Buitenlands nieuwsNieuws

Opéra Royal wint Prix de la Critique

De Opéra Royal de Wallonie uit Luik heeft de ‘Prix de la Critique française 2015’ gewonnen. Het operahuis ontving de prijs voor zijn productie van Die lustigen Weiber von Windsor van Otto Nicolaï.

Scène uit Die lustigen Weiber von Windsor (foto: Jacky Croisier).
Scène uit Die lustigen Weiber von Windsor (foto: Jacky Croisier).

De ‘Prix de la Critique’ werd op maandag 22 juni uitgereikt in de nieuwe Philharmonie de Paris door de ‘Association professionnelle de la Critique française’, bestaande uit zo’n 140 muziekjournalisten uit verschillende Europese landen.

Het Luikse operahuis kreeg in de categorie ‘Prix de l’Europe francophone’ de hoogste eer voor zijn productie van Die lustigen Weiber von Windsor, die in januari dit jaar bij het operahuis te zien was. David Hermann regisseerde die productie, Christian Zacharias had de muzikale leiding.

Het is de tweede keer dat de Opéra Royal de Wallonie in de prijzen valt bij de ‘Prix de la Critique’. In 2012 ontving het een onderscheiding voor de productie van L’Equivoco Stravagante.

Vorig artikel

DiDonato zingt sensationele Bellini in Zürich

Volgend artikel

ROH streamt Don Giovanni op YouTube

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

1 Reactie

  1. stefan caprasse
    25 juni 2015 at 15:53

    Proficiat voor de Opéra Royal de Wallonie, die in ’t algemeen zeker heel mooie produkties brengt. Maar het verbaast me enigszins dat ze net met DEZE produktie in de prijs vallen. Het is op zich natuurlijk een verdienste deze onbekendere opera te brengen. En ongetwijfeld leefde bv Werner Van Mechelen zich formidabel uit in zijn rol. En was de opera muzikaal heel goed gebracht. Maar het idee om Falstaff enkel als een fantasie van de vrouwen voor te stellen (en hem bijgevolg zowat zijn hele rol achter een doek te laten zingen) en het inlassen van het personnage van de psychiater vond ik toch niet zo geslaagd. Evenmin als het weglaten van alle normale gesproken dialogen. Bovendien vond ik de komische scenes nogal ‘zeverachtig’ weergegeven. Maar dit is natuurlijk een heel persoonlijke mening. Zoals men weet, heb ik niets tegen ‘moderne’ ensceneringen (en dat mag heel ver gaan!), maar dit was niet mijn (persoonlijk) ding. Maar dus toch proficiat!