Buitenlands nieuwsNieuws

Cesare Siepi overleden op 87-jarige leeftijd

Cesare Siepi is maandag overleden in een ziekenhuis in Atlanta. Dat bericht de Los Angeles Times. De Italiaanse bas was 87 jaar. Zijn carrière was glansrijk, met vele optredens in onder meer New York, Londen en Wenen.

Siepi werd geboren in 1923 in Milaan. Naar verluidt leerde hij zich de zangkunst voornamelijk zelf aan, al volgde hij wat lessen in de Italiaanse hoofdstad. Hij debuteerde als Sparafucile in Rigoletto in 1941, begon na de Tweede Wereldoorlog op te treden bij de Scala in Milaan en brak in de jaren ’50 internationaal door, met optredens in onder meer New York, Londen en Wenen.

Vijfentwintig jaar lang was de ‘basso cantante’ één van de geliefdste zangers van de Metropolitan Opera in New York, waar hij in meer dan 500 voorstellingen optrad. Bekend waren zijn vertolkingen van Mozarts Don Giovanni en Figaro en ook van Méphistophélès in Faust, Basilio in Il Barbiere di Siviglia en Philip II in Don Carlo.

In 1989 ging Siepi met pensioen. Zo’n tien dagen geleden kreeg hij een beroerte, waar hij maandag in Atlanta aan overleed, aldus zijn vrouw tegenover de Los Angeles Times.

,,Ik denk dat hij één van de grootste bassen van zijn tijd was”, zegt muziekcriticus Martin Bernheimer in de krant. ,,Zo niet de grootste.”

Vorig artikel

Knappe Donizetti-opera uit Donizetti-stad

Volgend artikel

Vocaal vuurwerk in Zürcher Traviata

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

7Reacties

  1. Frederic
    7 juli 2010 at 00:11

    groen word ik ervan, Siepi was geboren in 1920 niet 1923, zoals vele zangers nam hij een aantal jaren af van zijn leeftijd. Met succes blijkbaar want iederen schrijft af van iedereen en niemand checked de juiste gegevens. Hetzelfe gebeurde met Rothenberger die jonger gestorven is dan ze was….

  2. Basia Jaworski
    7 juli 2010 at 08:08

    Mag ik weten hoe u het _zo zeker_ weet (niet dat het zo ontzettend belangrijk is)?
    Jürgen Kesting vermeldt in zijn driedelige “Die Grossen sänger” (toch wel _de_ bijbel wat de zangers betreft!)1923 als zijn geboorte datum en zo doet La Scala Encyclopedia of the Opera.
    1923 staat ook bij Korenhof en Anderson’s Dictionary of the opera.
    En ook bij La Cieca (parterre box).
    Ook bij de officiele ANP bericht staat 1923.
    Dus nu ben ik best nieuwsgierig.

  3. Frederic
    7 juli 2010 at 18:13

    omdat iedereen zomaar van iedereen afschrijft uiteraard, la Cieca is nu niet direct een bron van betrouwbaarheid maar wel een bron van viezen en dikwijlsongegronde roddels noch Kesting (die meerdere fouten maakt)noch het genie korenhoff uiteraard zijn bronnen van betrouwbaarheiod om van het ANP nog maar te zwijgen. Iereen maakte dezelfde fout, jullie trouwens ook met Anneliese Rothenberger.
    1. de oxford dictionary vermeldt anders en engelsen zijn doorgaans veel betrouwbaarder dan andere bronnen, rosenthal baseerde zich meestal op de paspoort files van de covent
    2. Stinchelli / Celetti vermelden anders
    3. en iemand met hersenen in zijn bovenkamer en een beetje gezond verstand ziet direct in dat de datum niet klopt. Ik bedoel maar wie maakt er nu zijn debuut als Sparafucile op de leeftijd van 18??????
    We hebben het wel over een bas-stem he.

  4. Frederic
    7 juli 2010 at 18:15

    en als u vindt dat dit niet ontzettend belangrijk is dan zegt dat genoeg over uw visie van het weergeven van gegevens : het begin van het einde we beginnen met het fout weergeven van de geboorteddatum en we eindigen met….
    De 21ste eeuwse muziekjournalistiek : O/10

  5. Frederic
    8 juli 2010 at 00:40

    net gehoord van amerikaanse vrienden en een andere site dat het hoogstwaarschijnlijk toch 1923 zou zijn, maar 100% is men niet.
    Dus ik word wat rood achter de oortjes en ga stilletje sin een hoekje liggen wezen. 21ste eeuwse muziekjournalistiek + 5

  6. Steven SURDÈL
    12 juli 2010 at 16:03

    Cher Frédéric,

    Als wetenschappelijk onderzoeker hecht ook ik aan een correcte (en zo mogelijk gecontroleerde) weergave van feiten. Maar ik ken ook een mooie Franse uitspraak die luidt: C’est le ton qui fait la musique. Dus, gegeven het feit dat alle werk mensenwerk is…

    Steven Surdèl

  7. Gideon Relyveld
    2 augustus 2010 at 02:00

    Cesare Siepi wás en ís fenomenaal! Je kunt er dan op wachten dat menig recensent of criticus van internationale muziekbladen iets bekends kiezen uit de vele plaatopnamen waaraan Siepi heeft meegewerkt. Te denken valt aan twee zeer bekende Decca-opnamen als één van de meest opzienbarende vastleggingen: Siepi in Mozart’s “Don Giovanni” o.l.v. Josef Krips, en “Mefistofele” van Boito (met Renata Tebaldi) o.l.v. Tullio Serafin. Maar misschien is het voor nu tóch aardig om voor de verandering ook een geheel andere vastlegging te noemen. Wellicht interessant voor veel Siepi-aficionados die alles van hem op platen en/of CD’s verzamelen. Enkele jaren geleden heeft het label Dynamic een dubbel-CD (CDS-480/1-2) uitgebracht met “La Favorita” van Donizetti, waarin Siepi figureert als Baldassarre in een live-opname die in 1976 werd gemaakt te Genua. Samen met het plaatselijke orkest dat o.l.v. Francesco Molinari-Pradelli helaas ‘zo-zo’ speelt, hier en daar jammergenoeg te vaak maar wat ‘aanrommelt’, en niet is te vergelijken met de opmerkelijke prestaties van het orkest van het Teatro Comunale di Bologna o.l.v. Richard Bonynge op Decca. In de opname van Dynamic krijg je in ieder geval ook andere Grote Namen erbij zoals Renato Bruson (als Alfonso IX), Alfredo Kraus (als Fernando) en Viorica Cortez (als Leonora di Gusman).