[Maastricht | 14 jun 2017 | Geen reacties ]

Sinds februari is Waut Koeken intendant bij Opera Zuid. Zijn keuze voor het Maastrichtse operahuis was bewust: “De beperkte middelen dwingen tot het voortdurend stellen van de vraag naar de absolute essentie”, zegt hij in dit eerste uitgebreide interview met François van den Anker over zijn ervaringen en plannen.

[Amsterdam | 13 jun 2017 | 4 reacties ]

La chanson de Roland, in het Nederlands bekend als Roelandslied, beschrijft niet de eerste, maar wel de beroemdste confrontatie tussen de islam en het christendom. De Egyptische multimediakunstenaar Wael Shawky kwam op het idee om er een gezongen theaterstuk te maken in het Arabisch. Het Holland Festival plaatste het op 10 en 11 juni in de programmering.

[13 jun 2017 | Geen reacties ]

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 93.

[Barcelona | 12 jun 2017 | 1 reactie ]

Op vakantie laten operaliefhebbers hun liefde voor opera niet thuis. Niet zelden speelt een operahuis of een specifieke voorstelling zelfs een belangrijke rol bij de keuze voor een bestemming. Laura Roling verkende onlangs Barcelona als operabestemming. Ze doet verslag.

La Clemenza di Tito

[Essen | 12 jun 2017 | 3 reacties ]

Mozarts opera seria La Clemenza di Tito uit 1791 staat in Duitsland bekend als Titus. Het Aalto-Musiktheater in Essen sluit een succesvol seizoen af met een geslaagde nieuwe productie van deze minder bekende Mozart. Een sterke cast en een uitstekend spelend orkest benadrukken vooral de muzikale kwaliteiten van dit werk.

Salome

[Amsterdam | 10 jun 2017 | 32 reacties ]

Veel liefhebbers van Salome waren vooraf een beetje nerveus. Als het maar niet weer zo’n vreselijke productie zou worden als acht jaar geleden. Na vrijdagavond kon er opgelucht ademgehaald worden: de nieuwe Salome is zeer de moeite waard, De Nationale Opera weet zich overtuigend te revancheren.

Kindertotenlieder en andere werken

[Amsterdam | 9 jun 2017 | Geen reacties ]

Voor Matthias Goerne en de Sächsische Staatskapelle Dresden moet het als een warm bad hebben gevoeld: nog voor de musici hun kunnen donderdagavond vertoonden, kregen ze al een warm onthaal door het Concertgebouw-publiek. De toeschouwers werden niet teleurgesteld.

[9 jun 2017 | 2 reacties ]

Iedere week maakt Place de l’Opera een keuze uit het aanbod van opera en aanverwante muziek op radio, tv en internet. In week 24 (10 – 16 juni 2017) aandacht voor de opera Il Templario van Otto Nicolai met Luca Salsi en voor Mahlers Lied von der Erde vanuit Frankrijk.

[Verbier | 8 jun 2017 | Geen reacties ]

Het is bijna zomer. Tijd om vooruit te blikken naar de grote operafestivals die de komende tijd hun deuren openen. In deel vier: het Verbier Festival, waar Zwitserse Alpenpieken ruim twee weken lang het decor vormen voor concerten, recitals en masterclasses.

Das Lied von der Erde

[7 jun 2017 | 3 reacties ]

De Duitse tenor Jonas Kaufmann was een paar maanden afwezig door ziekte, maar hij is weer terug op de operatonelen en concertpodia, zoals het Amsterdamse publiek afgelopen zondag kon meemaken, en zet zijn comeback luister bij met een opname van Das Lied von der Erde.