AchtergrondNieuws

Operadagen 2013: Opera in de huiskamer

Onder het thema ‘(R)evolutie – Vrijheid’ wordt van 25 mei tot en met 2 juni 2013 de Operadagen Rotterdam gehouden. Met recensies en reportages bericht Place de l’Opera over een selectie uit het programma. Vandaag een reportage over één van de activiteiten van de Operadagen om muziek dicht bij de mensen te brengen: het huisconcert.

David Visser, Nikki Treurniet en Mark van Nispen.
David Visser, Nikki Treurniet en Mark van Nispen.

Het is een mooie gedachte dat er overal in Rotterdam brommertjes zouden rondrijden, bij voorkeur tegen het verkeer in en de stoplichten negerend, en dat er dan uit dat kastje op hun bagagedragers geen pizza zou komen, maar een muziekstandaard, een stemvork en een avondjurk.

Al is dat dan niet zo, de vergelijking gaat verder aardig op. Wie zich tijdig meldt bij de organisatie van de Operadagen kan een optreden ‘bestellen’ van jonge zangers en musici. Dat optreden wordt thuisbezorgd, in de huiskamer. De organisatie levert een bord voor bij de deur en vaardigt één van de gevormde ensembles met jonge zangers en musici af.

Het loopt tegen achten en zanger David Visser is bijna klaar voor zijn optreden in een appartement, twaalfhoog aan de Rotterdamse Coolhaven. Hij vertelt: “Dit wordt ons derde optreden. We hebben eerder deze week bij mensen in Kralingen gezongen en ook een keer in een bejaardenhuis. Alle groepjes zangers en musici doen dit jaar drie concerten.”

“Nieuw was dit jaar dat we moesten auditeren”, vervolgt hij. “Naast zangkwaliteit werd je gevraagd een programmaopzet mee te brengen, een idee voor het optreden, bijvoorbeeld rond het thema van deze festivaleditie. Ons idee werd goedgekeurd en samen met onze coach Timothy Nelson hebben we een programmalijn uitgezet. We hadden bedacht dat baritons in opera’s vaak, soms een beetje hopeloos, op zoek zijn naar een vrouw. Rond dat thema hebben we aria’s uit drie Mozart-opera’s gekozen. We bezingen de onbereikbare, de onbetrouwbare en de ware liefde.”

De huiskamer van het designappartement, met uitzicht op de westkant van Rotterdam, loopt vol. De gastheren hebben elke denkbare stoel ingezet en creëren zo ruim twintig zitplaatsen rond de Yamaha-vleugel. De Marcel Breuer-fauteuil doet ook mee.

Het gezelschap is gemengd: vrienden en bekenden van de gastheren, maar ook vader Visser is gekomen om zijn zoon te horen zingen. Hij vertelt hoe David als zevenjarige werd aangenomen bij de Koorschool St. Bavo en met dat koor al met Haitink en Chailly werkte.

De mini-opera ‘Bariton zoekt vrouw’ opent met het lied van de Vogelfänger uit Die Zauberflöte en gaat later naar navrante voorbeelden van onbetrouwbare liefde, geïllustreerd met onder meer de aria van Leporello uit Don Giovanni. Het duet ‘La ci darem la mano’ uit diezelfde opera bewijst dat vreemdgaan in elk geval prachtig kan klinken. Met beweging en attributen weten de zangers de sfeer van een echte voorstelling op te roepen.

Het duo zingt uitstekend en maakt daarmee op een mooie manier duidelijk hoe leuk opera kan zijn. Nikki Treurniet heeft een helder geluid en al moet ze zich in de setting van een huiskamer wellicht inhouden, ze fraseert en ornamenteert voluit in haar aria’s en de duetten.

Bariton David Visser, leerling bij Meinard Kraak, zingt en speelt met merkbaar plezier. Met de pianist, Mark van Nispen, vormt hij een lied-duo, dat door Rudolf Jansen wordt gecoacht.

In de huiskamer klinkt een lang applaus als het met de liefde toch nog goed lijkt te zijn gekomen. Een echtpaar staat, glaasje wijn in de hand, nog wat na te praten. Ze zijn, zo vertelt de vrouw, in Italië voor het eerst enthousiast geworden voor opera, toen ze ontdekten dat naast de camping aan een meer buitenoptredens werden gegeven. De man heeft in enkele koren gezongen en al pratend ontdekken we dat hij door zijn optreden met een koor in de Rotterdamse haven, in Rigoletto, samenwerking met de toen nog niet zo bekende Joseph Calleja op zijn naam kan schrijven.

Je bouwt bij een stadsappartement niet makkelijk een theater naast je huis, maar toch, zo’n huiskamerconcert, het heeft iets van Glyndebourne. Maar dan twaalfhoog.

Tips voor de komende dagen:

Op donderdag 30 mei brengt Operadagen Rotterdam een voorstelling van Katia Kabanova in de Rotterdamse Schouwburg. Daar vindt op zondag 2 juni het slotconcert plaats met Tania Kross en het zangersensemble van de Natonale Reisopera.

Zie voor meer informatie de website van Operadagen Rotterdam.

Vorig artikel

Podcast: Dietrich Henschel

Volgend artikel

Holland Festival brengt Sunken Garden

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.