nabucco

[27 jan 2009 | Geen reacties ]

Aan Nabucco kleven vele betekenissen. Voor Giuseppe Verdi was het een nieuwe doorbraak, voor Italië een verwoording van haar vrijheidsstrijd, voor de muziekwereld de introductie van het slavenkoor ‘Va pensiero’. Vandaag (27/1) gaat een nieuwe productie van de Nationale Reisopera in première in Enschede.

Assasinio nella Cattedrale

[27 jan 2009 | Geen reacties ]

Ildebrando Pizzetti behoorde – samen met onder andere Respighi, Zandonai, Alfano en Malipiero – tot de zogenoemde ‘Generazione dell’80’, een groep Italiaanse componisten geboren rond 1880. Wat ze allemaal gemeen hadden, was een zekere hang naar het neoclassicisme en belangstelling voor de renaissance en de Byzantijnse muziek.

[24 jan 2009 | Geen reacties ]

Een veertien uur durende opera verspreid over vier voorstellingen: dat is Der Ring des Nibelungen van Richard Wagner. Het is zijn meesterwerk, tevens een meesterwerk in de operageschiedenis. In Weimar krijgen liefhebbers de kans de hele cyclus te zien.

[23 jan 2009 | Geen reacties ]

Erg vaak brengt de Doelen in Rotterdam niet opera, maar als er dan iets op het programma staat, is het wel speciaal. Zoals de uitvoering aanstaande dinsdag (27/1) van twee opera’s van de Franse componisten Poulenc en Ravel, met stersopraan Nelly Miricioiu en een bijzondere vormgeving van Firma Rieks Swarte.

[22 jan 2009 | Geen reacties ]

Stephanie Blythe zingt al sinds 1995 bij de Metropolitan Opera. Maar terwijl ze in andere operahuizen roem vergaarde, duurde het tot deze maand voor ze in New York de kans kreeg te schitteren in een titelrol. Maar schitteren deed ze als Orfeo, getuige de jubelende reacties.

Die Walküre

[22 jan 2009 | Geen reacties ]

In juli 2007 ging in Aix-en-Provence Die Walküre in première. Een opmerkelijke gebeurtenis, want het was niet alleen Rattle’s (en Aix’s) eerste Ring (nou ja, het tweede deel ervan), het markeerde ook een werkelijk sensationeel debuut van ‘onze’ Eva-Maria Westbroek op het festival. De opera verscheen onlangs op dvd.

La Straniera

[21 jan 2009 | Geen reacties ]

Toegegeven, het libretto is zo warrig, dat zelfs de hoofdpersonen waarschijnlijk niet weten wie ze zijn, wat ze aan het doen zijn, met wie, en waarom. Maar de muziek! Als er engelen bestonden dan zouden ze Bellini’s cantilenen uit La Straniera tot vervelens toe (kan men daar verveeld van raken?) herhalen.

Die Fledermaus

[Zoetermeer | 21 jan 2009 | Geen reacties ]

De Roemeense Nationale Opera heeft de productie van Die Fledermaus, waarmee het de komende tijd door Nederland toert, voorzien van een charmante, vrolijke uitstraling. Dat is ook wel nodig; het compenseert de muzikale slordigheid.

(after) The Fairy Queen

[Amsterdam | 20 jan 2009 | Geen reacties ]

De bewerking die het Belgische Muziektheater Transparant heeft gemaakt van Henry Purcells semi-opera The Fairy Queen is mager. De surreële voorstelling die de plaats heeft ingenomen van een duidelijke verhaallijn, heeft te weinig vocale kracht om te overtuigen.

Wozzeck

[19 jan 2009 | Geen reacties ]

Raar maar waar: er bestaat geen slechte opname van Bergs Wozzeck. Althans, ik ken er geen. Deze opera, die misschien wel de aangrijpendste opera van de vorige eeuw is, weet zich immer te vergezellen van een evenredige ongenaakbaarheid. De muziek is zeer expressief en niet in een definitie samen te vatten. Berg gebruikt zowel de dodekafonie als de zoetste vioolklanken, en wisselt het sprechgesang af met melancholieke ‘aria’s’.