[22 jan 2009 | Geen reacties ]

Stephanie Blythe zingt al sinds 1995 bij de Metropolitan Opera. Maar terwijl ze in andere operahuizen roem vergaarde, duurde het tot deze maand voor ze in New York de kans kreeg te schitteren in een titelrol. Maar schitteren deed ze als Orfeo, getuige de jubelende reacties.

Die Walküre

[22 jan 2009 | Geen reacties ]

In juli 2007 ging in Aix-en-Provence Die Walküre in première. Een opmerkelijke gebeurtenis, want het was niet alleen Rattle’s (en Aix’s) eerste Ring (nou ja, het tweede deel ervan), het markeerde ook een werkelijk sensationeel debuut van ‘onze’ Eva-Maria Westbroek op het festival. De opera verscheen onlangs op dvd.

La Straniera

[21 jan 2009 | Geen reacties ]

Toegegeven, het libretto is zo warrig, dat zelfs de hoofdpersonen waarschijnlijk niet weten wie ze zijn, wat ze aan het doen zijn, met wie, en waarom. Maar de muziek! Als er engelen bestonden dan zouden ze Bellini’s cantilenen uit La Straniera tot vervelens toe (kan men daar verveeld van raken?) herhalen.

Die Fledermaus

[Zoetermeer | 21 jan 2009 | Geen reacties ]

De Roemeense Nationale Opera heeft de productie van Die Fledermaus, waarmee het de komende tijd door Nederland toert, voorzien van een charmante, vrolijke uitstraling. Dat is ook wel nodig; het compenseert de muzikale slordigheid.

(after) The Fairy Queen

[Amsterdam | 20 jan 2009 | Geen reacties ]

De bewerking die het Belgische Muziektheater Transparant heeft gemaakt van Henry Purcells semi-opera The Fairy Queen is mager. De surreële voorstelling die de plaats heeft ingenomen van een duidelijke verhaallijn, heeft te weinig vocale kracht om te overtuigen.

Wozzeck

[19 jan 2009 | Geen reacties ]

Raar maar waar: er bestaat geen slechte opname van Bergs Wozzeck. Althans, ik ken er geen. Deze opera, die misschien wel de aangrijpendste opera van de vorige eeuw is, weet zich immer te vergezellen van een evenredige ongenaakbaarheid. De muziek is zeer expressief en niet in een definitie samen te vatten. Berg gebruikt zowel de dodekafonie als de zoetste vioolklanken, en wisselt het sprechgesang af met melancholieke ‘aria’s’.

[17 jan 2009 | Geen reacties ]

Sinds de Nederlandse bariton Wiard Witholt vorig jaar zomer zijn opleiding aan het Atelier Lyrique in Parijs afrondde, gaat hij als freelance zanger door het leven. Het gaat hem goed af, maar hij houdt zich aan een strikt dieet: er belandt geen rol te vroeg op zijn repertoire. Een interview met een zelfbewust zanger.

Ercole amante

[Amsterdam | 16 jan 2009 | Geen reacties ]

Wat een meesterlijke componist is Francesco Cavalli. En wat kan Concert Köln dat ontroerend mooi ‘verwoorden’. Zo mag je Ercole amante van De Nederlandse Opera wel samenvatten. Het is een productie waarin de luisteraar veelvuldig kan genieten. Met dank ook aan regisseur David Alden, die het niet te bont maakte.

die fledermaus

[16 jan 2009 | Geen reacties ]

Als abonnementhouder in de opera te Luik (Opera Royal de Wallonie) heb ik het genoegen ongeveer eenmaal per maand een productie van eigen huis of een productie in samenwerking met andere operahuizen in Europa te zien.

Phaëton

[Almere | 15 jan 2009 | Geen reacties ]

De grootsheid, pracht en praal waarmee Jean-Baptiste Lully in Phaëton eer bewees aan zonnekoning Lodewijk XIV, is in een nieuwe productie van Opera Animous vervangen door een intieme sfeer, met vijf instrumentalisten en zes solisten. Een bijzonder experiment, dat ondanks de moeilijkheidsgraad ervan weet te slagen.