijn bijna routine te noemen.

  • Jheronymus zei:

    @Wiebke Göetjes zei:
    Voor die rol van Eva had ik ook wel 20 jonge Nederlandse sopranen kunnen aanwijzen…

    Afgezien van het feit dat ik heel benieuwd naar dat lijstje van twintig Nederlandse sopranen die Eva op hun repertoire hebben staan en dat op het niveau van een Eichenholz op deze termijn kunnen zingen, vraag ik me het volgende af:

    Waarom toch zo vaak dat verongelijkte chauvinisme dat Nederlandse theaters meer Nederlanders moeten laten zingen? We vragen toch ook niet aan New York om meer Amerikanen te casten en ‘onze’ (?) Eva Maria Westbroek te passeren?

    Je zou ook kunnen betogen dat zangers vooral gecast moeten worden in hun moedertaal. Dan blijft er voor de Nederlanders weinig repertoire over… Ook dat vooral dus niet doen, want als je zulke uitgangspunten kiest, verarmt de muziekcultuur toch enorm? Het internationale en grensoverschrijdende karakter van opera en klassieke muziek in het algemeen is juist zo waardevol. Het verbindt kunstenaars en publiek over grenzen heen, grenzen die nog zo vaak een barrière vormen.

    Ik hoor graag goede zangers en zie graag goede acteurs (want opera vraagt om beide). Het kan me erg weinig schelen waar die vandaan komen. Leuk als ze uit Nederland komen, maar er zijn zoveel andere, veel wezenlijkere criteria bij casting, dat dit criterium wat mij betreft op een van de allerlaatste plaatsen komt.

  • Anton zei:

    Er is nog een aspect bij het casten, iets wat door veel mensen wordt vergeten: de zanger in kwestie moet vrij zijn! Veel zangers worden een paar jaar van tevoren geboekt en als je te laat komt … Het is iets wat in kwestie als deze – vervanging, dus – nog meer speelt, want op korte termijn ergens inspringen..
    Bravo dus voor de castingdirector van DNO dat het hem gelukt is om drie zulke goede “vervangers” te vinden. In alle drie de gevallen vind ik beter dan de geplande.

    Wat Nederlanders betreft: ook zij moeten:
    1. de rol op hun repertoire hebben
    2. vrij zijn

  • c.horsmeier zei:

    Geachte Heer jheronymus.
    Ben het helemaal eens met wiebke Goetjes .
    Waarom altijd buitenland terwijl hier in nederland genoeg rond loopt.We hadden een npracht van een Hans Sachs in de naam van Robert Holl ooit deze partij bij ons gezongen NEE.
    Hebben we ooit een Abigaiile van cristine Deutekom hier in Holland gezien of gehoord NEE, Was een van haar glansrollen.
    Toch eeuwig zonde.
    Wanneer komt hier Barbara Haveman ja alleen om i n tevallen is toch erg triest.
    Nu 20 kan ik er ook niet opnoemen voor de rol van Eva,wel Mevr.wiebke goetjes zelf in derol waarom niet?
    dan een Barbara Haveman,Kelly God.,Johanni van oostrom en eenj Annemarie Kremer.
    Kijk zullen waarschijnlijk bijna geen van allen deze partij op hun repertoire hebben , maar is dat zo bezwaarlijk, zo ,groot is de rol niet en als Barbara Haveman in korte tijd de Helena in Vespres siciliennne kan instuderen dan deze partij zeker
    Zo dom geklets dat alles wat uit eigen land komt niet goed genoeg is.
    was vroeger al met een Gre Brouwenstijn, Cora Canne Meijer, Mimi Aarden Jennie Veeninga, zelfs een Jan Derksen moest eerst in buitenland bekend heid opdoen . dan nog een Johan vander Zalm , Adriaan van Limpt en noem er nog maar wat op. Van toen en nu.
    nog eentje dan een marcel reijans.
    Kan me zo kwaad overmaken.
    Wie kent nog een sonja Poot= de mooiste Violetta ooit.

    Ik stop wordt zo kwaad.

  • Antonio zei:

    Waarom wordt u kwaad, meneer Horsmeier?
    Barbara Haveman heeft Eva in Amsterdam gezongen, in 2009, tijdens de ZaterdagMatinee. Ik was niet onder de indruk – geweldige zangeres, zonder meer, maar niet echt Eva. Overigens: Robert Holl heeft toen Sachs gezongen.
    Om gezondheidsredenen heeft hij wat rollen bij DNO moeten afslaan: geen idee of daar Sachs tussen zat
    Ik denk niet dat Johanii van Oostrum (is overigens niet Nederlands) of Annemarie Kremer de rol op hun repertoire hebben.
    Niemand zei dat wat uit eigen land komt niet goed genoeg is. Ik zou u adviseren alle reacties nogmaals goed te lezen.
    Je kan jonge zangers niet zo maar in het diepe gooien – eerst moeten ze ervaring opdoen, repertoire leren … In NL zijn er te weinig mogelijkheden, vandaar ook dat de meeste richting Duitsland gaan. Zo zijn veel wereldsterren ooit begonnen, ook Eva-Maria Westbroek.

    Sonja Poot de mooiste Violetta ooit? Nu moet ik toch echt lachen!

  • c.horsmeier zei:

    Ja dat wist ook wel maar dat is concertant.Heb ik ook gezien en inderdaad was het niet helemaal wat het moet zijn ,maar ach is dat zo erg dan?

    Wat is er mis met sonja Poot ? toch en der beste zangeressen ja inderdaag geen nederlands net als johanni beide zuid afrikaans met hollands bloed.
    Zo lust ik er nog wel wat kijk naar Erna Spoorenberg dan ook niet nederlands.

    Voor mij is sonja Poot de ster boven een cristina Deutekom vergelijk maar eens de LUcia. ben niet kwaad maar zeer verdrietig

  • Antonio zei:

    Beste Chris Horsmeier – wat is er zo erg aan dat het niet is wat het moet zijn??? Omdat het niet IS wan het MOET zijn!

    Er is helemaal niets mis met Sonja Poot, maar uw opmerking dat zij de beste Violetta _ooit_ was, is gewoon lachwekkend. Nooit van Callas, Sutherland, Cotrubas, Scotto, Gheorghiu en nog een paar gehoord?

  • c.horsmeier zei:

    Sla Gheorghiu alstublieft over.
    Ja de MOOISTE violetta is Montserrat Caballe.
    maar dat bedoelde ik niet ikbedoelde op het nederlandse podium.
    NietInternationaal dat is toch wel dan Anna Moffo samen met caballe o.a inderdaad Sutherland .
    .
    Ja dan heeft U gelijk ,maar Sonja Poot als actricewas werkelijk fenomenaal in de partij van Violetta.
    ok prima .
    Maar vind wel dat er meer nederlands talent naar voren moet worden geschoven.
    Maak eenseen gezelschap met alleen Ned. om te leren.
    Breng de Operastudio weer terug.

  • Antonio zei:

    Beste Chris Horsmeier – ik ben een Italiaan en niet lang genoeg in Nederland om alle namen die u noemde te kennen. Van Sonja Poot heb ik nog nooit gehoord. Ik geloof dat elk land zijn eigen grootheden kent, wat absoluut niet betekent dat zij minder waren/zijn.
    Wat ik denk is dan elk talent zijn kans moet krijgen, ongeacht de afkomst of de nationaliteit. Van wat ik zie en lees ben ik er van overtuigd dat Nederlands talent net zo veel kansen krijgt als Italiaans of Oostenrijks.

  • Loesje zei:

    @ Antonio:
    Zie http://401dutchdivas.nl/sopranen/sonja_poot.html
    Bepaald geen misselijke carrière

  • Antonio zei:

    Bedankt, Loesje.
    Dat was inderdaad nog voor mijn tijd.

  • Antonio zei:

    Eigenlijk vind ik het best leuk en spannend, om de Nederlandse zangers van vroeger te leren kennen.
    Wellicht een idee voor een artikel?

  • Gerard zei:

    Sja, over James Johnson als Hans Sachs lees ik in een recensie uit 2010 van een Meistersinger uit Berlijn:
    James Johnson is, to put it politely, past his prime, but hints of a charming legato still resonated as he worked through the exhausting role of Hans Sachs. He got off to an inauspicious start, with a noticeable warble in the first act.

  • Anna K zei:

    Het is altijd afwachten, maar ik verheug me op de komst van de heer Johnson.

  • Leon zei:

    @ Antonio: Het vrienden bulletin van de vereniging vrienden van de opera besteedt altijd regelmatig aandacht aan de zangers van weleer. Al lid van de vereniging?

  • Loesje zei:

    @Leon,
    Op de hierboven genoemde site Dutch Divas
    http://401dutchdivas.nl/index.php
    staan korte biografieën van een paar honderd (!) Nederlandse zangers van recent en weleer.

  • Antonio zei:

    @Leon – ja. Ik ben er jaren lid van.
    Ik denk alleen dat het fijn zou zijn als er ook op Place de l’Opera zo’n rubriek kwam

  • c.horsmeier zei:

    ja helemaal mee eens Antonio.
    Zou zeker leuk zijn als er meer aandacht komt voor ned. zangers uit het verleden en heden.

    Geachte Loesje mis op de site Jos Burcksen bij de baritons wordt niet vermeld.Helaas.
    zou leuk zijn als er eens een cd uitkomt met al die namen. en kan er van de oude Ned.Opera ik bedoel schouwburg tijd niet eens wat opnames komen? de rechten zijn toch al verlopen denk ik/

  • kersten zei:

    Hans Kerkhoff heeft enige jaren geleden een box met 10 cd`s uitgebracht: Het puik der zoete kelen, 100 jaar Nederlandse zangkunst.(DAX 3128). Opnames van 1905 tot 1996.

  • kersten zei:

    Sorry, de titel luidt: Het puik v a n zoete kelen.

  • Pieter K. de Haan zei:

    Geachte heer Kersten, die CD-box is al vele jaren niet meer leverbaar.

  • c.horsmeier zei:

    klopt maar dit bedoel ik niet, was niet zo zeer alleen opera en de titel is gepikt van Leo Riemens radio programma het puik der zoete kelen. Zoiets moet weer terug komen maar dan stemmen vanaf 1950 tot heden.
    En ik hoop heel veel van chris Scheffer.
    Zoek maa rsteeds enkan iets vinden heb wel Aus einem Totenhaus en Capriccio met hem maar er was op HmV 3 eepeetjes te verkrijgen, Song sof Richard Crooks,Richard Tauber singt Tauber en eenmet o.a het schwalbenlied.

  • Pieter K. de Haan zei:

    Geachte heer Horsmeier, de titel van de door wijlen Hans Kerkhoff samengestelde CD-box “Het puik van zoete kelen” is dezelfde als die van ZIJN en niet van Leo Riemens’ radioprogramma’s. Ook ik zou overigens graag zien, dat er meer opnamen van (voorlopers van) Nederlandse operagezelschappen, zaterdagmatinees en van Nederlandse vocalisten zouden worden (her)uitgegeven, maar de vraag is en blijft natuurlijk hoe groot de markt daarvoor is en verder zijn er natuurlijk die eeuwige rechtenkwesties

Laat uw reactie achter!

Hieronder kunt u een reactie geven op dit artikel.

Operaliefhebbers: wees aardig voor elkaar. Houd het taalgebruik netjes en blijf bij het onderwerp.