CD-recensies

Warner registreert vocale muziek Ginastera

De muziek van Alberto Ginastera, wellicht de belangrijkste Argentijnse componist, is voor ons nog steeds terra incognita. Warner Classics heeft verschillende vocale werken van hem verzameld op een nieuwe cd, met glanzende bijdragen van Plácido Domingo en Virginia Tola.

GinasteraAls mensen muziek van Alberto Ginastera kennen, zal het hoogstwaarschijnlijk om zijn Cinco canciones populares argentinas gaan. Veel Zuid-Amerikaanse (en niet alleen Zuid-Amerikaanse) zangers hebben die cyclus op hun repertoire staan en brengen hem op hun recitals ten gehore. Geen wonder: de liederen zijn wonderschoon.

De uitvoering door Ana María Martínez voor Warner valt mij een beetje tegen. Ze beschikt over een prachtige, warme sopraanstem, met her en der scherpe randjes, maar dat vind ik juist fijn. Het probleem: de liederen zijn in feite niets meer dan verkapte volksliedjes, maar Martínez benadert ze als een operazangeres. Te mooi en te gecultiveerd.

Ook het arrangement voor orkest van Shimon Cohen kan mij niet echt bekoren. Met het orkestgeweld wordt het allemaal gewoon té. Met een simpele pianobegeleiding bereik je meer. Leg de prachtige uitvoering door Raoul Giménéz met Nina Walker ernaast en hoor het verschil!

De scènes uit Ginastera’s opera Don Rodrigo zijn niet minder dan een cadeautje. Maar waarom slechts twee scènes? Van de opera, die je qua muzikale structuur het beste kunt omschrijven als de Argentijnse Wozzeck, bestaat nog steeds geen officiële opname.

Plácido Domingo zong de hoofdrol al tijdens de Amerikaanse première van de opera in 1966, bij de New York City Opera. Je kunt zijn stem van toen en nu moeilijk vergelijken, maar zijn grote aria ‘Señor del Perdón’ klinkt nog steeds als een klok.

Hieronder zingt Domingo ‘Señor del Perdón’, opgenomen in 1966:

https://www.youtube.com/watch?v=TpxysA1tW6w

In 1966 werd de rol van Rodrigo’s geliefde Florinda gezongen door Jeannine Crader, een Amerikaanse sopraan die ook als eerste Ginestera’s cantate Milena heeft opgenomen. In de nieuwe opname wordt Domingo bijgestaan door de schitterende Argentijnse sopraan Virginia Tola. Haar stem is kinderlijk naïef en dramatisch tegelijk. Haar laatste woorden na de dood van Rodrigo blijven door je hoofd spoken.

Net als Jeannine Crader toen ontfermt Tola zich op deze cd ook over Milena, iets wat ik alleen maar kan toejuichen. Milena, een cantate gecomponeerd op brieven die Kafka schreef aan Milena Jesenská, is niets minder dan een meesterwerk. Het verbaast mij zeer dat het niet algemeen bekend is en overal uitgevoerd wordt: het werk laat je niet koud. De dramatische benadering van Virginia Tola is tegelijk ontzagwekkend en ijzingwekkend. Wat een artieste!

Beste programmeurs, intendanten en dramaturgen van de meeste Europese (en zeker Nederlandse!) operahuizen: er is nog zo veel meer buiten Mozart, Strauss, Wagner en een incidentele Verdi!

Ginastera. The Vocal Album is te beluisteren op Spotify.

Vorig artikel

Bioscopen vertonen Londense Werther

Volgend artikel

Cité de l’Opera: Ezgi, Roger en Cornelius

De auteur

Basia Jaworski

Basia Jaworski