Home » Nieuws

Hilgersum door in Una Voce Particolare

1 november 2010 27 reacties

Maghen Hilgersum heeft de zevende aflevering van Una Voce Particolare gewonnen. De aflevering stond in het teken van de opera La Bohème van Puccini. Hilgersum zong de aria ‘Donde lieta usci’ en verdiende daarmee de laatste plek in de grote finale, die aanstaande zaterdag plaatsvindt.

Het NCRV-programma Una Voce Particolare ging op 18 september van start. In zeven afleveringen zullen telkens vijf zangers de kans krijgen zich te plaatsen voor de grote finale op 6 november. Iedere aflevering staat in het teken van een bepaalde opera of musical.

Zaterdag 30 oktober draaide het programma rond de opera La Bohème. De 23-jarige Maghen Hilgersum uit Den Haag, in het dagelijks leven gastvrouw/receptioniste, zong Mimi’s aria ‘Donde lieta usci’ uit het derde bedrijf ven het werk.

De jury roemde haar ‘prachtige zang’ en de manier waarop ze ‘zonder opsmuk drama bovenbracht’ en koos haar uit als de gelukkige die aanstaande zaterdag het laatste plekje in de grote finale mag opvullen.

In die ‘Grande Finale’ zullen naast Hilgersum mezzo Jasmine Daoud, sopraan Petra van Renselaar, tenor Rutger de Vries, de vrouwelijke tenor Aida van de Brake, mezzosopraan Claudia Heuel en Michiel van ’t Landt optreden.

Zie voor meer informatie de website van Una Voce Particolare.

door

27 reacties »

  • Jan Wessels zei:

    Afgelopen zaterdag weer genoten van een nieuwe uitzending van Una Voce Particolare.

    Dit seizoen heeft dan weliswaar enkele kandidaten van hoog niveau laten horen, maar in aanloop naar de finale laat de
    laatste uitzending een nasmaak na.

    Of de winnares, Maghen Hilgersum, de verdiende winnares van de uitzending was: wat mij betreft wel.
    Al weet ik dat anderen haar op plek 2 en zelfs 3 zagen.

    Maar ik wil wel vraagtekens zetten aan de eerlijkheid en de onafhankelijkheid van het programma.
    Er komt immers een finale aan en daar is de concurrentie zwaar.

    Wat zijn mijn vraagtekens?
    Sigrid van der Linden producties is de producent van Una Voce Particolare.
    Maghen Hilgersum volgt haar klassieke opleiding bij Dario Fo.
    Al enkele jaren volgt Sigrid van der Linden intensief talenten van Dario Fo en recruteert deze voor Una Voce Particolare.
    Er hebben dan ook al verschillende Dario Fo leerlingen met succes opgetreden in het tv-programma (bron jaarverslag Dario Fo).
    Maar er is meer. Afgelopen weekend speelde “De kus van de Pontamoer” en dit werd georganiseerd door Dario Fo.
    In de hoofdrollen Moeder: Sigrid van der Linden en Dochter 1: Maghen Hilgersum (bron website Dario Fo).

    Daarbij heeft Maghen Hilgersum, waarschijnlijk als enige kandidate, in aanloop naar de uitzendingen privéles gekregen van
    Sigrid van der Linden. Maghen Hilgersum zegt het volgende (bron Midden Delfland): “Ik heb twee keer mogen werken met
    Sigrid van de Linden (producent van het programma) en dat was heel erg leerzaam, niet alleen over mijn zang maar ook over hoe ik
    over kom bij een ander mens. Haar tips waren: meer letten op mijn uitspraak en het karakter van het personage.”

    Hierbij komt dat Dario Fo in zwaar weer zit. Ik citeer nogmaals: “Dario Fo heeft 9 jaar lang de prachtigste theaterproducties gemaakt
    voor en met de Westlanders, waar de gemeente nauwelijks voor hoefde te betalen. Nu de gemeente wordt gevraagd of ze dit ook in de
    toekomst nog willen, met meer financiële steun, dreigt de stekker uit Dario Fo te worden getrokken.”

    Er zijn dus drie belangrijke constateringen:
    1) Sigrid van der Linden draagt Dario Fo een warm hart toe en werkt nauw met hun samen.
    2) Dario Fo heeft succes nodig om de gemeenteraad te overtuigen om geld te steken in dit Centrum voor de kunsten.
    3) Sigrid van der Linden geeft privélessen aan één kandidate van Una Voce Particolare (de slager keurt haar eigen vlees).

    Laten we het er op houden dat de schijn van partijdigheid als een deken over de finale hangt.
    En laat ik wachten met een conclusie tot de finale geweest is.

    In ieder geval succes gewenst aan alle finalisten zaterdag. Dat de beste moge winnen!

  • K. van Breugel zei:

    Beste Jan Wessels,

    Na het lezen van je reactie wilde ik even reageren op de door jou opgenoemde constateringen.

    *1 Sigrid van der Linden is inderdaad producent van UVP. Waarschijnlijk zal zij bij veel muziekopleidingen proberen de talenten te scouten.Op zoek gaan naar kwaliteit gebeurt in alle categoriën competities; sport, Holland got Talent, The Voice enz enz

    *2 De spelende kwestie over subsidieaanvragen van Dario Fo aan haar gemeentebestuur Westland is iets wat volledig apart staat van UVP.
    De audities bv hebben begin dit jaar al plaats gevonden en toen was er geen sprake van een “zwaar weer” verhaal. Verder

    *3 Dat Sigrid van der Linden privèles zou hebben gegeven aan Maghen Hilgersum is puur speculeren en verdraaien van de gegevens
    ALLE kandidaten die door de audities zijn gekomen hebben 1 à 2x een repetitie gehad met Sigrid, Ernst Daniël Smid en anderen.

    Het spijt mij dat je de kwaliteit en integriteit van UVP en de terechte overwinning van Maghen Hilgersum in aflevering 7, in twijfel trekt.
    Juist een opera liefhebber zou beter moeten weten.

    Ook in de “Grande Finale” zal de beste winnen. Veel kijk en luisterplezier toegewenst!

  • Ruben van Gogh zei:

    Voor de volledigheid: Sigrid van der Linden heeft uiteindelijk de betreffende rol niet gezongen in De Kus van de Pontamoer…

  • Operaliefhebster zei:

    Dario Fo werkt wel regelmatig samen met leden van het orkest:
    http://www.11kernenopera.nl/heenweg/team.htm

    En ik vind niet dat bij elke uitzending echt de beste heeft gewonnen.
    Met drie van de zeven was ik het zeer oneens.
    Dus hoe het in de Grande Finale zal zijn… we gaan het zeker bekijken!!

  • Jan Wessels zei:

    Beste K. van Breugel,

    helaas voor u heb ik het over feiten, niet over ‘gevoel’ of ‘speculaties’.

    Het kost geen enkele moeite uw punten te weerleggen.

    *1 Waarschijnlijk zal Sigrid vd Linden bij veel muziekopleidingen proberen de talenten te scouten.
    *2 De spelende kwestie over subsidieaanvragen van Dario Fo aan haar gemeentebestuur Westland is iets wat volledig apart staat van UVP.
    *3 De audities bv hebben begin dit jaar al plaats gevonden en toen was er geen sprake van een “zwaar weer” verhaal.
    *4 Dat Sigrid van der Linden privèles zou hebben gegeven aan Maghen Hilgersum is puur speculeren.
    *5 Puntje van R. van Gogh: Sigrid van der Linden heeft uiteindelijk de betreffende rol niet gezongen in De Kus van de Pontamoer.
    *6 Het spijt mij dat je de kwaliteit en integriteit van UVP in twijfel trekt.

    >1: Waarschijnlijk ??? Zie het jaarverslag van Dario Fo pagina 18. Een feit. http://www.dariofo.nl/Dario_Fo/Home/images/stories/pdf_files/jaarverslag-dario-fo-20092veil.pdf

    >2: Het staat apart van UVP, maar uit verschillende bronnen blijkt dat Sigrid van der Linden een wel érg nauwe band heeft met Dario Fo.
    Sigrid van der Linden produceert UVP, dus uw typering “volledig apart” daar ga ik niet in mee.

    >3: Zoals aangetoond heeft Sigrid van der Linden een nauwe band met Dario Fo. Ze recruteert kandidaten en treed op voor en met Dario Fo.
    Om subsidie van de gemeente te krijgen, moet aangetoond worden dat Dario Fo iets bijzonders is. Hoe kun je dat beter aantonen dan de winnaar van UVP 2010 af te leveren, indien Maghen Hilgersum de gelukkige wordt uiteraard.

    >4: Ook dit is geen speculeren maar een feit, niet voor niets heb ik in mijn bericht 3 bronnen vermeld. Lees punt 3, links van de foto: http://jaar2010.middendelfland.net/dariofo/maghenhilgersum.htm Dit gedeelte gaat over de weg naar de opnames, dus niet over de repetities zelf.

    >5: Als er een opera speelt, georganiseerd door Dario Fo, waarbij de volgende FEITEN zich voordoen… Rol moeder: Sigrid van der Linden (mocht ze hebben afgezegd dan doet dat niets af aan mijn verhaal). Rol dochter: Maghen Hilgersum. Uitvoerend orkest: l’Orchestra Particolare. Wil je dit checken: http://www.11kernenopera.nl/heenweg/pontamoer.htm

    >6: De kwaliteit trek ik niet in twijfel, wel de partijdigheid. Maar in vergelijking met uw bericht is mijn mening op feiten gestoeld.
    Dat ik al deze “toevalligheden” in 10 minuten googlen al naar boven haal zegt érg veel.

  • Ruben van Gogh zei:

    in 1 minuut googelen, dankzij de link van Jan Wessels, al gevonden dat Maghen auditie heeft moeten doen!!!! Voor een jury!!!! Een jury die enthousiast was!!!
    En het kost vast ook ongeveer een minuut om uit te vinden dat Dario Fo gewoon heeft moeten netalen voor het orkest!! Ik geef toe, dat is een vorm van samenwerken, maar als ik als activiteitencommissie van een bedrijf bv André van Duin inhuur voor een optreden, zou ik daarna niet op mijn CV durven zeggen dat ik samengewerkt heb met Van Duin.

    Ik weet dat Sigrid, op uitnodiging van componist Bob Zimmerman, bij een aantal opera’s van Dario Fo is geweest, en al eerder hebben er kandidaten uit de Dario Fo ‘stal’ meegedaan, met succes. Dan zou ik als producente altijd mijn oren openhouden.

    Jan, ben je zelf al een keer bij een van Dario Fo’s uitvoeringen geweest?

  • Ruben van Gogh zei:

    het lijkt me overigens niet meer dan logisch dat een producente van een programma waarin amateurzangers operafragmenten zingen, zo af en toe operavoorstellingen bezoekt waarin amateuroperazangers zingen. Ze zou ook een slechte producente zijn als ze dan niet af en toe iemand adviseert auditie te doen. Slechte zangers om van het gezeur af te zijn (die komen toch niet door de auditieronde heen), goede zangers om een goed niveau van het programma te waarborgen.
    Zo, en nu maar weer eens hoofdstuk 48 van Umberto Eco’s Slinger van foucault lezen, dat op merkwaardige wijze handelt over precie dit soort ideeën (het kostte mij 10 minuten het boek er bij te pakken en betreffend hoofdstuk op te zoeken).

  • Operaliefhebster zei:

    In ieder geval lopen er lijnen. Of er ook persoonlijke belangen meespelen en wat die belangen dan zijn, daarover kunnen wij moeilijk oordelen.

  • Maghen zei:

    Beste iedereen,

    Ik hoop alleen dat ik iedereen heb mogen vermaken met mijn zingen.

    Ik heb er jaren lang heel hard voor gewerkt en heb met knikkende knieen gewoon auditie gedaan voor UVP.

    Ook had ik Sigrid nog nooit ontmoet voor de repetities.

    Iedere deelnemer heeft met Sigrid mogen werken het was dus geen sprake van privilege.

    De audities zijn in april gehouden, toen er nog geen sprake was van “slecht weer” bij Dario Fo.

    Het leuke van theater is dat je iedereen in de wereld kent in een lijn van maar 2 of 3 mensen.

    Bob Zimmerman waar wij veel mee samen hebben gewerkt, kent sigrid waardoor ze naar voorstellingen is geweest van DF.

    Bob kent ook de hele cast van Joop van der Ende…

    zo kan je blijven speculeren.

    ga zo door en ga zo door.

    Ook de jury van UVP had ik nog nooit eerder ontmoet, en er zijn nooit video beelden van mij gemaakt.

    Ik hoop hiermee voor wat opheldering te zorgen

    Ik wil blijven geloven dat ik heb gewonnen omdat ik talent heb

    Ik dank jullie voor het lzen van mijn bericht.

    M.v.g. Maghen Hilgersum

  • stef zei:

    Beste Maghen,
    Ik heb erg van je genoten.
    Zaterdag wordt andere koek.
    Maar maak je niet druk, je bent pas 23.
    Over 10 jaar ben je zo veel verder.
    Aida is bijv 48, heeft veel meer ervaring.
    Als jij 33 bent en je kijkt terug, dan zie je zoveel puntjes die je tzt tot in de puntjes beheerst.
    Voor je leeftijd is het gewoon knap hoe het klinkt.
    Groetjes Stef

  • Maghen zei:

    Hey stef,

    Heel erg bedankt 🙂

    Aida is ook wel geweldig!!!
    Ik hoop inderdaad dat ik rond die tijd alle puntjes beheers 🙂

    bedankt voor je positieve berichtje!

    gr Maghen

  • Aida van de Brake zei:

    aida geniet. heeft ex die ook stef heet en die even oud is als maghen… ah, what’s in a number? thx maghen! 😉

  • Aida van de Brake zei:

    en aida hoopt over 5 maandjes alweer 50 te worden. 😛

  • Aida van de Brake zei:

    aida vindt maghen ook onwijs goed! (kippenvel en tranen!!)

    p.s. aida praat graag in de 3e persoon. 😛

  • Aida van de Brake zei:

    maare, over die complot theorie:

    aida studeerde muziekwetenschap in utrecht vanaf 1979
    bo van der linden (muziekproducent uvp) deed hetzelfde vanaf 1981
    bo en aida zaten samen in bepaalde organisaties…

    ja, dan moet alles wel doorgestoken kaart zijn! ware het niet, dat bo en aida pas tijdens de opnames ontdekten dat ze mekaar kenden van vroeger!

    zo zie je maar weer!

  • Ruben van Gogh zei:

    Nogmaals hoofdstuk 48, Slinger van Feaucault.
    Enne Maghen, succes! Oh ja, wij kennen elkaar ook….. 😉

  • K. van Breugel zei:

    zaterdag weten we meer…
    Wie er ook moge winnen….die ene speciale stem is van….???

    luisteren naar en genieten van mooie muziek moeten we niet laten bederven door mensen die zich laten leiden door achterdocht en speculaties!

  • maghen zei:

    Goh Ruben… uhm even denken :):):)

    HA HA HA heb er zin in vanavond!!!

  • Operaliefhebster zei:

    We geloven niet in achterdocht en niet in speculaties, maar ook niet in toeval. Kom, we gaan gauw kijken!!!

  • Basia Jaworski zei:

    Gefeliciteerd, Maghen!
    Je was echt heel erg goed en ik werd door jou geraakt!

  • Aida van de Brake zei:

    tja maghen, je weet het hè, ik zei het tegen je daar op dat podium: tranen en kippenvel gaf je me!! gefeliciteerd, meis!!

  • K.van Breugel zei:

    Het niveau was heel hoog! Alle kandidaten van harte gefeliciteerd!
    Maghen Hilgersum heeft geweldig gepresteerd, en..zij mag zich de meest speciale stem van 2010 noemen.

  • Hetty willink zei:

    Hallo Maghen
    Nog gefeliciteerd met deze prestatie. Vond het verdiend
    Ben zelf een musicalfan en als moeder van Rutger (natuurlijk)bevooroordeeld ha ha ha maar ik vond je erg goed. Heb ook van Rutger genoten. Vind het een prachtprestatie als je daar staat en heb van alles genoten en dat in die hitte!!! Wens jou heel veel succes voor de toekomst en dat gaat vast lukken!!!!
    Vriendelijke groet vanuit Winterswijk
    Hetty Willink

  • Liefhebster UVP zei:

    Wat een ongekend talent is er toch in Nederland!
    Alle finalisten: alle lof voor jullie prestatie!
    De winnares, Maghen, is wat mij betreft terecht. Zij weet de essentie van opera over te brengen; zij zingt niet een rol, zij ís het!
    Van harte en veel succes in je verdere (opera!!!) loopbaan.

  • Jozef Vandenbrande zei:

    Ook bij ons in Belgie is “Una Voce Particulare” een erg populair en gewaardeerd TVprogramma. Vooral dit jaar werd het een spannende wedstrijd op hoog niveau. Veel jong talent, vooral in de finale.
    Die Maghen heeft ons echt bekoord en is voor ons een verdiende winnares.
    Die meid heeft ons echt ontroerd met haar prachtige vertolking uit ‘La Bohème’. Chapeau zeggen ze bij ons. Een naam om te onthouden.

  • Bob Zimmerman zei:

    Ik trof dit draadje bij toeval, en als nauw betrokkene bij zowel vele producties van Dario Fo als bij Una Voce Particolare (beide als componist) kan ik de heer Wessels enkele jaren na dato melden dat hij feiten gegoogled heeft, maar die geheel onjuist rangschikt en interpreteert, met een lasterlijke suggestie.
    Betreffende de opera “de kus van de pontamoer”: deze opera componeerde ik in 2008 op een libretto van Ruben van Gogh. De rol van de moeder schreef ik voor Dario Fo medewerkster Rita Spin, die de eerste reeks opvoeringen van deze opera prachtig gezongen heeft. Bij een latere reprise was zij aanvankelijk niet beschikbaar en was er sprake van dat Sigrid van der Linden die rol eventueel zou kunnen opnemen. Dit is om diverse redenen niet doorgegaan, en Rita Spin kon alsnog deze rol zingen.
    De rol van oudste dochter is oorspronkelijk voor Maghen geschreven, en zij heeft hem altijd gezongen. Er was toen nog geen sprake van haar deelname aan UVP en er is dus geen enkele lijn in dezen tussen Sigrid en Maghen.
    Sigrid van der Linden is als muziekproducent altijd op zoek naar talentvolle zangers in beroeps- en amateursfeer. Dan kom je al heel snel bij Dario Fo terecht gezien hun bijzondere weekwijze bij het kweken van talent uit de regio. Er zijn ook zeer veel zangers bij hun vandaan gekomen die naar de beroepsopleidingen zijn gegaan en daar me de hoogste onderscheidingen zijn geslaagd, zonder enige tussenkomst van producenten, concoursen of wat dan ook.
    Tenslotte mis ik nog een bepaald doorslaggevend argument die definitief ontkracht dat er sprake zou zijn van foul play. De kandidaten van Una Voce Particolare zijn telkenmale beoordeeld door een GEHEEL onafhankelijke jury, waarvan de leden niet alleen totaal niet geïnteresseerd zijn in andere belangen dan hun eigen inzichten, maar sterker nog, vaak oordelen hebben gegeven dwars tegen opinies van andere uiterst deskundige professionals binnen UVP, of dat nu Ernst Daniël, Sigrid, regisseurs, redacteurs, componisten of visiterende zangers betrof.
    En inderdaad: ALLE kandidaten zijn telkenmale vocaal begeleid door Sigrid van der Linden en Ernst Daniël Smid. De aanname van de heer Wessels is niet meer dan dat: een aanname. En nog eens nergens op stoelend.
    Al met al doet zijn betoog nog het meest denken aan lieden die denken dat de maanlanding van 1969 nooit heeft plaatsgevonden, en daar massa’s “feiten” voor aandragen.
    Gelooft U mij, meneer Wessels, ik kan deze feiten van zeer nabij, uit de eerste hand, en vertegenwoordig geen ander belang dan dat ik voor beide fenomenen (Dario Fo en Una Voce Particolare) met heel veel plezier muziek heb mogen componeren.
    Ik vind deze zeer late reactie toch op zijn plaats omdat geheel zonder grond quasi-objectief een aantal integere mensen belasterd wordt…guilty by association….een gesel van deze tijd, en onverteerbaar.

  • Bob Zimmerman zei:

    Correctie. Abusievelijk noemde ik Dario Fo medewerkster Annemarie Spin: Rita. Excuses aan beide reëel bestaande dames voor de naamsverwarring.

Laat uw reactie achter!

Hieronder kunt u een reactie geven op dit artikel.

Operaliefhebbers: wees aardig voor elkaar. Houd het taalgebruik netjes en blijf bij het onderwerp.