Buitenlands nieuwsNieuws

Geen zwarte Otello bij Metropolitan Opera

In de nieuwe Otello waarmee de Metropolitan Opera komende maand zijn seizoen opent, zal de titelheld voor het eerst sinds 1891 geen zwarte schmink dragen. Dat berichtten verschillende media. Volgens Met-directeur Peter Gelb is het tijd om met die traditie te breken.

Promotiebeeld met Aleksandrs Antonenko als Otello (foto: Kristian Schuller / Metropolitan Opera).
Promotiebeeld met Aleksandrs Antonenko als Otello. De promotiefoto’s werden gemaakt voordat het regieteam de productie ontworpen had (foto: Kristian Schuller / Metropolitan Opera).

De nieuwe productie van Giuseppe Verdi’s Otello wordt geënsceneerd door Bartlett Sher. De (blanke) tenor Aleksandrs Antonenko uit Letland zingt de rol van de Moorse generaal Otello.

Volgens Peter Gelb was het regieteam van begin af aan van plan om Antonenko niet van de gebruikelijke zwarte make-up te voorzien, zo liet hij weten aan The New York Times. Gelb noemde de traditie “ouderwets” en “niet meer in pas met de huidige tijd”.

Otello gaat op 21 september in première. De productie maakt onderdeel uit van de Live in HD-bioscoopserie, waarin die op 17 oktober 2015 vertoond wordt. Yannick Nézet-Séguin dirigeert.

Zie voor meer informatie de website van de Metropolitan Opera.

Dit bericht is herzien. Het commentaar dat sommigen hadden op de promotiefoto’s van de productie (zie foto en bijschrift), was geen factor in het besluit van de Met om geen zwarte schmink te gebruiken.

Vorig artikel

Verbier: Blauwbaard heeft het laatste woord

Volgend artikel

Ariadne uit Salzburg in aangepaste oerversie

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

3Reacties

  1. Pieter K. de Haan
    5 augustus 2015 at 21:26

    De politieke correctheid ten top! Waar houdt dit op? Bij “Porgy and Bess” door uitsluitend blanken? Volkomen belachelijk!

  2. Maarten-Jan Dongelmans
    5 augustus 2015 at 23:19

    Dat wordt dan De gebleekte Moor van Venetie …

  3. stefan caprasse
    6 augustus 2015 at 12:06

    Hierop ook enkele losse bedenkingen:

    – Ik heb niets tegen een zwartgeschminkte Otello, als het goed dwz op realistisch aanvaarbare manier gedaan is.

    – Een te overgeschminkte Otello heeft natuurlijk een hoog Zwarte-Pietgehalte (waar men toch in Nederland blijkbaar last mee heeft…)

    – Otello kan evengoed als een Noord-Afrikaan voorgesteld worden, dus niet zo donker en dan is dat risico op overschminking niet nodig (al heeft Shakespeare waarschijnlijk wel een neger bedoeld, dat is aan bepaalde details in de tekst te merken. En in de tijd van Shakespeare werden alle Afrikanen ‘Moren’ genoemd.

    -Ik weet niet of de promotiefoto al wijst op de produktie zelf, maar daarop ziet Otello er toch wel voldoende ‘exotisch’ uit (ook zonder zwarte schmink).

    -Het zou natuurlijk absurd dit enkel uit politieke correctheid zo te doen.

    -Los van dit alles kijk ik toch zeer uit naar deze nieuwe produktie in de Cinema!

    -Wat ‘Porgy and Bess’ betreft: grosso modo zou dit verhaal zich even goed onder blanken kunnen afspelen (in één of andere sloppenwijk of zo…) maar dit is natuurlijk niet verplicht!