Nieuws

Van Renselaar door in Una Voce Particolare

De 26-jarige Petra van Renselaar-Heijnen is de winnares van de tweede aflevering van Una Voce Particolare. Haar uitvoering van ‘Der Hölle Rache’ uit Die Zauberflöte bekoorde de jury het meest. De sopraan mag op 6 november in ‘Il Grande Finale’ om de hoofdprijs strijden.

Petra van Renselaar.

Het NCRV-programma Una Voce Particolare ging op 18 september van start. In zeven afleveringen zullen telkens vijf zangers de kans krijgen zich te plaatsen voor de grote finale op 6 november. Iedere aflevering staat in het teken van een bepaalde opera of musical.

Zaterdag 25 september draaide het programma rond Die Zauberflöte van Mozart. Er klonken beroemde aria’s als ‘Dies Bildnis ist bezaubernd schön’ van Tamino, ‘Der Vogelfänger bin ich ja’ van Papageno en ‘Der Hölle Rache’ van de Koningin van de Nacht.

Die laatste aria werd gezongen door de 26-jarige sopraan Petra van Renselaar uit Velden, in het dagelijks leven logopediste. Haar optreden werd door de jury het meest gewaardeerd, al kregen alle deelnemers complimenten.

De volgende aflevering van Una Voce Particolare is op zaterdag 2 oktober. Dan staat de musical Les Misérables centraal.

Zie voor meer informatie de website van Una Voce Particolare.

Vorig artikel

Op weg naar Wagners Walküre

Volgend artikel

Twee jonge talenten in Opera per Tutti

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

3Reacties

  1. Opera liefhebber.
    29 september 2010 at 11:31

    De konigin der nacht was voormij tot nu toe het hoogte van de twee una voce uitzendingen. Petra Renselaar zong de hoge F of het een makkie was. Qua stem is zij in nederland zeker bijzonder te noemen daar een een dergelijke sopraan zelfs onder de professionals een uitzondering is. Dus alle chapeau voor Petra Renselaar. In de eerste uitzending die ik qua zangers en zangeressen van hoger niveau vond heb ik van de tenor Barbosa en de bas Zegers met volle teugen genoten. De tenor Barbosa is volgens mij ook een tenor die in nederland zeker met een lampje moet zoeken en dan niet zal vinden de hoge C kwamen er zonder veel kracht uit en de coloraturen verliepen vloeiend. De bas Zegers die volgens de krant herstellende was van een longontsteking zong met een mooie heldere basstem op professionele wijze de La Calunnia aria. Ik verheug op de volgende uitzendingen om te zien of nog meer uitzonderlijke en mooie stemmen van nederlands fabricaat de revue passeren.

  2. S. de Jongh
    30 september 2010 at 14:44

    Het nivo van deze reeks particolares is nog niet zo hoog. Twee mooie en terechte winnaars met gouden keeltjes, maar ik heb ook een aantal keren met gekromde tenen gekeken naar met name de mannelijke deelnemers in zowel uitzending 1 als uitzending 2.

    Vooral het loslopend wild was een parodie op klassieke zang. Het programma helpt zichzelf dan ook niet door een gekozen format waarbij de jury de olympische gedacht (meedoen is belangrijker dan winnen) ziet als vrijbrief om iedereen maar een gouden toekomst te beloven. Ik voel mij als kijker dan niet serieus genomen. De nuance is af en toe ver te zoeken.

    35 deelnemers is ook heel wat. Je moet ze ieder jaar maar vinden. Soms heb ik het gevoel dat ze beter 3 artiesten per uitzending 2 aria’s kunnen laten zingen. Dan heb je vijf shows en één finale. Nu krijg je 35 oesters voorgeschoteld en misschien maar twee of drie maal zit er een parel in.

    De ‘vulling’ in de show zal ook de reden zijn dat de wat meer uitgedaagde opera liefhebber dit programma niet of sporadisch volgt.

    Overigens heb ik met plezier gekeken naar mevrouw van Renselaar en ben ik benieuwd of haar totaalplaatje kloppend genoeg is om een carrière op te bouwen.

  3. Michiel
    20 oktober 2010 at 22:35

    De stem van van Renselaar is zeer klein. Mooi, maar nauwelijks groot genoeg om een studio te vullen, laat staan een concertzaal-met-orkest. Ik heb liever een Königin met wat meer geluid bij een live uitvoering. Wat meer power.