AchtergrondRecensies

Huffingtons Callas-biografie heruitgebracht

Arianna Stassinopoulos Huffington maakte in de jaren tachtig naam met haar spraakmakende biografie van Maria Callas. Al snel verscheen een Nederlandse vertaling. Ter gelegenheid van Callas’ veertigste sterfdag dit jaar heeft Xander Uitgevers het boek in een nieuw jasje heruitgebracht.

Arianna Huffington is vandaag de dag één van de invloedrijkste vrouwen in de wereld, bekend van haar boeken, haar optredens in politiek en media en haar succesvolle ondernemingen, waaronder The Huffington Post, een website die in 2011 voor ruim 300 miljoen dollar verkocht werd aan AOL.

In 1977 was van dat alles nog geen sprake. Huffington (toen nog Stassinopoulos) was eind twintig en werkte in Londen als tv-commentator en schrijver. Twee dagen na het overleden van Maria Callas werd ze gevraagd om een biografie over de diva te schrijven. Ze nam de uitdaging aan, reisde twee jaar over de wereld, sprak met bijna driehonderd mensen en – misschien wel het belangrijkste – kreeg 1.600 persoonlijke brieven in handen die Callas aan haar peetvader Leonidas Lantzounis had geschreven. Het maakte haar boek, Maria Callas: The Woman Behind the Legend, een bestseller.

De Engelse titel vat de aanpak van Huffington kernachtig samen. Het boek gaat minder over Callas de sopraan en meer over Callas de dochter, de echtgenote, de vrouw, de collega, de minnares. Veel human interest dus. En eerlijk is eerlijk: op dat gebied valt er ook heel veel over Callas te vertellen.

Huffington schrijft vaardig, chronologisch en mooi verhalend. Hoofdstuk 1 – over de emigratie van Callas’ ouders van Griekenland naar New York – leest als een roman en die toon houdt de biografe vast, al zijn de vele details uit Callas’ persoonlijke leven, haar relatie met Aristoteles Onassis en haar positie in het societyleven niet altijd even relevant voor mensen die zich vooral voor Callas de zangeres interesseren.

De biografie verscheen in 1985 al in het Nederlands bij BZZTôH, met twee herdrukken in de jaren erna. De heruitgave van Xander gebruikt dezelfde vertaling van Maurits van de Toorn, maar het formaat en de opmaak maken de leesbaarheid een stuk prettiger. Een mooi initiatief om deze onvergetelijke prima donna en Huffingtons kleurrijke tekst bij haar leven opnieuw onder de aandacht te brengen.

Zie voor meer informatie over de uitgave de website van Xander Uitgevers.

Kamerorkest brengt opera in Caprera

Ella van Poucke wint GrachtenfestivalPrijs