AchtergrondNieuws

21-jarige bariton maakt onverwacht debuut

De laatste voorstelling van Medée bij OPERA2DAY was, zeker voor één van de zangers, een gedenkwaardige avond. De jonge bariton Jorne van Bergeijk (21) mocht in de dernière, maandagavond in de Rotterdamse Schouwburg, de zieke Huub Claessens vervangen in de rol van koning Créon. “Mijn dochter was in werkelijkheid een jaar of acht ouder.”

Jorne van Bergeijk (foto: Martijn Maiwald).
Jorne van Bergeijk (foto: Martijn Maiwald).

Nog wat beduusd door wat er is gebeurd, spreken we de jonge zanger op de dag na zijn vroege debuut. “Het is nog een beetje onwerkelijk”, zegt hij. “Het was ook zo voorbij. Je zingt als Créon vrij snel nadat je opkomt je twee aria’s. Het ging allemaal heel snel.”

Zoals vele tientallen zangers deed Van Bergeijk een klein jaar geleden auditie voor de Medée-productie. “Ik deed vooral mee om auditie-ervaring op te doen. Toen ik werd gevraagd om understudy te zijn van Huub Claessens, heb ik natuurlijk meteen ja gezegd.”

Op een mogelijkheid dat hij echt in de rol op het podium zou staan, had hij eigenlijk niet meer gerekend. “Ik heb de hele repetitieperiode meegelopen, goed geluisterd en geobserveerd. Ik had ook een eigen kostuum op maat en heb op bepaalde momenten met regisseur Serge van Veggel kunnen werken aan mijn rol. Met de understudy’s hebben we een eigen doorloop gehad. Dus ik was wel goed voorbereid.”

Echt nerveus worden, daar was geen tijd voor. “Ik kreeg om vier uur ‘s middags het definitieve bericht dat ik op zou gaan. Ik dacht: ‘Yes, het gaat gebeuren.’ Ik had geen tijd om me zorgen te maken en zocht af en toe wat afleiding bij mijn collega’s van het koor, waar ik al die tijd deel van heb uitgemaakt.”

“In de repetitieperiode heb ik Huub en zijn stem goed leren kennen. Het was wel dubbel: voor mij was dit een mooie kans, maar voor Huub was het vervelend. Hij is nooit ziek en dit was de laatste voorstelling.”

“Mijn kleinkinderen waren wél jonger dan ik”

In de rol van Créon zitten podiumscènes, maar er is in deze productie ook een balkonscène. Creon stelt zijn dochter Dircé met haar aanstaande Jason voor aan het volk en daarvoor wordt een zijbalkon gebruikt.

In alle zalen zaten bij de tournee van Medée groepjes jongeren in de zaal die – tot verassing van het overige publiek – meezongen met het koor. In Rotterdam waren er op de laatste avond meer dan 150 scholieren. Ze werden voorbereid op hun rol als ‘volk’ in de workshops die OPERA2DAY op de scholen verzorgde. Van Bergeijk: “Juist dat onderdeel heb ik veel kunnen oefenen. Op iedere locatie deed ik in de voorbereidende repetitie met de aanwezige scholieren die scène, een uur voor aanvang.”

Créon is in het verhaal de vader van Dircé en dus de schoonvader van Jason, haar aanstaande echtgenoot. “Dat was vreemd, want mijn dochter was in werkelijkheid een jaar of acht ouder. Jason had mijn vader kunnen zijn. En ik was grootvader van twee kinderen van een jaar of twaalf.” De bariton concludeert lachend: “Mijn kleinkinderen waren dus wél jonger dan ik.”

Het project van OPERA2DAY is nu afgelopen. Van Bergeijk gaat verder met zijn vierde jaar op het conservatorium. En daarna? “Ik heb in elk geval meer zin in opera gekregen. Het is zo’n mooie combinatie van toneel, muziek en zang. En dan zeker als er, zoals in deze productie, goede mensen om je heen staan. Ik ga nu eerst mijn vierde jaar afmaken. Als ik klaar ben zal ik 22 zijn. Wellicht dan een master, of een auditie bij de Dutch National Opera Academy. Er kan nog van alles gebeuren.”

Zie de persoonlijke website van Jorne van Bergeijk.

Vorig artikel

Chailly wordt muzikaal directeur bij Scala

Volgend artikel

Luca Pisaroni geeft recital in Concertgebouw

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.