Buitenlands nieuwsNieuws

Netrebko zegt Münchner Manon Lescaut af

Anna Netrebko heeft zich teruggetrokken uit de nieuwe productie van Manon Lescaut bij de Bayerische Staatsoper in München. Ze zou de titelrol zingen in de opera van Puccini, naast Jonas Kaufmann als Des Grieux. Reden van haar vertrek is een verschil van mening over de regie, die gevoerd wordt door Hans Neuenfels.

Anna Netrebko (foto: Dario Acosta).
Anna Netrebko (foto: Dario Acosta).

Manon Lescaut gaat op 15 november in première en zou één van de hoogtepunten uit het Münchner operaseizoen moeten zijn. Voor het eerst sinds 2008 zouden Anna Netrebko en tenor Jonas Kaufmann het toneel weer delen. Alle zeven voorstellingen zijn uitverkocht.

Intendant Nikolaus Bachler noemt “verschillende opvattingen over het werk” de reden voor Netrebko’s afzeggen. “Dat in enkele gevallen artistieke samenwerkingen niet functioneren, komt in ons vak voor”, meent hij. “We zijn Netrebko niettemin dankbaar dat ze dit vroegtijdig besloten heeft.”

Als invalster voor de Russische operaster is de Letse sopraan Kristīne Opolais naar München gehaald. Opolais treedt regelmatig op bij de Bayerische Staatsoper. Zo zingt ze er dit seizoen ook nog Cio-Cio-San in Madama Butterfly en Tatjana in Jevgeni Onjegin.

Vorig artikel

Mahler en Strauss in wetenschap en zang

Volgend artikel

Prachtige Pagliacci in de 'Sunshine State'

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

18Reacties

  1. Leopold
    4 november 2014 at 14:03

    Je moet je als operahuis toch serieus achter je oren krabben als zoiets gebeurt. Je kunt vinden van Netrebko wat je wilt, maar ik weet zeker dat het niet aan de naam van de regisseur te danken is dat het huis alle zeven voorstellingen al was uitverkocht. Het publiek komt eenduidig voor Netrebko en Kaufmann. Een oordeel is pas te geven als de voorstelling daadwerkelijk op de planken staat, maar gezien de reputatie van veel Duitse regisseurs om een werk zodanig hun eigen wil op te leggen dat er soms weinig meer van het verhaal herkenbaar is (en Neuenfels is daarop geen uitzondering), is dit een betreurenswaardige ontwikkeling. Het ironische is dat Neuenfels in het begin van zijn carrière nog uitgebreid heeft geëxperimenteerd met ‘democratisch’ theater, waarbij de acteurs inbreng hadden in de invulling van hun eigen rol… kennelijk heeft hij dat idee bij Netrebko verlaten…

  2. Operix
    4 november 2014 at 14:23

    Dit lijkt in de lijn te liggen van een langdurige en felle discussie die op deze website al eerder werd gevoerd. Moet een regisseur wezenlijk (dus niet totaal!) vasthouden aan de aanwijzingen over decors (en daarmee tijdsgebonden kostuums) van de hand van de componist zelf in het libretto, of mag hij het beter weten en naar eigen voorkeur alles aanpassen aan de ‘vermeende’ smaak van het moderne publiek?

    Het hier nog eens herhalen van die discussie zou onder het kopje ’tot vervelens toe’ komen te vallen. Maar als het voor een sterzangeres als Netrebko een reden kan zijn geweest om uit de productie te stappen, zegt dat op zijn minst iets over de verdeeldheid onder diegenen die op de planken het zware werk moeten verrichten. Mij dunkt dat het moed vergt om daar rond voor uit te komen, gezien de bijna-almacht van de regisseurs en de subsidiegevers die vooral hun eigen naam en faam in gedachten hebben. Een compliment voor Netrebko, dan maar? Of zijn er nog zangers van vaderlandse bodem die zich hier ook durven melden?

  3. Bo van der Meulen
    4 november 2014 at 14:58

    Recentelijk las ik een zin van een regisseur die zei dat hij als “kunstenaar” niets met het publiek te maken had…..Leuk natuurlijk maar dan zou hij ook leuk in een schuurtje thuis opera’s kunnen ensceneren en afwachten wie er komt kijken….Ik ben het eens met het idee dat 7 uitverkochte voorstellingen waarschijnlijk voor 95% bezoekers betreft die voor Kaufmann en Netrebko een kaartje hadden gekocht maar wie weet blijken er toch ook duizenden mensen de wereld afreizen voor Neuenfels regies….

  4. kersten
    4 november 2014 at 15:03

    Om zich dat te kunnen veroorloven moet men tot de wereldtop behoren. Hoeveel van onze vaderlandse zangers kunnen hier aanspraak op maken?

  5. stefan caprasse
    4 november 2014 at 15:05

    Dit kan inderdaad leiden tot de zoveelste herhaling van dezelfde discussie over regisseurs… Alstublieft niet dus… Iedereen heeft recht op een eigen mening, ook Netrebko. Indien het hier gaat over een onmogelijke vraag van de regisseur (zoals bv uit de kleren gaan) dan begrijp ik haar wel en geef haar groot gelijk. Gaat het alleen over een principieel menigverschil dan kan de vraag gesteld worden of het werkelijk te apprecieren is dat ze daarvoor het publiek (dat misschien speciaal voor haar een dure kaart gekocht heeft, een verre reis gemaakt, verlof genomen enz…) door haar afzeggen teleurstelt. Maar nogmaals, we weten niet hoe groot of waarover het meningsverschil was. En OK, sommige regisseurs kunnen misschien tyraniek zijn, maar laten we ook sommige ‘diva’s’ niet onderschatten!

  6. Operix
    4 november 2014 at 15:57

    Ik durf er wel een paar van wereldformaat te noemen, beste Kersten, maar ik zal de laatste zijn om hen te verwijten dat zij wijselijk hun mond houden. Ondertussen vind ik het wel een ramp dat de machtsverhoudingen deze schrik blijkbaar in stand houden. Bovendien doet zich dit fenomeen ook buiten de theaterwereld ruimschoots voor, getuige de aarzeling (om niet te zeggen de lafheid) waarmee klokkeluiders doorgaans bejegend worden.

  7. Leen Roetman
    4 november 2014 at 16:29

    Precies @kersten, Netrebko is natuurlijk wel in een positie om iets af te zeggen. Maar weiger de rol dan vooraf. Verdiep je in de opvattingen van de regisseur. Neuenfels timmert al heel lang aan de weg. Ik vind dat Netrebko haar fans in de steek laat!
    Hoe denken andere zangers daarover? Evgeny Nikitin zegt in een interview voor Odeon: ‘Ik moet zeggen, als ik op het podium sta, interesseert het me totaal niet in welke ambiance ik me bevind. Als toeschouwer hou ik meer van traditionele toneelbeelden omdat moderne ensceneringen me erg afleiden van de muziek. Op het podium ben ik vooral bezig met mooie klanken maken en met de uitspraak van de tekst. Het kan met niet schelen wat ze me aantrekken waarop ik moet zitten en wat er verder nog staat. Ik ben voor taakverdeling. Een zanger is en zanger. Die is opgeleid om kwalitatief goed te zingen. Het plaatje en het concept van de opera, dat moeten anderen doen.”
    Ik heb trouwens een DVD box met drie intrigerende verfilmingen door Neuenfels van werk van Heinrich von Kleist (‘Kleist Trilogie’). Geen opera en gemaakt in de jaren 80.
    Zijn er wel eens ster-filmacteurs/actrices die tijdens de repetities afzeggen voor een rol omdat ze zich niet kunnen vinden in de opvattingen van de filmregisseur? Daar hoor je nooit zo veel over, ik denk omdat ze vooraf het script hebben gelezen en de rol wellicht ook hebben besproken met de regisseur en weten waaraan ze zijn begonnen. (Behalve Sir Michael Caine: ‘Wanneer hij me vraagt: Wil je een film met me maken?, dan zeg ik ’ja’. Dan vraagt hij: Wil je het script lezen?, dan zeg ik nee, dank je.’ > Sir Michael Caine speelt voor de zesde keer in een film van Christopher Nolan (- Interstellar). – quote Metro vandaag.

  8. Shmulik
    4 november 2014 at 23:14

    Ik hoorde het nieuws vanavond in het Concertgebouw van Jordi. Meer dan heel erg vervelend en ik was nog gewaarschuwd. Ongeloofelijke moeite om kaartjes te bemachtigen en wat was ik blij toen het lukte voor 7-12.
    Inderdaad, ik vind dat Netrebko haar fans in de steek laat, maar niemand reist naar Munchen voor de regisseur.
    Het volgende zegt m.i. genoeg.
    De intendant spreekt van : ‘exciting, bold stage presentations’ dan weten we genoeg.
    Weten we nog in het Muziektheater – 20 minuten ofzo Tchaikovski weg want niet passend in het regieconcept of ouverture Verdi van de 1e naar de 3e akte verplaatst ? waar houdt de gekte op ?
    Natuurlijk kan een Netrebko zich dit permitteren en anderen niet, maar wellicht is het tijd om te beslissen of het prima la parole/musica is of prima il regista.

  9. Leen Roetman
    5 november 2014 at 08:52

    @Schmulik: Erg sneu voor u dat Netrebko heeft afgezegd. Maar ze wist met welke regisseur ze in zee ging. U mag misschien genoeg weten met ‘exciting, bold stage presentations’, ik weet helemaal nog niets van de regie van Neuenfels (maar ken wel zijn reputatie). Ik weet ook dat Netrebko haar fans in de kou laat staan.
    (Jonas Kaufman zingt wel.)

  10. Operix
    5 november 2014 at 09:09

    Assurancetourix: ‘Ik heb alle begrip voor die Netrebko. Ze heeft gewoon genoeg van al die bruten om haar heen. Net als ik is ze fijngevoelig. Iedere keer als ik een lied aanhef, word ik door onze smid een halve meter de grond inge..’

    [kabonk]

  11. Pascal
    5 november 2014 at 09:29

    Es sind Übermächte nicht im Spiel!

  12. Operix
    5 november 2014 at 09:45

    (Asterix:) Pfoeh! Dankjewel Hoefnix. Ik dacht warempel dat hij weer zou gaan zingen.

    (Hoefnix:) Geen probleem, maatje.

    (Obelix:) Hi, hi. Ik weet anders wel een leuk liedje voor hem: ‘Ik zie sterren aan de hemel stááán’.

    (alom gelach)

    (Panoramix:) Kom kinderen, nu is het wel genoeg met die Gallische humor.

  13. Olivier Keegel
    5 november 2014 at 21:13

    DER TOD UND DAS MÄDCHEN

    Naar verluidt is in deze productie de Maestro di ballo…. een weerwolf! Deze zou op instigatie van meneer Neuenfels een potsierlijk dansje met mevrouw Netrebko dienen uit te voeren.

    De Bayerische Staatsoper omschrijft het dansje alsvolgt (bron: Frankfurter Allgemeine): “Die Bayerische Staatsoper teilte zum geplanten Regiekonzept lediglich mit, die „Expressivität der Geschichte“ solle „mithilfe eines reduzierten Bühnenbildes vor allem im Zusammenspiel der beiden Hauptfiguren zum Ausdruck kommen.“ Dabei spielten „das Beobachtet-Sein der beiden Liebenden von außen und die Blicke und Anforderungen der Gesellschaft“ eine wesentliche Rolle in der Charakterisierung der Hauptfiguren.”

    “OH SHIT, IT’S SHIT” – Stephen King

  14. Leen Roetman
    5 november 2014 at 23:38

    Ondertussen meldt Anna Netrebko haar rol debuut als Manon Lescaut aan de zijde van haar gade in…Rome! ….nu komt de aap uit de mouw! http://www.annanetrebko.com/2014/02/25/anna-netrebko-makes-role-debut-as-manon-lescaut-at-rome-opera/

  15. Leen Roetman
    6 november 2014 at 10:36

    Ik vind het merkwaardig dat Netrebko tot nu toe geen enkele verontschuldiging aan haar fans heeft gemaakt. Haar optreden in München is nergens meer op haar website terug te vinden. Alsof er nooit sprake van geweest is. En herinnert u zich haar afzeggen voor de rol van Marguerite in Gounod’s Faust. Ineens kwam ze erachter dat dit ‘niet de juiste rol voor haar was’ ….

  16. lieneke effern
    7 november 2014 at 01:16

    Anna Netrebko heeft de rol van Manon Lescaut inderdaad al gezongen, alleen begrijp ik niet welke aap er nu uit welke mouw komt (Leen Roetman). Zij zong deze rol in februari van dit jaar in de opera van Rome, gedirigeerd door Riccardo Muti. Des Grieux werd gezongen door Yusif Eyvazov. Zij leerde de tenor daar kennen.

  17. Leen Roetman
    7 november 2014 at 18:55

    @lieneke : Klopt! Haar website geeft bij het (door)klikken op elke (eerder) bericht de datum van vandaag … beetje onzorgvuldig, past wel bij Anna.