CD-recensies

Cd-zomer: Lezhneva ontdekt Graun

Iedere zomer eindigt de Place de l’Opera-redactie het operaseizoen met een berg onbesproken cd’s. In de serie ‘Cd-zomer’ plukken we iedere donderdag een genegeerd album uit de stapel. In aflevering 4: Julia Lezhneva’s ontdekkingstocht door het operarepertoire van Carl Heinrich Graun.

De cd in één zin

Sopraan Julia Lezhneva zingt herontdekte aria’s van Carl Heinrich Graun, de meeste nooit eerder opgenomen. (Decca 4831518)

Hebben we inderdaad wat gemist?

Ja, en dan vooral vanwege het repertoire. Carl Heinrich Graun (1704-1759) was samen met Johann Adolph Hasse de voornaamste Duitse componist van Italiaanse opera in zijn tijd. Zijn muziek wordt tegenwoordig echter zelden uitgevoerd. Elf van de twaalf aria’s op deze cd zijn nooit eerder opgenomen. Een album met zo veel wereldpremières verdient spotlights.

Plussen en minnen

+ Het is een album à la Cecilia Bartoli; voor mij een plus. Bartoli gaat al decennia als een ontdekkingsreiziger door het operarepertoire, met een neus voor rariteiten en een voorliefde voor schier onzingbare aria’s. Dat voorbeeld volgt Lezhneva. Ze sloot zich dagen op in de bibliotheek van Berlijn en delfde daar twaalf rijke, virtuoze aria’s van Graun op, hoofdzakelijk uit het laatste decennium van zijn leven en loopbaan. De titels klinken bekend – L’Orfeo, L’Armida, Rodelinda – maar de muziek is dat beslist niet.

+ Lezhneva’s virtuositeit is ongekend. In de versieringen die ze in de aria’s aanbrengt, zullen veel van haar collega’s zich verslikken. Ze is razendsnel, trefzeker en geraffineerd. Hoezeer maestro Mikhail Antonenko de zweep er ook op legt, Lezhneva raakt haar noten. Geen coloratuur verwatert, ze blijft voortdurend scherp en transparant.

Hoe kunstig Lezhneva’s zang ook is, ik vind dat ze qua interpretatie tekortschiet. Haar uitspraak is mager, zeker in de snelle passages, wat de vocale acrobatiek vooral tot een kunstje maakt, zonder dramatisch gewicht. De woorden komen niet werkelijk tot leven. In de langzamer aria’s is ze beter te verstaan, maar ook daar mis ik levensechtheid. De stukken gaan al snel vervelen.

± Mikhail Antonenko en Concert Köln leveren prima begeleidend werk, maar zo verrassend en spannend als de Academia Montis Regalis op het vorige week besproken Händel-album van Sonya Yoncheva wordt het nergens.

Zomertip

Operabase.com kent geen enkele uitvoering van een Graun-opera de komende tijd en Lezhneva heeft de componist ook niet opgenomen in haar (zeer drukke) zomerprogramma. Ze zingt vooral Mozart.

Wie toch wat met Graun wil deze zomer, zou naar Berlijn kunnen reizen. Graun schreef meer dan twintig opera’s voor wat nu de Berlijnse Staatsoper is. Daaronder Cleopatra & Cesare, de openingsvoorstelling van het huis in 1742. Sporen van het leven en werk van de Duitse componist moeten dus zeker te vinden zijn in de Duitse hoofdstad. Sowieso in de bibliotheek, waar Lezhneva haar repertoire vandaan haalde.

Slotnoot

Julia Lezhneva komt op 11 november naar het Concertgebouw in Amsterdam om muziek van haar nieuwe cd uit te voeren. Ter voorbereiding twee clips: de trailer van de cd en een deel van ‘La gloria t’invita’ uit L’Armida.

Vorig artikel

Zeldzame Weber bij Bayerische Staatsoper

Volgend artikel

Taralli zingt Shadow Men in Concertgebouw

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.