AchtergrondNieuws

Seizoen De Nationale Opera 2014/2015

Een nieuwe naam, intensievere samenwerking tussen opera en ballet en het programma voor het nieuwe seizoen: Nationale Opera & Ballet – voorheen De Nederlandse Opera en Het Nationale Ballet – presenteerden maandag 17 februari in Amsterdam gezamenlijk hun programmering voor het seizoen 2014/2015. Lees verder voor alle details.

Het Muziektheater heet voortaan: Nationale Opera & Ballet (foto: Edwin Walvis).
Het Muziektheater heet voortaan: Nationale Opera & Ballet (foto: Edwin Walvis).

Het Muziektheater in Amsterdam gaat voortaan door het leven als Nationale Opera & Ballet. De opera- en balletproducties die daar in 2014/2015 te zien zullen zijn, zijn voor het eerst ook in één en dezelfde seizoensbrochure uitgebracht. Gestoken in een nieuwe huisstijl en voorzien van een nieuw logo zijn die brochure en de website (www.operaballet.nl) de eerste uitingen van het artistieke bedrijf, dat op 1 januari 2013 formeel fuseerde.

Opera en ballet hebben elk een eigen ‘roepnaam’, maar worden voortaan in één adem genoemd en zijn verbonden door een koppelteken, de ampersand. In het nieuwe logo is het woord ‘nationale’ half weergegeven. Men vond de nadruk op ‘nationale’ wat bombastisch, legde algemeen directeur Els van der Plas uit. Waarna operadirecteur Pierre Audi met lichte ironie aanvulde: “Je kunt er ook de Amstel in zien.”

Maandagmiddag kreeg de pers voor het eerst de plannen van zowel opera als ballet te zien. Daarna was er in de grote zaal voor een grote groep betrokkenen, bestuurders en belangstellenden een evenement.

Een korte verrassingsvoorstelling gaf een indruk van de kwaliteiten die in huis zijn, met op het podium een aantal musici van Holland Symfonia, dat veel voorstellingen van Het Nationale Ballet begeleidt. Twee bekende eerste solisten van Het Nationale Ballet, Igone de Jongh en Casey Herd, dansten fragmenten uit Het Zwanenmeer en sopraan Deirdre Angenent zong fragmenten uit Lohengrin van Wagner.

Daarna kwamen minister Jet Bussemaker van OC en W en de Amsterdamse cultuurwethouder Carolien Gehrels op het podium. De minister blijkt al vanaf het begin van Het Muziektheater een vaste bezoeker te zijn. Ze kocht van haar eerste salaris een abonnement op de opera; later kwam dans daar nog bij.

Wethouder Gehrels noemde het Amsterdamse stadhuis samen met opera en ballet een “soort vereniging van eigenaren die gezamenlijk gebruikmaken van het gebouw aan de Amstel”. Dat goede buren van pas komen was haar weer eens gebleken toen ze onvoorzien naar een bijeenkomst moest met de dresscode ‘jurk en hoed’. Het ontbrekende accessoire leende ze even bij de buren: ze kreeg een hoed uit het kostuumatelier.

Met een knop werd een lichtspektakel tegen de gevel van het gebouw dat voortaan naar de naam Nationale Opera & Ballet luistert in werking gesteld.

Seizoensprogramma

Het seizoen 2014/2015 is het 49e van De Nationale Opera. In dit seizoen zijn er geen wereldpremières, maar Pierre Audi belooft er twee voor het vijftigjarig jubileumseizoen dat daarop volgt.

Nationale Opera & Ballet werd gedoopt met een lichtshow op de gevel, die in het gebouw op een videoscherm te volgen was.
Nationale Opera & Ballet werd gedoopt met een lichtshow op de gevel, die in het gebouw op een videoscherm te volgen was.

Een bijzondere première in het programma voor komend seizoen is niettemin de eerste scenische uitvoering van de Gurre-Lieder van Arnold Schönberg. Dat werk roept de wereld van Mahler en Wagner op, zo lichtte Audi toe, en wijst vooruit op die van Alban Berg. Diens opera Lulu sluit in juni 2015 het seizoen af.

Luchtigheid en satire belooft Audi met Chabriers L’Étoile en Rossini’s Il viaggio a Reims. Van die laatste opera brengt De Nationale Opera ook een speciale jeugdversie onder de titel Reimsreisje, vergelijkbaar met de Wagner-bewerking Ringetje.

Macbeth van Verdi en La Bohème van Puccini vertegenwoordigen het Italiaanse repertoire, beide in nieuwe ensceneringen. En samen met het genoemde L’Étoile van Chabrier vormt Benvenuto Cellini, een komedie over een grote utopische kunstenaar door Hector Berlioz, het Franse ingrediënt in het seizoensmenu.

Er zijn twee producties van Händel-opera’s die in reprise gaan en na Amsterdam in Brussel te zien zijn. Tamerlano en Alcina, beide in een regie van Pierre Audi en onder muzikale leiding van Christophe Rousset, worden begin 2015 in de Amsterdamse Stadsschouwburg gespeeld.

Mozart komt aan bod met de reprise van Die Zauberflöte, in een regie van Simon McBurney. Vrij snel na de eerste uitvoeringen wordt deze productie, met vrijwel dezelfde cast, opnieuw in het theater gebracht. Wagner is van de partij met Pierre Audi’s tien jaar oude productie van Lohengrin, die hernomen wordt.

Hieronder het volledige programma:

Gurre-Lieder (Schönberg)
2 t/m 23 september 2014
Dirigent: Marc Albrecht
Regisseur: Pierre Audi
Solisten: Burkhard Fritz, Emily Magee, Anna Larson, e.a.

Orfeo (Monteverdi)
3 t/m 6 september 2014
Dirigent: Pablo Heras-Casado
Regisseur: Sasha Waltz
Solisten: Georg Nigl, Anna Lucia Richter, Charlotte Hellekant, e.a.

L’Etoile (Chabrier)
4 t/m 26 oktober 2014
Dirigent: Patrick Fournillier
Regisseur: Laurent Pelly
Solisten: Christophe Mortagne, Stéphanie d’Oustrac, Jerome Varnier, e.a.

Lohengrin (Wagner)
10 t/m 29 november 2014
Dirigent: Marc Albrecht
Regisseur: Pierre Audi
Solisten: Günther Groissböck, Juliane Banse, Nikolai Schukoff, Evgeny Nikitin, Michaela Schuster, Bastiaan Everink, e.a.

La Bohème (Puccini)
4 t/m 30 december 2014
Dirigent: Renato Palumbo
Regisseur: Benedict Andrews
Solisten: Atalla Ayan, Thomas Oliemans, Grazia Doronzio, Massimo Cavaletti, Joyce El Khoury, e.a.

Il viaggio a Reims (Rossini)
20 januari t/m 8 februari 2015
Dirigent: Stefano Montanari
Regisseur: Damiano Michieletto
Solisten: Eleonora Buratto, Nino Machaidze, Michael Spyres, e.a.

Reimsreisje (Rossini / Zimmerman)
30 januari t/m 1 februari 2015
Dirigent: Aldert Vermeulen
Regisseur: Marcel Sijm
Solisten: nnb

Tamerlano (Händel)
24 t/m 28 februari 2015
Dirigent: Christophe Rousset
Regisseur: Pierre Audi
Solisten: Christophe Dumeaux, Sophie Karthäuser, Ann Hallenberg, e.a.

Alcina (Händel)
25 februari t/m 1 maart 2015
Dirigent: Christophe Rousset
Regisseur: Pierre Audi
Solisten: Sandrine Piau, Maite Beaumont, Chloé Briot, Daniel Behle, e.a.

Die Zauberflöte (Mozart)
4 t/m 27 maart 2015
Dirigent: Marc Albrecht / Gergely Madaras
Regisseur: Simon McBurney
Solisten: Brindley Sherratt, Maarten Koningsberger, Maximilian Schmitt, Chen Reiss, Thomas Oliemans, e.a.

Macbeth (Verdi)
3 t/m 28 april 2015
Dirigent: Marc Albrecht
Regisseur: Andrea Breth
Solisten: Scott Hendricks, Tatjana Serjan, Vitalij Kowaljow, e.a.

Benvenuto Cellini (Berlioz)
9 t/m 31 mei 2015
Dirigent: Sir Mark Elder
Regisseur: Terry Gilliam
Solisten: John Osborn, Patricia Petibon, Marcel Beekman, Laurent Naouri, e.a.

Lulu (Berg)
1 t/m 28 juni 2015
Dirigent: Fabio Luisi
Regisseur: William Kentridge
Solisten: Mojca Erdmann, Jennifer Larmore, Johan Reuter, Werner Van Mechelen, e.a.

Zie voor meer informatie de website van Nationale Opera & Ballet.

Vorig artikel

Seizoen Nederlandse Reisopera 2014/2015

Volgend artikel

Reisopera ontvangt award voor Tristan

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.

30Reacties

  1. Freek
    18 februari 2014 at 11:27

    Dat wordt een viaggio a Amsterdam, wat ben ik hier blij mee! Dat de regisseur een ‘interessante’ werkwijze (b)lijkt te hebben gehad bij eerdere producties, is een kleine domper op de feestvreugde, maar vooruit: ik geef hem maar het voordeel van de twijfel.

    Voor het overige: geen gek jaar! Je kunt je afvragen of sommige titels (alweer) voorbij moeten komen, maar ach, zo is er altijd wel wat. Wel spijtig: in het feestelijke, volgende jaar moet er blijkbaar wat goedgemaakt worden voor het ontbreken van wereldpremières dit jaar. Of dat nou zo nodig was… Ik stem voor ‘Les huguenots’ als spectaculaire seizoensopening van het jubileumseizoen! Maar eerst genieten van het aanstaande seizoen, ik heb er zin in.

  2. Olivier Keegel
    18 februari 2014 at 14:11

    Bedoel je Benedict Andrews, Freek? DNO (“DNO” is nu toch ook de afkorting van De Nationale Opera?) heeft inderdaad een onheilspellende mededeling op haar site: “Andrews staat bekend om zijn prikkelende benadering van zowel bekend als onbekend repertoire.” Dat belooft wat! In ieder geval heeft hij twee jaar geleden Le Nozze verpest op een manier waarbij het sloopwerk van Wieler/Morabito kinderspel is.

    (Tussen haakjes, “In het nieuwe logo is het woord ‘nationale’ half weergegeven. Men vond de nadruk op ‘nationale’ wat bombastisch, legde algemeen directeur Els van der Plas uit.” Dus ergens NIET de nadruk op leggen door het te laten opvallen?)

  3. kersten
    18 februari 2014 at 14:31

    Au, de logo’s van De Nationale Opera en de Nederlandse Reisopera doen me denken aan uitbehandelde patiënten.

  4. Olivier Keegel
    19 februari 2014 at 14:32

    Inderdaad, heer Kersten, het logo (van hetzelfde bureau dat voor 100.000 euro de huisstijl van de Gemeente Amsterdam vernieuwde?) doet nogal ongezond aan. Dat halve woord NATIONALE, een woord met een dwarslesie.

    Maar, het gaat om de muziek natuurlijk. Mij valt onmiddellijk op dat zo ongeveer de twee slechtste producties in de geschiedenis van Het Muziektheater, Bohème en Benvenuto Cellini (zij die erbij waren zullen mij niet dankbaar zijn dat ik deze producties in herinnering roep), in de herkansing gaan. Revanche? Hoe dan ook, ik zeg met Freek: ik heb er zin in! Geweldig, die Drie Koninginnen Serie met Anna Bolena, Maria Stuarda en Roberto Devereux! Het werd tijd ook, dat wel, maar zou Pierre Audi na 25 jaar verwaarlozing van het belcantorepertoire nu tot inkeer zijn gekomen? En dan ook nog L’Amico Fritz, wat worden we toch verwend!

    Dat belooft wat voor de komende 25 jaar…. Pierre Audi for ever! Vrees ik.

  5. kersten
    19 februari 2014 at 18:36

    (Weer) een seizoen van een aangename diversiteit, waarmee ik zeer content ben. (Thema’s zijn niet zo aan mij besteed, evenmin als dat het geval is bij radioprogramma’s met als titel bv. `De arts in de opera`.)
    Mijn bescheiden wens? Der Freischütz. In Amsterdam heb ik er geen gezien, van Forum/Reisopera drie.

  6. kersten
    19 februari 2014 at 19:35

    P.S.: zo’n Freischütz lijkt me een uitdaging voor de hedendaagse producer.

  7. Freek
    20 februari 2014 at 14:04

    Dat zou fantastisch zijn, Kersten, een Freischütz. Maar dat zal dan wel weer niet het duistere sprookje mogen zijn dat het in feite toch is. Oliviers reactie spreekt overigens boekdelen: ik denk niet dat het tussen hem en Audi ooit nog goedkomt… En dat is niet eens zo vreemd, overigens. Ik heb vaak teleurgesteld gekeken naar de seizoensprogrammering van DNO (wat is er vredesnaam mis met ‘nationale’, is dat iets om je voor te schamen?) en inmiddels is mijn aanvankelijke vreugde wat gezakt. Ik vrees dat de opera’s die niet ‘interessant’ genoeg zijn, dat wel weer gemaakt zullen worden. Corinna in Il viaggio zal als verpersoonlijking van de kunst wel heel geëngageerd een prostituee worden die zich aan de hoogste bieder verkoopt… Maar ik ga me er doorheen slaan! En wie weet, heel misschien valt het gewoon mee. Dan ben ik de eerste die hier de loftrompet steekt!

  8. Marianne Timmermann
    20 februari 2014 at 14:47

    La Forza del Destino.
    Mijn droom.
    En ik heb ook niets tegen een Nabucco.

  9. Olivier Keegel
    20 februari 2014 at 18:48

    Beste Marianne Timmermann, ik begrijp je hartenkreet, maar we hebben wel net een schitterende viering van het Verdi-jaar achter de rug met de opera’s van Wagner. Akkoord, van La Forza mogen we van DNO überhaupt niet genieten, maar met Nabucco wil je wel het onderste uit de kan: Nabucco is pas nog geweest, in 1962!

  10. c.horsmeier
    21 februari 2014 at 12:42

    ja chris was hel blij met het programma van volgend seizoen, zeker daar de Lohengrin weer terug komt en eindelijk een grote wens van mij IL Viaggio a Reims.
    Maar nu ik het complete programma heb gekregen ach ach wat een armoe .
    Mijnheer Audi heeft waarschijnlijk een enorme hekel aan nederlandse artiesten, dit is toch geen nationale Opera maar Internationale Opera.
    Waar blijft een Karin Strobos? niets een Barbara Haverman een Joanni van OOstrom die een geweldige Elsa zingt in Duitsland o.a Weimar nu komt Lohengrin maar geen Joanni waarom niet vraag ik dan.
    Een Martijn Cornet , een Oliemans ja toevallig nu papageno weer, maar een S caunard in Boheme dat is toch niks deze man moet meer krijgen.
    Dan ja toch niet te geloven na 1962 geen Nabucco meer , hebben we zo een fantastisch koor voor dit werk Nee hoor zelfs niet in de tijd van Deutekom die daar grote successen mee had nooit hier gehoord als Abigaiile zonde ja en een ERNANI dan? lang geleden ja door de Reisopera, maar hier bij de opera nooit. mijn wens is zeker een Adriana Lecouvreur !!!!!!!!!!!. Andrea Chenier, Les Hugeunots en nog wel meer, waaromin vrdesnaam nu weer een Boheme wie zit daar op te wachten??????????????
    O ja een Annemarie Kremer is er ook niet.
    Ja het is triest maar het is niet anders, hoelang blijft die ellende nog met mijnheer AUDI?????????????weg wezen die man

  11. Antonio
    21 februari 2014 at 12:56

    Ooit gedacht dat mensen contracten tekenen, verplichtingen aangaan en niet altijd voor alles beschikbaar zijn?
    Dat je niet altijd alles kan plannen wat je wilt? Je moet ook rekening houden met beschikbaarheid van het koor? Wensen van de dirigent?
    Audi is geen dictator en allerheerser – hij werkt in een team en moet ook naar de management luisteren.
    Zelf denk ik dat het een mooie seizoen wordt. Mooie opera’s, goede zangers (Nino Machaidze komt!)….. Laat maar komen!

  12. Olivier Keegel
    21 februari 2014 at 19:17

    Nu begrijp ik het: het management doet er vijftig jaar over om een Nabucco te plannen, en die tsunami aan Händels zijn een natuurverschijnsel.

  13. Leen Roetman
    22 februari 2014 at 00:01

    Beste Olivier, ik hoop dat we die 2 x 3 voorstellingen van Händel volgend seizoen te boven komen!
    Het gemis van Nabucco is ernstiger: ‘Wat blijft komt nooit terug.’

  14. Olivier Keegel
    22 februari 2014 at 12:00

    Beste Leen, kijk naar de programmering van de laatste 25 jaar: een enorme plens barokopera’s en een bizarre oververtegenwoordiging van Monteverdi. En inderdaad, men kan gerust van een Händel-tsunami spreken: de Alcina’s, Deidamia’s, Giulio Cesares, Giustino’s, Heraclessen en Tamerlano’s (“gelukkig” nu weer in de programmering opgenomen) vliegen je om de oren.

    Bezie daarnaast het volgende lijstje: Nabucco: 0. Anna Bolena: 0. Maria Stuarda: 0. Roberto Devereux: 0. En om deze hoek ook even mee te pakken, Adriana Lecouvreur: 0. De programmering berust op onbeteugeld hobbyisme met een schandalig dedain voor de operaliefhebber, gesteund door het klapvee dat over is gebleven nadat het gewortelde operapubliek etnisch is weggezuiverd. En dat blijft de komende 25 jaar ook zo, want Pierre is niet weg te branden, die zal waarschijnlijk nog over zijn graf heen regeren: onze eigen Titurel aan de Amstel.

  15. Dick
    22 februari 2014 at 22:22

    Geheel eens met de heer Olivier Keegel. Wie controleert P. Audi? Aan wie legt hij verantwoording af? Meneer Antonio: een intendant is verantwoordelijk voor de produkties die aan het publiek gepresenteerd worden, dat weet u toch wel? (Of niet, blijkbaar.) 1 Maria Stuarda, in 1976 (met Sutherland, dat wel!) – GROF SCHANDAAL!

  16. Leen Roetman
    22 februari 2014 at 23:05

    Raad van Toezicht Nationale Opera & Ballet:
    Antony Burgmans – voorzitter
    Else Bos
    Jean-Francois van Boxmeer
    Victor Halberstadt
    Sir Peter Jonas
    Barbara Leach
    Jos Nijhuis

  17. Leonard
    23 februari 2014 at 09:52

    Wel, wel, de heer Olivier heeft kennelijk een voorliefde voor de werkjes van Donizetti. Dat mag gelukkig, we leven in een vrij land. En hij houdt zo te zien niet van Händel en Monteverdi, getuige zijn opmerking over de enorme plens barokopera’s die over ons wordt uitgestort. Ook dat mag. Maar het getuigt niet van veel beschaving om degenen die een andere (ik zou zeggen: verfijndere) smaak hebben dan deze “gewortelde operaliefhebber” te kwalificeren als klapvee. En ik zou hem, evenals de heer Roetman, willen adviseren om de 2×3 voorstellingen van Alcina en Tamerlano gewoon over te slaan. Ook dat mag. Dan hoeven de heren niets te boven te komen.

  18. Olivier Keegel
    23 februari 2014 at 09:54

    Een sterk staaltje Hard-core Naming & Shaming, Leen!

  19. Dick
    23 februari 2014 at 11:35

    Beste heer Leonard, weet u wel zeker dat u uw leestempo niet enigszins naar beneden moet bijstellen? Voorkomt een hoop misverstanden. 1) Het is niet “heer Olivier” (die grap is al 32.987 keer gemaakt), maar heer Keegel, of gewoon Olivier of Olivier Keegel. 2) Ik heb mij (hier) niet uitgelaten over een mogelijke voorliefde voor Donizetti, noch over een mogelijke aversie tegen de werken van Monteverdi en Händel. Heb slechts gewezen op de nu al decennia durende onevenwichtige programmering. 3) Ik heb nergens mensen OM HUN SMAAK weggezet als “klapvee”.

    U, heer Leonard, beweert daarentegen dat er zoiets als een “verfijndere” smaak bestaat. Refereert u aan Konwitschny’s Salome?

  20. Leonard
    23 februari 2014 at 12:17

    Tja Dick, lezen is inderdaad een kunst. Ik heb in mijn reactie op de bijdrage van de heer Keegel uw naam niet eens genoemd. Of zijn Dick en de heer Keegel één en dezelfde persoon? In ieder geval spreekt de heer Keegel in zijn bijdrage over klapvee (wie mogen daar dan wel mee bedoeld worden, i.t.t. de gewortelde operaliefhebber, die etnisch weggezuiverd wordt, jawel!), en Roetman over Händel’s die “te boven moeten worden gekomen”. Mijn “verfijndere smaak” was licht ironisch bedoeld, smaken verschillen, en dat is maar goed ook.
    Fyi: ik dacht niet direct aan Konwitschny’s Salome als voorbeeld van verfijnde smaak. Maar, bijvoorbeeld, de Alcina en Tamerlano hebben in 2005 veel indruk op mij gemaakt.Anderen hebben toen kennelijk wat afgeleden. Nogmaals: van mij hoeven ze niet 3×2 keer te gaan.

  21. Olivier Keegel
    23 februari 2014 at 12:31

    Beste heer Leonard, Dick is een collega die op hetzelfde business network zit, beslist niet mijn alter ego 🙂 , de mail accounts interfereren wel eens. Met “klapvee” bedoel ik eigenlijk die groep die enerzijds weinig of geen gefundeerde operakennis heeft, en anderzijds alles prachtig vindt wat er aan regietrash over ons wordt uitgestort. Deze groep is, zoals zelf bij herhaling geconstateerd, bepaald niet ondervertegenwoordigd in Het Muziekthater. Ik druk mij (zoals altijd) voorzichtig uit. Maar uiteraard geldt steeds: de goeden niet te na gesproken. Is het u ook opgevallen dat jan en alleman begint te piepen (ook op FB) naar aanleiding van mijn commentaar, maar dat niemand de onevenwichtigheid van de programmering bestrijdt? Is natuurlijk ook lastig, gezien de feiten. By the way, het doet voor deze discussie niet ter zake, maar ik wil u toch even meegeven: heb bijzonder genoten van Tamerlano.

  22. Leen Roetman
    23 februari 2014 at 17:38

    @Olivier: is Lucia di Lammermoor niet een opera van Donizetti? (binnenkort)
    @ Ik heb destijds Tamerlano en Alcina gemist, ik ben een grote Handel (en Audi) fan en zie erg naar deze opera’s uit. (mijn reactie was ook ironisch bedoeld).

  23. Loesje
    23 februari 2014 at 20:12

    In de kwart eeuw dat Audi artistiek leider is van DNO heeft het huis een bepaald esthetisch profiel ontwikkeld dat volledig is gemodelleerd naar diens voorkeuren. Regisseurs (en dirigenten) die niet passen binnen deze zelf bepaalde esthetiek worden niet uitgenodigd. Omgekeerd zullen ze ook weinig behoefte hebben om in Amsterdam te komen werken.
    Zo blijf je natuurlijk in een kringetje ronddraaien net zo lang tot de artistieke leiding wordt ververst. Dat hoeft niet perse een verandering in de door velen gewenste richting te betekenen maar de kans dat een andere esthetiek de toon gaat aangeven is wel erg groot.
    Tot het zo ver is, moeten we onze Bellini’s, Donizetti’s, Massenets etc. maar gewoon om de hoek gaan beleven. Je kunt beter naar Keulen afreizen voor een (overigens uitstekende) Anna Bolena, naar Essen voor een prima Werther en binnenkort een Straniera of naar Antwerpen voor een grandioze Otello (van Rossini !) dan te wachten tot men aan het Waterlooplein met tegenzin een belcanto opera programmeert waarvan ‘iedereen toch weet dat daar geen fatsoenlijke en/of geloofwaardige regie op te zetten is’. Het gaat bij DNO om muziektheater, niet om zang. Dat is een keuze waar ik mij al lang bij heb neergelegd. Ik ga gewoon naar de buren.

  24. Olivier Keegel
    23 februari 2014 at 23:08

    @Leen Dat er een Donizetti aankomt en dat jij een Händel- en Audi-fan bent, doet in het geheel niet ter zake in een discussie over de ONEVENWICHTIGHEID van de programmering.
    @Loesje Met veel plezier je intelligente en relevante analyse gelezen. Ik kan niet anders zeggen: zo is het. Belcanto moeten we ergens anders halen, zoals ik recentelijk geheel tot mijn genoegen in Antwerpen deed (Otello’s Rossini). Anders dan jij leg ik mij hierbij NIET neer. 25 jaar Audi’s hobbyisme is wel genoeg. En over “opera’s waarvan iedereen toch weet dat daar geen fatsoenlijke en/of geloofwaardige regie op te zetten is”. Men legge zijn oor te luisteren bij regisseur Ruggiero Raimondi. http://www.dailymotion.com/video/x1471a5_attila-verdi-repetitions-et-interview-de-ruggero-raimondi_music&start=346

  25. Loesje
    24 februari 2014 at 11:11

    @Olivier Met mijn opmerking over een geloofwaardige regie parafraseerde ik een uitlating van Audi n.a.v. de productie van Lucrezia Borgia in Brussel. Het is zeker niet mijn persoonlijke mening.
    @Leen Een RvT zal zich zeker niet bezig houden met het artistiek beleid zolang de bedrijfsvoering op orde is. Met 90% zaalbezetting (quote Els van der Plas) heeft men in dat opzicht niets te klagen.
    De bepalende factor in deze is Audi zelf en die heeft het duidelijk niet in eigen hand getuige zijn serie mislukte pogingen ergens anders in een aansprekende positie benoemd te worden.

  26. Pieter K. de Haan
    25 februari 2014 at 15:57

    Met het programma van DNO voor het seizoen 2014-2015 ben ik redelijk tevreden. Veel stijlen komen aan bod. Met uit de veristische hoek uitgerekend “La Bohème” en met de snelle herhaling van “Die Zauberflöte” ben ik niet zo gelukkig maar goed….. Ik vind het in elk geval heilig vergeleken met wat ons in de komende operaserie van de Zaterdagmatinee met “Mazeppa”, Spinoza’s Destiny”(Loevendie)/”Oedipus Rex”, “Zaïs”(Rameau), “Rigoletto” (als er dan een Verdi bij mag zijn, waarom dan weer zo’n overbekende?) en “L’heure espagnole”/”Le rossignol” wordt voorgeschoteld. De tijden van Hans Kerkhoff en Jan Zekveld met vroege Verdi’s en minder bekend belcanto en verisme lijken wel definitief voorbij!

  27. Leen Roetman
    25 februari 2014 at 19:56

    Kees Vlaardingerbroek (programmeur Matinee) over Rigoletto : “hebben we 50 jaar niet gedaan in de Matinee” (interview Podium Radio 4).
    Afgelopen november toerde de Reisopera door Nederland met De Barbier van Sevilla.
    Binnenkort toert de Staatsopera van Tartarstan door Nederland met …. jawel… De Barbier van Sevilla!

  28. Pieter K. de Haan
    25 februari 2014 at 22:51

    De Nederlandse Reisopera en gezelschappen als Tatarstan moeten hun voorstellingen zien te slijten aan theaters. Vandaar dat “Opera Zuid” dit seizoen, als één van de twee echte operaproducties, “La Traviata” brengt. Armoe troef!

  29. Leen Roetman
    25 februari 2014 at 23:36

    Mogen we dan niet heel erg blij zijn met de programmering van de Nationale Opera? En als er dan ook eens een minder bekende belcanto opera wordt geprogrammeerd, kan Olivier ook tevreden zijn (de ultieme toetssteen).

  30. kersten
    26 februari 2014 at 12:54

    Wat is muziektheater, Loesje? Spectaculaire vormgeving en special effects? Politiek-maatschappelijke concepten, waarbij de muziek ‘de
    gehoorzame dochter’ is van de regisseur (in het ergste geval ook nog iemand die het als een pré beschouwt niet door muzikale kennis belemmerd te worden)?
    Van de afgelopen DNO-Ring met zijn exorbitant kostbare Ausstattung heb ik optimaal genoten, maar dat was evenzeer bij de wederopbouw-Tristan van de Reisopera het geval.
    Was van de Amsterdamse Don Giovanni`s bij Wieler-Morabito Mozart de stiefdochter, bij de spannende productie van Götz Friedrich en die van Alfred Kirchner vormde hij met de regisseur een tweeling.
    Voor mij opera in optima forma, muziektheater of niet.