Home » Achtergrond, Nieuws

EOD: Recensies over oud en nieuw

11 mei 2010 Geen reacties

Op Place de l’Opera volgen we alles, van oude opera uit de zeventiende eeuw tot nieuwe opera uit het hier en nu. Maar soms worden oude opera’s modern opgevoerd en zijn nieuwe opera’s toch een tikje klassiek. Snapt u het nog? Een overzicht van de spraakmakendste producties en recensies.

Scène uit de omstreden Salome van De Nederlandse Opera (foto: Monika Rittershaus).

Vrijwel iedere week bericht Place de l’Opera over premières van voorstellingen in Nederland en soms ver daarbuiten. Klassieke opera’s krijgen vaak een dito uitvoering en veel mensen vinden dat prettig. Maar regisseurs hebben de neiging een opera naar hun hand te zetten, er betekenis aan toe te voegen of er juist dingen uit te halen. Dat vinden andere mensen dan juist weer prettig. Het levert in elk geval altijd veel discussie op.

De meeste discussie leverde de afgelopen jaren de productie van Salome van Richard Strauss op, bij De Nederlandse Opera in 2009. Nog altijd wordt die voorstelling aangehaald in gesprekken over ‘extreme’ regieopvattingen. You love it or you hate it! Lees de recensie en alle reacties.

Eén van de grootste operaprojecten van de afgelopen jaren was te zien bij de Nationale Reisopera. Van september 2009 tot en met september 2012 voerde het gezelschap alle vier de delen van Der Ring des Nibelungen van Wagner op in Enschede, met buitengewoon succesvol resultaat. Lees de juichende recensies over Das Rheingold, Die Walküre, Siegfried en Götterdämmerung.

In maart 2012 kreeg de opera L’Upupa van de moderne componist Hans Werner Henze zijn Nederlandse première (concertant). De zaal was niet vol maar, schreef de recensente op Place de l’Opera. “Hoe onterecht! De muziek is niet moeilijk, met de zeer romantische strijkerspartijen, de indrukwekkende orgelklanken, de slagwerken (alleen al de gong aan het begin!) en de ettelijke vogelgeluiden”. Lees de recensie.

Een ander modern werk met succes – op het toneel van De Nederlandse Opera – was A Dog’s Heart van Alexander Raskatov. De wereldpremière werd met luid gejuich beloond. Ook door de recensent: lees de recensie.

Over gejuich gesproken: op geen andere plek kan de euforie na een voorstelling zo groot zijn als in de NTR ZaterdagMatinee. De concertserie in het Concertgebouw beleefde de afgelopen seizoenen vele triomfen. Extra groot en bijzonder waren de triomfen met Guillaume Tell en Parsifal. Klik op de links voor de recensies.

Soms reizen de recensenten naar het buitenland. Naar Luik bijvoorbeeld, waar een grote Amerikaanse ster, Deborah Voigt, in een hele klassieke enscenering stond van één van de opera’s waar ze veel succes mee had: La fanciulla del West van Puccini. De uitvoering was klassiek en speelde zich echt in het wilde westen af. ‘Verfrissend’, vond de recensent. Lees de recensie.

Een unieke ervaring over de grens was de opvoering van het zevende deel van Stockhausens imposante cyclus Licht in Keulen. Een voorstelling van negen uur. Lees hier het verslag van de recensent die het aandurfde te gaan kijken.

Op het terrein van de Nederlandse diva’s viel er de afgelopen seizoenen ook het nodige te beleven. Zeer vermeldenswaardig was het debuut van Annemarie Kremer in de rol van Norma begin 2010. En verder was er diverse malen te genieten van Eva-Maria Westbroek, onder meer in Francesca da Rimini, Anna Nicole, La Gioconda en La fanciulla del West.

Lees álle recensies van Place de l’Opera in de rubriek Recensies.

Meer Open Dag Place de l’Opera

Waar moet ik heen?
Tips voor beginnende operafans
Operazangers kunnen ook praten
Wie is wie in de operascene?
Kennen Amerikanen ook opera?

door

Laat uw reactie achter!

Hieronder kunt u een reactie geven op dit artikel.

Operaliefhebbers: wees aardig voor elkaar. Houd het taalgebruik netjes en blijf bij het onderwerp.