Wozzeck

[Salzburg | 28 aug 2017 | Geen reacties ]

Wie William Kentridges Lulu bij De Nationale Opera gezien heeft, zal de houtskooltekeningen en springerige filmbeelden in zijn Wozzeck bij de Salzburger Festspiele ongetwijfeld herkennen. Het lijkt zijn handelsmerk te zijn. Het levert een boeiende theatervoorstelling op.

[Amsterdam | 25 aug 2017 | 2 reacties ]

Een lied voor sopraan met orkestbegeleiding werd voor Gustav Mahler aanleiding om er een symfonie van te maken: zijn vierde symfonie, met als slotdeel ‘Wir geniessen die himmlischen Freuden’. Dat was donderdagavond beslist het geval in het Amsterdams Concertgebouw.

Lear

[Salzburg | 25 aug 2017 | 2 reacties ]

Lear van Aribert Reimann dateert van veertig jaar geleden. Inmiddels heeft het werk al 29 nieuwe ensceneringen beleefd. Nu is het voor het eerst ook tijdens de Salzburger Festspiele te zien. De voorstelling op 23 augustus, de tweede in de reeks, kreeg veel bijval van het publiek. De aanwezige componist betrad het podium en deelde in de vreugde.

[25 aug 2017 | Geen reacties ]

Iedere week maakt Place de l’Opera een keuze uit het aanbod van opera en aanverwante muziek op radio, tv en internet. In week 35 (26 augustus – 1 september) aandacht voor vocale concerten tijdens het Festival Oude Muziek in Utrecht en voor de livestream van Wozzeck vanuit Salzburg met Asmik Grigorian als Marie.

[Amsterdam | 24 aug 2017 | Geen reacties ]

“Lucas en Arthur Jussen spelen Carmina Burana”, meldt de brochure van de Robeco SummerNights. De populariteit van de broers-pianisten verdringt daarmee het feit dat het beroemde werk door Carl Orff voor groot koor werd geschreven. Dat stond er dus ook woensdag in het Amsterdams Concertgebouw.

Ariodante

[Salzburg | 24 aug 2017 | 2 reacties ]

Christof Loys productie van Ariodante ging eerder dit jaar in première tijdens de Pfingstfestspiele in Salzburg en oogstte veel succes. Deze zomer werd de uitbundige productie hernomen.

Lady Macbeth van Mtsensk

[Salzburg | 23 aug 2017 | Geen reacties ]

De enscenering was adembenemend, de cast fantastisch, maar de triomf was voor Mariss Jansons, de breekbare maestro die men had weten over te halen om Lady Macbeth van Mtsensk bij de Salzburger Festspiele te dirigeren. Een ovationeel applaus was zijn beloning.

[22 aug 2017 | 1 reactie ]

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 103.

Tristan und Isolde

[Bayreuth | 21 aug 2017 | 2 reacties ]

Tristan und Isolde in de regie van Bayreuther Festspiele-directeur Katharina Wagner ging in 2015 in première en werd direct goed ontvangen. De cast is inmiddels op twee hoofdpunten gewijzigd. Een goede reden voor een nieuw bezoek. Al is het Christian Thielemann die de hoofdrol opeist.

Die Meistersinger von Nürnberg

[Bayreuth | 21 aug 2017 | 4 reacties ]

Barrie Kosky tekende deze zomer voor een nieuwe Meistersinger von Nürnberg in Bayreuth. Het grootste succes sinds het aantreden van Katharina Wagner als directeur van de beroemde Festspiele.